Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paddestoelpluggen anders verwerken? en meer vragen


Tuintjesdraak

Aanbevolen berichten

Fruitvliegjes vangen. Wat bij mij heel goed werkte was:

Kopje / glas met kleine stukjes rijp fruit (perzikschillen of zo), beetje water erbij -een paar centimeter- EN een paar druppeltjes (olijf)olie. De olie verlaagt de oppervlaktespanning van het water. Hierdoor verdrinken de fruitvliegjes. Eens in de paar dagen vervangen.

Eventueel afdekken met huishoudfolie met een paar kleine gaatjes daarin geprikt. De vliegjes kunnen er zo wel in, maar kunnen de uitgang niet meer vinden.

 

Die heel kleine vliegjes kunnen ook varenrouwmuggen zijn, de larven ervan gedijen goed in warme natte aarde. Lastiger te bestrijden, want ze houden niet echt van zoet, zoals fruitvliegjes. Mijn vleesetende plantjes (Drosera capensis = Kaapse zonnedauw) weten die mugjes wel te vangen. Professioneel worden nematoden (aaltjes) ingezet.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Moet ik die nu net als met oesterzwammen onafgedekt laten groeien?
Ja voor elke paddenstoel die je binnen kweekt gaat dit op. Eerst zoveel mogenlijk afdekken en dan of gat in plastic(als je dat gebruikt) of zonder afdeking laten staan(groeien). Na de oogst weer afdekken en na een dag of 10-14 weer flink water geven en warmer zetten en de vruchtlichamen weer laten groeien.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 10-14 dagen weer water geven? Ik dacht dat je gewoon dagelijks moest sproeien, ongeacht of er al iets groeit of moet gaan groeien? Is dat de reden dat mijn oesterzwammen het nu wat minder doen dan?

 

Ik heb ook zo'n champignon kit van minichamp.nl staan en in de gebruiksaanwijzing daarvan staat ook dat je dagelijks moet sproeien zodat de aarde niet uitdroogt, ik dacht dat dat ook met de ander manieren van kweken moest.

 

In mijn champ.kit groeit overigens nog steeds niks, wel zie ik overal langs de randen hele kleine dopjes van beginnende champ's, maar er gebeurt weinig mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de oogst weer afdekken en na een dag of 10-14 weer flink water geven en warmer zetten en de vruchtlichamen weer laten groeien.

Ik geef ook aan na de oogst. Tijdens de groei idd 2 tot 3 keer per dag watergeven(plantenspuit)

Edit: dus voor de 2de vlucht opgang te gaan brengen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dan is dat ws waarom mijn oesterzwammen het de laatste tijd juist minder doen, want ik ben NA de oogst gewoon doorgegaan met sproeien
Het stoppen met watergeven is een rust periode voor de zwam dan kan deze zich herstellen. Als je weer water gaat geven is dompelen(2 a 3 uur lang) of een stortbui imiteren het beste.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, nou dan toch weer wat geleerd, na de oogst een dag of 10 laten rusten, gelukkig kan het niet echt kwaad, want groeien doen ze uiteindelijk toch wel weer zolang er sporen zijn geweest, het zal alleen langer duren dan nu. Ik vond het al zo vreemd dat mijn oesterzwammen 2x een leuke opbrengst hadden en ineens niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ze ook nog voeden met suikerwater of honingwater(suiker of honing in heet water oplossen laten afkoelen en dan geven). Paddenstoelen kunnen zelf geen suikers maken en als je ze met suiker beloont krijg je weer een mooie oogst.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe je dat dan eenmalig of bijv gewoon in een plantenspuit laten zitten en gebruiken tot het op is? En andere dingen als mest gebruiken, bijv pokon of iets in die trant?
Dat doe je telkens voor een nieuwe vlucht(oogst) en dat is voor de paddenstoel een soort pokon(voeding).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stan, het bijvoeden met suikeroplossing is nieuw voor mij. Enkele vragen :

 

*hoe sterk maak je de oplossing?

*Hoe dien je die toe? Vernevelen over het substraat? Ik zou eerder denken om met een spuit om in het substraat te injecteren?

*Trek je hiermee geen schimmel aan?

Stefan Van de Rostijne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stan, het bijvoeden met suikeroplossing is nieuw voor mij. Enkele vragen :

 

*hoe sterk maak je de oplossing?

- Die is 1 koffielepel suiker, zal rond de 10 gram zijn op 200ml water en geef dat als e.e.a. weer een (dompel)bad nodig heeft.

*Hoe dien je die toe? Vernevelen over het substraat? Ik zou eerder denken om met een spuit om in het substraat te injecteren?

- Ik giet het erop en injecteren kan ook.

*Trek je hiermee geen schimmel aan?

- Nee, je trekt er geen schimmel mee aan maar, geeft de schimmel naar keuze die je kweekt voeding.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Nou, ik weet niet wat ik nou fout doe met mijn zomeroesterzwammen, maar ze willen niet groeien zoals het hoort. Heb ze enige tijd geleden een week of anderhalf droog laten staan, toen weer water gaan geven en nu eindelijk komen er een paar kleintjes weer op. Ik had volgens zeggen toch al enkele oogsten van wat flinke handenvol moeten hebben?

