Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Paddestoelpluggen anders verwerken? en meer vragen

Featured Replies

Geplaatst:

De handdoek bij de fluweelpoot slechts gebruiken tijdens doorgroei(moet het beste echt geheel wit van het mycelium zijn). Ook deze paddenstoel heeft iets licht nodig om pinnen(beginnende paddenstoeltjes) te kunnen maken. Je plastic dat je er op hebt kan je beter wat langer laten liggen voor de luchtvochtigheid.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
  • Auteur

Dus bij de fluweelpoot met ik dan nu geen handdoek erop leggen tot ik overal mycelium zie en dan misschien een lichte handdoek erop die wat licht doorlaat, begrijp ik dat goed zo?

Geplaatst:

Nee, je moet de handoek er op laten tot de beukensnip mooi wit is.

Dan er af voor wat licht maar, zeker geen volle zon.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
  • Auteur

Okee, net als met mijn kastanjechampignons dus.

Geplaatst:

Ja, net als je champignons.

Geplaatst:
  • Auteur

Even een fotootje van hoe mijn zomer oesterzwammen er nu bij staan, gaat dit goed en moeten ze nu dan al onafgedekt verder of nog even afgedekt laten staan?

Oesterzwammen79481377678843.JPG

En dan toch een vraagje die eigenlijk niet hier hoort, maar mijn mini (kastanje)champignonkit staat er nu zo bij, moet deze toch nog even in het donker of toch niet? Het lijkt erop dat het nu ik het een tijd weer in het licht heb staan, met de deksel erop waar zo'n rond 'raampje' in zit er wel op zoals in de beschrijving stond, heb hem hier er ff afgehaald om foto te kunnen maken:

Minichamp-kit81511377678931.JPG

Geplaatst:

@Tuintjesdraak, ziet er goed uit. Je moet ze idd wel nog in het donker zetten tot her geheel wit is of bijna geheel wit is. Daar zal ik even een foto van plaatsen voor je. De Champignonkit kan je het beste ook in erg weinig licht tot in het donker zetten. Dit is o.a. voor de kleur van je champignons.

Geplaatst:
  • Auteur

Die champignons zijn kastanjechampignins, ik heb begrepen dat die gewoon wel in het licht kunnen/mogen grioeien, maar omdat het niet echt volledig doorgroeid is vraag ik me af of dat niet eerst verder moet in het donker?

Geplaatst:

@Tuintjesdraak, champignons groeien eerst aan de randen en laten zich later pas in het hart van je kweekbaal zien. Dat is vaak pas bij de 2de vlucht.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat weet ik, maar er verschijnt langs de randen ook nog helemaal niks waardoor ik dus denk dat ik toch te vroeg ben geweest met de handdoek eraf te halen, of is dit gewoon een enorm geduld'werk'?

Geplaatst:
of is dit gewoon een enorm geduld'werk'?
Dat verschilt wel eens maar, vaak idd veel geduld werk. Vaak tussen de 5 en 14 dagen maar ook heel vaak dat je nog meer dan een maand moet wachten. En als je dan denkt dat gaat het niet worden dan komen ze op.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb nu in mijn stro 1 steeltje gespot, moet het dan in het licht staan, dus de zwarte vuilniszak eraf of nog iets langer wachten? Heb nog geen foto ervan gemaakt, maar het is een heel klein steeltje, zo'n 2cm hoog zonder hoedje

Geplaatst:

@Tuintjesdraak, dan kan je nu idd de zak eraf halen. Eventueel wat extra vocht geven(niet te veel) en zou je in 5 tot 14 dagen meer steeltjes(pinnen) moeten gaan zien die dan ook tot paddenstoelen ontwikkelen. Als je pinnen er zijn 2 a 3 keer per dag nevelen voor de luchtvochtigheid.

Kijk ook af en toe of je eventueel te veel vocht kan afgieten of weg laten lopen.

Geplaatst:
  • Auteur

Ga ik meteen doen. Nevelen doe ik al om de andere dag idd, dan is de bovenlaag nat en kan het niet teveel naar de bodem zakken. Ga ik duimen dat ze verder gaan, spannend!!

Geplaatst:
  • Auteur

Zie ik gisteravond een bolletje op het eerste steeltje, vanochtend kijk ik is het groter aan het worden en al wat platter. Kijk ik beter in het mandje, zie ik links ook al ankele steeltjes met beginnende topjes en langs een korte kant ook al!

