Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hoe kies ik mijn volkstuinvereniging?

Featured Replies

Geplaatst:

We hebben hier in de buurt drie volkstuinverenigingen, waarvan ik er een makkelijkop de fiets kan doen, maar de andere twee minder goed, daarvoor meot ik met de auto.

ik ben nu bij alle drie langs geweest, en ben uiteraard drie keer anders ontvangen. Ik heb wel de indruk dat ze alledrie "gezellig" zijn, met elk hun eigen voors en tegens. Maar een paar verschillen zijn opvallend groot.

Die het dichtste bij is omheind, met poort. Kosten: 45,- voor 100 m2 per jaar, plus sleutelgeld 25,- en eenmalige bijdrage van 20.- (inschrijfgeld ofzo) Ik werd keurig ontvangen en rondgeleid door de man die de tuinen toekent en op van alles gewezen. Bij deze vereniging wordt er gezamelijk gespoten tegen bijv. aardappelziektes, met de minst belastende middelen die er zijn, maar verder is het er biologisch en wordt gif niet geaccepteerd. Dit vind ik prettig. Overal waterpunten, mest voor niet veel geld te koop, potgrond etc ook voor gereduceerd bedrag, geen echte gezamelijke activiteiten. Wachtlijst.

De grootste vereniging is niet omheind, heeft een jaarbijdrage van 68,- per 100 m2 + 10,- contributie (met magazine), plus inschrijfgeld van 10,- en borg voor het schoon opleveren na verlaten van je tuin van 50,-. Je mag hier tuinieren zoals je wilt, maar de een doet het dus biologisch en de ander spuit/strooit gif etc. Veel gezamelijke activiteiten en aankopen van plantjes, mest, potgrond etcetcetc. Veel vrijheid op het gebied van huisjes en kassen, zolang ze qua grootte passenop het stuk wat je huurt, maar geen richtlijnen voor "het oog" wat ik eruit kon opmaken. Hier zijn nu tuinen vrij. Ik ga zaterdag met de man van de tuintoewijzing praten en tuinen kijken.

De laatste is wel omheind, kost 45,- per 100m2 plus 10,- sleutelgeld en 10,- inschrijfgeld. Hier moet ik me aanmelden via de web site en er was niemand die me even op sleeptouw nam. Ik werd kort te woord gestaan door de voorzitter van het complex. Mijn vragen worden op de web site beantwoord en als ik er niet uitkom mag ik bellen of schrijven. Wachtlijst. En ik moet de web site nog eens goed doorspitten om te zien of er gezamelijk dingen gedaan worden en wat dan.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik heb geen idee wat ik prettig ga vinden, waar ik op moet letten (behalve welke onkruiden er veel groeien...)

Ik wil eigenlijk graag dit jaar nog beginnen met de grond voorbereiden en vast knoflook en wintergoed zetten, maar de vereniging waar dat kan is wel de duurste en ik zit met een financiële uitdaging wat dat aangaat.

Ik vind het veel lastiger dan ik had verwacht!

Graag jullie gedachten!

Marijke.

aangepast door Gast

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Marijke.

Prima vraag. Voor als je je hobby serieus wil nemen ook een best belangrijke beslissing. Een soort basisgegeven/uitgangspunt. Je kan kiezen; wat kies ik.

Als 1e zou ik niet op de kosten afgaan. Ook al kan je elk tientje verschil van belang vinden. Uitgesmeerd over een jaar is het financiële struikelblok niet het cruciale gegeven.

Wat wél een cruciaal gegeven is, is de afstand / bereikbaarheid / even snel op en neer kasje / koude bak dicht doen enz. En een auto kost óók geld, dat moet je bij de kosten optellen. Zeker een jaar lang

Nóg meer van belang lijkt mij de staat van de tuin zélf. Daar hoor ik je nu niet over, misschien omdat je nog niet zo ver bent, maar die is eigenlijk wel het meest cruciaal. Heb je straks die enigste hoek op een complex waar nou juist veel heermoes zit, 's winters drassig-nat is, of juist gortdroog of in de schaduw ?

De directe omstandigheden waaronder je tuiniert zijn van groot belang lijkt mij. Vergeet ook niet de sfeer, geluid, stank, zooi ?? etc etc.

