Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (â‹®) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat te doen met slacht afval?

Featured Replies

Geplaatst:

heeft er iemand nog een goeie tip om van slacht afval af te komen? ik ga morgen 70 hanen slachten en omdat ik ze vil heb ik dus een emmer vol huid met veren over.

de rest voer ik altijd aan de honden, de huiden en veren verbrand ik normaal altijd maar misschien dat julie nog een goeie tip hebben?

begraven trekt te veel ongedierte aan, die wolf lag hier bij mij om de hoek, en je weet nooit wat er nog meer zit haha

Geplaatst:

Onze varkens weten er wel raad mee. Maar als de wolf bij jou om de hoek lag, dan woon je te ver weg om het te komen brengen

70 hanen zeg.... hoe doe je dat? Ik ben het na 3 a 4 stuks wel zat. Dus we doen elke zondagochtend een paar hanen

Geplaatst:
  • Auteur

haha ik was er na 27 stuks ook zat van en de rest heeft dus nog even uitstel gekregen.

Geplaatst:

Oh, vergeet ik zo onze maden-emmer voor te stellen.

Neem een emmer, en boor daar rondom wat gaatjes in. Een stuk of 30 denk ik. In de bodem ook een paar. Hang die emmer op bij je kippen, en gooi er slachtafval in. Of een dode kip als die uit zichzelf is omgevallen.

Daar bovenop doe je wat hooi/stro, en dan een stukje gaas wat je over de randen vouwt. Hoeft niet heel goed vast te zitten...

Vliegen leggen bij mooi weer eitjes in de emmer, de maden ruimen je slachtafval op. En als ze vol zitten, dan kruipen ze uit de gaatjes van de emmer, en vallen op de grond. Daar staan jouw hongerige kippen, die GEK zijn op maden. Mooie bron van eiwit!

Je ruikt de emmer amper/niet, omdat de maden het stinkende vlees opeten.

Geplaatst:

Wat een prachtige oplossing

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik moet even editten dat Joep er vandaag meer gaten in heeft geboord, ook wat meer op de bodem. Er bleef wat veel vocht in hoekjes zitten Dus nu zitten er denk ik 2x zoveel gaten in de emmers. We hebben er 2 hangen, in de winter ruimen we ze leeg/op. Ze hangen nu al een paar jaar.

Geplaatst:
  • Auteur

dat is inderdaad een mooie oplossing, dat ik daar zelf niet opgekomen ben haha

Geplaatst:
  • Auteur
Poeh, das nog knap hoor! Is het allemaal voor jezelf?

was samen met mijn broertje dus heb ze niet allemaal zelf gedaan hoor, en ja ze zijn allemaal voor me zelf, heb een grote vriezer en er komt er nog een bij voor de overige dingen, deze wil ik straks ook nog een keer een varken in hebben

• 10 maanden later ...
  • 3 weken later...
Geplaatst:

Wat een super oplossing! Moet er geen deksel op die emmer? Ook niet als het regent? Kun je ook ander (dierlijk) afval in die emmer doen? bv ham die over de datum is? Of gebakken vlees? Ik heb zo'n hekel aan dingen weggooien. Ik koop strak in en kook precies genoeg maar soms blijft er toch een beetje over. Zo'n ton is dan een geweldige oplossing.

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Geplaatst:

Ja hoor, alles kan er in. En we doen juist geen deksel, zodat het af en toe in de emmer regent. Gebeurt in 'het echt' ook met een dood dier. Is onze logica En de vliegen moeten er goed bij kunnen.

Geplaatst:

Zo'n emmer werd vroeger veel gebruikt dacht dat er redenen waren om hem niet meer te gebruiken.

Ik ben de reden vergeten sorry

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.