Dit was het steeltje wat ik dinsdag zag:

090-Zomer-Oesterzwammen51811378993715.JPG

En deze zag ik vanochtend ineens staan samen met nog zo'n bosje aan een andere kant van het mandje:

091-Zomer-Oesterzwammen27961378993708.JPG

Geplaatst:

Plukken als de hoedjes gaan krullen en niet te groot laten groeien.(dan is de smaak het beste)

edit : je kan het stro ook nog afdekken met huishoudfolie(droogt het stro niet uit) en gaten maken waar je zwammen zitten.

Geplaatst:
  • Auteur

Plukken of is het eigenlijk niet beter om ze vlak boven het stro af te snijden? Of gewoon voorzichtig draaien zodat ze loskomen?

Geplaatst:

voorzichtig draaien is het beste.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Stan even een vraagje naar aanleiding van al het spul dat ik gisteren van je meekreeg. Kan ik dat zonder gevaar te lopen er wat van te verliezen een ruime week in de koelkast houden? De hele bende ( pluggen, doorgegroeide bak, printplaatje, verse paddenstoel in nat karton) bij elkaar in een grote tupperware?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Appelvrouw,

De hele bende ( pluggen, doorgegroeide bak, printplaatje, verse paddenstoel in nat karton) bij elkaar in een grote tupperware?
Het printplaatje(sporen) en pluggen wel in de koelkast(en kan je nog zeker een maand in de koelkast) goed houden het bakje en verse paddenstoel in nat karton niet in de koeling(wel donker en warm, deze moeten groeien)

Geplaatst:
  • Auteur

Mijn 2e run van mijn zomeroesterzwammen is bijna klaar, vlucht wordt dat toch genoemd?

Afgelopen donderdag zag ik steeltjes op heel veel plekken, ook aan de zijkanten door de inkepingen heen een keer en zoals ze er nu bij staan lijkt het erop dat ik morgen of dinsdag kan oogsten. Foto staat nog op mijn cam., die laat ik nog wel een keer zien

Geplaatst:
niet in de koeling(wel donker en warm, deze moeten groeien)
Dank je Stan, ik had blijkbaar niet al te goed opgelet

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Vol spanning wacht ik op ronde 3 voor mijn zomeroesterzwammen, de vorige hadden flink wat sporen uitgezet op het stro, kan geen kwad zo toch?

Ook lijkt het erop dat mijn bakje/kit van de minichamp.nl nu eindelijk kastanjechampignons gaat geven, maar waar ik knettergek van wordt zijn die kleine fruitvliegjes, die komen op de natte aarde af. In mijn stro zitten ze nagenoeg (nog) niet, alleen in/op die aarde, wat kan ik daaraan doen?

Mijn fluweelpootjes pluggen op beukensnippers doen het helaas nog niet, is dat normaal? Zijn in juli/aug tegelijk met mijn oesterzwammen verwerkt, een weekje later om precies te zijn.

Geplaatst:

Hoi Tuintjesdraak, plaats ook graag wat foto's.

Ook lijkt het erop dat mijn bakje/kit van de minichamp.nl nu eindelijk kastanjechampignons gaat geven, maar waar ik knettergek van wordt zijn die kleine fruitvliegjes, die komen op de natte aarde af. In mijn stro zitten ze nagenoeg (nog) niet, alleen in/op die aarde, wat kan ik daaraan doen

Je kan vleesetende planten, zo een vliegenvanger op stroom in zetten of gebruik maken van vliegenzwam in melk of gif maar, dat laaste nee beter niet. De fruitvliegjes zijn eigenlijk ook het grootste probleem van de paddenstoelenteelt.

Geplaatst:
  • Auteur
Je kan vleesetende planten, zo een vliegenvanger op stroom in zetten of gebruik maken van vliegenzwam in melk of gif maar, dat laaste nee beter niet. De fruitvliegjes zijn eigenlijk ook het grootste probleem van de paddenstoelenteelt.

Lastige ondieren waar je weinig aan kunt doen dus, jammer. Misschien zou een bakje balsamicoazijn in wat water en een drupje afwas ook helpen, dat hielp ook toen ik kruiden in mijn vensterbank had en daar al die beestjes zaten, zal dat eerst eens proberen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.