Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paddestoelpluggen anders verwerken? en meer vragen


Tuintjesdraak

Aanbevolen berichten

Beste paddestoelengoeroes

 

In een ander topic zei ik al dat ik iets te enthousiast was met bestellen van enkele kweeksets en pluggen, de sets waren er niet, de pluggen wel. Ik zit nu met 100 pluggen voor zomeroesterzwammen en 15 stuks voor fluweelpootje. Achteraf blijkt dat ik daar ook stemmetjes voor nodig heb war ik gaten in moet boren om die pluggen in te steken. Die pluggen zijn van hout en verrotten vanzelf dan, neem ik aan.

 

Nu vroeg ik aan de verkoper of er een andere manier is, ik zag hier nl in een topic op stro in oude wasmanden. Ik krege het advies om stro met koffiedrap te gebruiken.

 

Nu heb ik wel via een ander topic de link naar groenetakken.nl gevonden voor mooie stammetjes, maar ik zit te denken, zou het ook niet gewoon met van die kleine draadmandjes(zoiets als wasmanden, maar dan kleiner, kunnen?

 

Hoe verwerk ik de pluggen er dan in? Voor de oesterzwammen staat bij 1 plug per 10x25cm. Als een mandje 30x50cm groot is dan passen er 6 in? Of kunnen in mandjes op die manier meer pluggen? Via alle gaten in de zijkanten groeien de oesterzwammen er dan uit. Hoe groeit het fluweelpootje dan eigenlijk in zo'n mandje?

 

Ik zit dus te dubben wat ik zal doen, gewoon van die stammetjes in bloempotten zetten tussen mijn struiken die mooie schaduw geven of met stro en koffiedrap klieren. Koffiedrap heb ik niet zoveel, dan moet ik mijn moeder vragen het te bewaren en de buren vragen.

 

En slakken, die schijnen ze lekker te vinden? Hoe hou ik die dan tegen? Met stammetjes is het makkelijk, daar heeft die website kopertape voor, maar ze laten zich ook vanuit struiken erop vallen denk ik. Die tape gaat ook om mandjes heen uiteraard, of het nu stammen of mandjes zijn. Vuilniszakken las ik ook net op een blog, maar vind het geen gezicht om allemaal vuilniszakken in mijn tuin te zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tuintjesdraak in het kweek techniek topic heb ik al e.e.a. voor je omschreven. Maar ik zal je hier iets meer vertellen over hoeveel pluggen per bak e.d. Als je b.v.de glazenpot zou gebruiken ? 2 tot 4 stuks. dsc014022081373735598.jpg

piepschuimbak (ongeveer 30x40) 6 tot 10 stuks.

te-pluggen59981373735637.jpg

Mandje(ong. 20x30) 5 tot 8 stuks.

imgp043334201373735767.JPG

Waarom laat ik je nu een pot zien ? Wel in Japan gaan de Fluweelpootjes in potten in het donker dan zijn/worden ze wit. In de Nederland noemen we deze paddenstoel ook wel de winterpaddenstoel en is bruin.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat mandje, dat is iets wat ik denk ik makkelijk kan doen, wat heb je erin zitten waar ze op groeien? Aangezien ze in mijn MM bak ook flink groeien, geen idee wat voor paddestoelen het zijn, dacht ik dat het handig is om dat te gebruiken. En dan als het in mandjes zit eerst ook ontsmetten net als stro met heet water?

 