 

Ze staan in mijn badkamer waar de kachel heel klein beetje aanstaat en het tussen de 20 en 25 graden is, zoals ze moeten staan, maar 's nachts is de kachel altijd uit, dus overal in huis wordt het dan koud. Ook zetten we het raam open als we gedoucht hebben, wat overigens niet lang is, maar toch. Zouden die temperatuurverschillen er iets mee te maken hebben?

 

Suikerwater heb ik overigens nog niet geprobeerd.

 

Mijn kastanjechampignonskit van minichamp.nl doet het helemaal niet en ik heb ook geen idee wat ik daarmee fout doe.

 

Alsook het fluweelpootje die in pluggen zit en ik tussen beukensnippers gedaan heb. Die snippers had ik toen flink in de week gezet en ben pas gaan sproeien toen ze opdroogden en ondanks dagelijks sproeien, soms zelfs 2x op een dag helemaal niks, ja 3x een heel miniem klein dingetje die uit een plug groeide, niks geen groei van mycelieum(gelof niet dat je het zo schrijft, maar je snapt me wel en dat heb ik dus ook met de zomeroesterzwam, totaal geen witte groei meer erdoorheen.

 

Wat doe ik fout, wat kan ik nog proberen? Want ik heb besloten dat als ze eind van het jaar niks doen de hele zooi de kliko in gaat en dat zou ik toch wel jammer vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Champignons ? heb je er een foto van of kan je vertellen wat je wel en of niet hebt gedaan ?

Heb je de Oesterzwammen dat je ze geen water hebt gegeven ook wat koeler gezet ? op zo'n graad of 10 lager dan ze nu staan ? dat anders even doen en dan weer warmer na zo'n 10 tot 14 dagen. Je fluweelpootjes zeker een stuk kouder dit is een winterpaddenstoel en je kan ze nu buiten vinden dus je kan ze ook naar buiten doen. Ook als je straks denkt dat het niets is niet weg doen, je paddenstoelen hebben het gewoon iets te veel naar hun zin(dan gebeurt er weinig tot niets). En anders als mulchlaag voor op de moestuin maar, niet in de kliko .

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

De champinons heb ik precies gedaan wat op de gebruiksaanwijzing stond. Toen ik het venster uit de deksel haalde zag het er erg mooi doorgroeid uit, heb de foto hier nog eens bijgedaan, maar alles wat je op de foto wit ziet heeft zich helemaal teruggetrokken zeg maar. Minichamp-kit81511377678931.JPGIk denk dat die in de badkamer te warm stond toch, die heb ik vanmiddag naar de zolder verbannen, daar is het wel koud, staat geen verwarming en het raampje is vrijwel altijd open, alleen als het heel koud is niet, dan alleen het luikje.

 

De oesterzwammen heb ik de laatste keer een rustperiode gegeven nadat ik erachter kwam dat dat moet als je geoogst hebt ipv gelijk weer water blijven geven. Toen, was half november ofzo,ben ik weer water gaan geven. Maar ik begrijp dat het ook voor die misschien goed is om dan kouder te zetten, dan gaat alles gewoon naar zolder en laat ik het daar een week of 2 staan, kijken wat het gaat doen. Ik wacht wel dan even deze paar zwammetjes af die nu aan het groeien zijn en dan zet ik ze boven.

 

Wat water geven betreft. Toen ik een beetje door het stro van de oesterzwammen woelde vond ik het onderop, waar het wel goed doorgroeid is vrij droog en de bovenlaag wel vochtig, zou het dat ook kunnen zijn, dat door te sproeien het water niet goed naar onderen zakt en ik gewoon met een gieter in een dunne straal water moet geven?

 

De houtsnippers precies hetzelfde, ik was steeds aanhet sproeien, maar toen ik daar doorheen woelde waren de snippers onderop ook gewoon nog nat.

 

Dus hoe dan met water geven, gewoon alles naar zolder en helemaal niks mee doen en afwachten? Of moet ik dan nog wel water blijven geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het onderste gedeelte droog is dan met de gieter of in een bak water dompelen en dan een uur of 2 in de bak laten staan en goed laten uitlekken. Dan als de paddenstoelen weer komen starten met sproeien en niet eerder. Als het onder op echt nat is even geen water geven. Het moet vochtig zijn maar, niet zwemmen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje over mijn kastanjechampignonskit? Nadat ik ze op zolder gezet had, waar het dus een stuk kouder is, zag ik deze week, dinsdag geloof ik, eindelijk iets groeien wat er eerder niet groeide, nl op 2 plekken beginnende hoedjes. Nu heb ik afgelopen woensdag de handdoek eraf gehaald omdat kastanjechampignons in het licht groeien? en omdat ik begrepen heb dat zodra je iets ziet wat op een hoedje van een paddestoel(ook bij andere soorten) gaat lijken ze in het licht moeten staan, maar is dat toch niet te vroeg bij deze? Hoe groot moeten de beginnende hoedjes nl zijn om in het licht te kunnen staan zodat ze verder groeien? Ze zijn nl sinds woensdag niet meer verder gegroeid, hoewel ik tussen de 2 bolletjes vandaag een 3e speldenknopje ertussenin zag zitten die er eerder ook niet was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...