Grondsoort is van belang, maar kan je over de jaren heen en met veel geduld iets naar je hand zetten, maar zullen op alle 3 de complexen misschien wel gelijk zijn.

Hoe sociaal ben je ? Stoor jij je aan een lastige buurman, aan een pietlut, of aan een tuin die zwaar verwaarloost wordt ?

Ga sowieso kijken voor je ergens iets toezegt of iets.

Nog een keer: kosten: 50,- per jaar is 5,- per maand. 100,- per jaar is 10,- per maand. Is dat verschil cruciaal ?

Geplaatst:

Hoi,

Ik zou de dichtstbijzijnde nemen, alleen de wachtlijst is jammer!!.

Je werd daar keurig ontvangen en rondgeleid, alles ziet er goed uit en is aanwezig, de kosten wat hoger maar dan heb je ook wat..toch!.

Mijn beslissing was al gevallen op je eerste bezoek van de tuinen, maar ja de wachtlijst, hoe snel kan zoiets gaan.

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Geplaatst:

wat denk ook belangrijk is: hoe sta jij tegenover het gebruik van gif.

bij die grote vereniging zonder wachtlijst en je wilt geen gif gebruiken en je buurman spuit maar raak.......

komt allemaal ook in jouw tuintje!

dan het fin.plaatje: een "nieuwe tuin" kost ook weer investering en als je dat niet hebt nu,

zou ik kiezen voor tuin 1 [met wachtlijst en per fiets te doen]

in de tussentijd kun je "sparen" voor evt. de nieuwe dingen die dan nodig zijn

en je hebt tijd om zaden/stekken te ruilen van de herfst en winter

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben vandaag bij de "duurste" vereniging langs geweest. Werd netjes ontvangen en rondgeleid door iemand van het bestuur. Het is een complex van 3 hectare, opgedeeld in tuinen van 100m2, maar er zijn ook stukjes van maar 50m2.

Mijn oog is gevallen op zo'n kleine tuin. Hij is helemaal verwilderd (wordt al oerwoud genoemd enzo) maar er staat een kasje op (gratis), een appelboom, het vergaat er van de doornloze bramen en frambozen en het is een bult werk, maar het heeft me wel gepakt. Ik zal er een stevige omheining omheen moeten zetten, met een poortje, want zelfs dat is er niet, en ik kan meteen mijn spieren trainen met onkruid trekken, maar alles is er en een heleboel vriendelijke mensen, pakweg 150 leden. Bijkomend voordeel: ernaast ligt een grasveld dat nog ontgonnen moet worden, en daar kan ik in de toekomst eventueel een stuk van bij pakken.

Het voordeel van nu beginnen is: ik kan het landje bouwrijp voor volgend jaar maken en eventueel al knoflook, winterprei etc zetten. Bovendien betaal ik maar de helft van de jaarpacht en dan kan ik vast sparen voor de "grote kosten" van volgend jaar. Wat Bit al schrijft: eigenlijk zijn de kosten niet zo vreselijk belangrijk, het gaat toch meer om andere zaken, want wat is het nou helemaal op jaarbasis? Maar als je het echt niet hebt is het spreiden van kosten toch wel prettig.....

Het voordeel van de andere tuinvereniging dichterbij is duidelijk: op fietsafstand, thuis voorbereiden, ik ga er beter voorbereid inrollen waarschijnlijk, *maar* ik moet wachten en dat kan goed twee jaar gaan duren. En dat is me eigenlijk te lang. Hetzelfde bij tuinvereniging nr. 3, die hebben ook een wachtlijst, een vrij constante groep tuinierders en ook dat kan best een aardige tijd gaan duren. Ik denk dat deze vereniging trouwens toch al gaat afvallen, die is het verst weg van allemaal, maar wel in een heel bijzondere omgeving.

Bovendien: wat let me om bij de een te beginnen en naderhand bij de verenging dichterbij ook een tuin te nemen? Of als ik aan de beurt ben, om dan de ene tuin op te zeggen en de andere te gaan doen?

Alles bij elkaar ben ik er nog niet helemaal uit. Het gaat hier in de groep en daar zal dan een beslissing uit rollen. In elk geval hartelijk dank voor alle gedachten, meningen en op/aanmerkingen, die zijn zeker bijzonder waardevol. Wordt vervolgd!!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.