Het fluweelpootje wat ik heb zijn idd bruinige soort, maakt voor mij weinig uit of ze wit of bruin worden, als ze maar lekker smaken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tuintjesdraak, In het mandje zit champignon ras blazei. Het stro(onder de deklaag) is gepasteuriseerd en de deklaag(gezeefde potgrond is gestoomd) Voor de soorten die je hebt hoef je geen deklaag te gebruiken. Je kan het beste je stro en koffieprut in lagen doen iid maar let op de koffieprut moet goed droog zijn anders krijg je miskleunen daar de koffieprut zelf erg snel doorgroeit met een oranje gekleurde schimmel(laat maar eens een beetje staan voor 2 a 3 dagen) die dan je substraat overneemt.(dat wil je dus niet daar deze veel sneller gaat dan je gewenste soort) Bij binnen teelt dek ik alle groeibalen af met transparant folie. A voor de juiste luchtvochtigheid en B tegen aantastingen en vervuiling van buitenaf door b.v. fruitvliegjes. Oesterzwammen zijn ook gek op half tot net verteerde compost van o.a. munt.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, beter geen droge koffie nat maken dat gaat schimmel geven als een gek maar niet welke je wilt hebben. Deze zal oranje worden. Voor binnen moet je de koffieprut wel even steriel maken of pasteuriseren door of in de oven enkele uren boven de 120 graden of koken op 120 graden. Kouder wat graden betreft kan ook maar dan moet je dit 3 dagen achter elkaar doen. Dus dag 1= 15 min koken boven de 70 graden, dag 2 = 15 min koken boven 70 graden en dag 3 = 30 min koken. Als je voor buiten teelt gaat kan je ook niet steriel werken maar zorg dan wel dat je koffie prut goed droog( en zonder oranje schimmel) is als je het gebruikt.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, stro is gehaald, eindelijk, kan ik eens een begin maken met mijn pluggen. In een ander topic kwam ik dit tegen van een zekere hansm hier:

 

Nou hoef niet Bor te hakselen, zelf geloof ik niet dat pasteuriseren grotere oogst geeft is meer om eventuele sporen te doden maar dat weet ik niet zeker.

 

1e stap is stro in een grote bak water zetten

2e stap is een groot vel ruim z plastic in de bak waar in je kweekt leggen

3e stap het (zeik)natte stro gaat op het plastic gelegd worden flink pak natte stro lekker aanduwen.

4e stap het pakket broed wat je gekocht hebt in stukjes breken en verdelen en beetje diep in je nattestro duwen

5e stap plastic vouw je dicht over de bovenkant van je stro

6e stap je ziet het mycelium groeien in het natte stro (duurt ongeveer 10 dagen) en het geeft een heel aparte lekkere geur op het laats dan moet je plastic weer opengevouwen worden.

7e stap goed vochtig houden (maar geen water onderin je bak) en je paddestoelen komen nu vanzelf

 

Aangezien ik in dit topic hier al gezien heb dat pluggen op stro zeer ws ook kunnen ga ik aan de slag, maar heb toch enkele vragen.

 

Ik begrijp nl uit bovenstaand stuk dat niet iedereen het stro ontsmet, lijkt me ook wel prettig, want teveel gedoe hou ik niet zo van Maar een andere vraag is: ik wil liever niet buiten telen vanwege slakken en muizen, wat is dan een goede plek in huis voor zomeroesterzwam en fluweelpootje? Is een warme doucheruimte geschikt, zit op het zuiden met volop zon dus, wel een zonneschermpje voor het tuimelraam? En kan het kwaad als die in de winter dan koeler is, maar verward wordt door de kachel en af en toe het raam openstaat als we gedouchet hebben? Dat de kou er dan op slaat?

 

Buiten wordt het nl geleidelijk kouder voor de paddestoelen, in huis blijft het een vrijwel constante temp en dan ineens kou erover lijkt me niet goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro ontsmetten hoeft niet maar, als bij jou de juiste omstandigheden er niet zijn(juiste temperatuur en luchtvochtigheid) krijg je al heel snel zwarte en groene schimmel op je stro. Dan is je kweek mislukt maar, eerlijk is eerlijk ook bij ontsmetten kan het fout gaan op het moment dat je de pluggen in het stro doet. Voor de binnen teeld zeker het plastic gebruiken maar, haal het er bij de oesterzwammen zeker niet af maar maak er met een mes enkele snedes in. De 10 dagen waar Hans het over heeft kunnen ook enkele weken worden dat ligt erg aan de temperatuur en luchtvochtigheid(deze moet liefst zeer hoog). De oesterzwam moet voor het mooie doorgroeien tussen de 15 en 24 graden. Dan liefst een koudere periode hebben. En dan op 15 tot 18 graden vruchten/fruiten. De fluweelpoot is hier een winterpaddenstoel dus zon ? beter niet. En deze zal ook wat moeilijker op stro groeien e.d. kan je echt beter hout voor gebruiken. Je kan ook beukensnippers kopen in de dierenwinkel.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, dan ga ik het gewoon proberen vandeweek en kijken wat het gaat brengen. Temperatuur is geen probleem iig. Plastic had ik gezien in een youtube filmpje dat ze dat pas opensnijden als de oesterzwammen er 'bulten' in maken, dat ze dan op die plek een opening maken zodat ze erdoorheen kunnen, zo zou ik het dan ook doen. Moet ik alleen dan nog houtsnippers bij de dierenzaak halen voor die andere, denk dat ik daar ook wel een kleiner mandje voor kan nemen, heb maar 15 pluggen van het fluweelpootje, de mandjes die ik nu heb zijn dan eigenlijk veel te groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Eeeeeeeeeeindelijk, ik heb vandaag tijd gevonden om de oesterzwampluggen in een mandje met stro te doen, werd tijd, want in de koelkast waren er toch al enkele aan het uitgroeien, zag bij enkele pluggen wat bolletjes aan de buitenkant komen ze willen wel dus. Heb eerst zo'n donkere huisvuilzak in de mand gedaan, zodat ze rondom in het donker zitten, stro nat gemaakt, alle 100 pluggen erin, is best een grote mand, en nog een dun laagje stro erop en toen afgedekt. Nu maar afwachten.

 

Morgen wel ff houtsnippers voor het fluweelpootje halen bij de dierenzaak, wat voor moeten het precies zijn? Vna die dingen die je ook voor de kattebak gebruikt of zijn het speciale die je voor konijnen enzo gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen wel ff houtsnippers voor het fluweelpootje halen bij de dierenzaak, wat voor moeten het precies zijn? Vna die dingen die je ook voor de kattebak gebruikt of zijn het speciale die je voor konijnen enzo gebruikt?

Beukenhoutsnippers (ik gebruik b.v. die van 6mm) voor konijnen en parkieten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Stan. Heb ze gezien bij de dierenzaak, maar had teveel boodschappen bij me om ze mee naar huis te kunnen nemen, zaterdag ben ik met de auto, dan neem ik een zak mee, wachten de p.stoeltjes nog maar heel even, die paar dagen extra kan geen kwaad.

 

Wat mijn oesterzwammen betreft, hoelang moeten zeafgedekt blijven met de vuilniszakken, altijd of mogen ze licht hebben zodra het stro doorgroeid is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mijn oesterzwammen betreft, hoelang moeten zeafgedekt blijven met de vuilniszakken, altijd of mogen ze licht hebben zodra het stro doorgroeid is?

Als ze echt goed doorgroeid zijn mogen de zakken er af. Na je oogst de zakken er weer op voor de tweede ronde.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de 2e ronde? Dus als er een aatal gegroeid zijn alles oogsten en dan dus weer afdekken? Hoeft dat dan eigenlijk niet met die champignonskits van www.minichamp.nl?

 

Die zijn nl zo gemaakt dat je alleen de aarde erop hoeft te doen als alles doorgroeid is(ik geloof dat het ook stro is wat in die piepschuim dozen zit), dan een week de deksel erop en later moet je het venster bovenop eraf halen en doos in de hoeken indrukken zodat ie op de piepschuimbox staat voor ventilatie. Die krijgen dus eigenlijk de hele dag licht, ik dacht dat dat met oesterzwammen ook moest als het stro eenmaal doorgroeid is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zijn nl zo gemaakt dat je alleen de aarde erop hoeft te doen als alles doorgroeid is(ik geloof dat het ook stro is wat in die piepschuim dozen zit), dan een week de deksel erop en later moet je het venster bovenop eraf halen en doos in de hoeken indrukken zodat ie op de piepschuimbox staat voor ventilatie. Die krijgen dus eigenlijk de hele dag licht, ik dacht dat dat met oesterzwammen ook moest als het stro eenmaal doorgroeid is.

Als je de kit hebt geoogst zet je deze weer 7 tot 21 dagen weg in het donker en dan watergeven en vlucht 2 starten. Dit kan tot 3 a 4 vluchten. Dan is het ook zo dat als je de champignons in het donker zet om te groeien de witte ook wit blijven i.p.v. gelig worden. En ja de oesterzwammen verder idd het zelfde behandelen als de champignons en let op tijdens de week wegzetten niet laten uitdrogen. Wat je straks over hebt aan rest kan gewoon op de composthoop. Het is zeer goed voeding voor de tuin en je kan de groeikit /eigen kweek eventueel eerst stomen voor je het bij de compost doet.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de kit hebt geoogst zet je deze weer 7 tot 21 dagen weg in het donker en dan watergeven en vlucht 2 starten. Dit kan tot 3 a 4 vluchten. Dan is het ook zo dat als je de champignons in het donker zet om te groeien de witte ook wit blijven i.p.v. gelig worden. En ja de oesterzwammen verder idd het zelfde behandelen als de champignons en let op tijdens de week wegzetten niet laten uitdrogen. Wat je straks over hebt aan rest kan gewoon op de composthoop. Het is zeer goed voeding voor de tuin en je kan de groeikit /eigen kweek eventueel eerst stomen voor je het bij de compost doet.

 

Dus in principe als de aarde op de champignon kweek kit nog niet helemaal doorgroeid is, alleen langs de zijkanten, kan het geen kwaad om het alsnog een tijdje in het donker te zetten? Ik zie wel langs de zijkanten dat het wat doet en volgens de beschrijving zouden ze als eerste langs de zijkanten verschijnen, maar ik vind het erg lang duren, staat al sinds half juni in mijn doucheruimte(beste plek ervoor) en pas deze laatste week zie ik iets meer van het mycelium(ben ff kwijt hoe je het schrijft)verder groeien. Misschien heb ik het ook iets te nat gehouden dat het nu pas beter groeit. Ik ga het iig ff een paar dagen met een donkere handdoek op het venster laten staan, kijkenwat er gebeurt, het spul leeft, dus kan weinig kwaad denk ik.

 

Paddestoelen kweken is toch iets moeilijker dan gedacht maar wel spannend

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paddestoelen kweken is toch iets moeilijker dan gedacht maar wel spannend
Men zegt vaak dat champignons begginners paddenstoelen zijn maar in de praktijk valt dat best tegen. Je haalt er wel champignons vanaf maar vaak veel minder dan omschreven in de bijsluiter/teeltomschrijving.

De temperatuur en luchtvochtigheid moet je goed in de gaten houden(zeker niet te warm en een,twee tot drie keer per dag kleine hoeveelheid water nevelen met planten spuit maar zeker niet te nat dan gaat e.d. rotten) en oesterzwammen zijn als ze aanslaan echt heel makkelijk.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om contaminatie te voorkomen(de kans op besmetting verkleinen) kan je beter de snippers laten weken. Dan is e.e.a. bij gebruik goed nat maar zeker niet te nat. En met de plantenspuit zakt alles naar onderen en is de bovenkant wel goed en is de bodem te nat. Of je moet het kunnen laten uitlekken in de bak/zak waar je de Fluweelpootjes in gaat kweken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, het fluweelpootje zit ook in een mandje tussen beukensnippers, eerst met huishoudfolie rondom binnenin afgedekt, laagje folie erop en nu afgedekt met een donkere handdoek. En nu? Handdoek weghalen als de snippers goed doorgroeid zijn of pas als ik begin van paddestoelen zie?

 

In mijn minichampkit doos zag ik nu langs de zijkant wel een beginsel van de kastanjechampignons, dus de handdoek(om het donker te maken dus) is daar nu vanaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...