Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Deze zomer ga ik niet op vakantie, en ik heb verschillende mede-moestuinders aangeboden de boel in de gaten te houden, beetje schoffelen, wateren eventueel etc.

Voor heel veel mensen is dit het eerste jaar, en ze zijn zich nauwelijks bewust van plagen of schimmels etc. Nou vind ik het ingewikkeld als bij hun afwezigheid straks Phytophthora opduikt.

Wat voor soort afspraken zou ik met mijn buren kunnen maken? Eigenlijk heb ik geen zin om een heel aardappelveld voor anderen te gaan rooien, maar aan de andere kant moet je snel ingrijpen indien het opduikt, want andere tuinen kunnen snel besmet raken.

Stel dat het over twee weken regenachtig wordt, broeierig... Bingo!

Volgens mij is het geen optie om alleen loof van aardappelen te verwijderen, en de knollen te laten zitten....

Een besmette tomatenplant wegjassen is niet zo ingewikkeld, maar een veldje aardappelen best wel.

Wat zouden jullie voor soort afspraken maken??

Geplaatst:

Natuurlijk is phytophora heel besmettelijk. Het schimmelspore zit gewoon overal in de lucht. Als je ras bevattelijk is en de omstandigheden zijn ongunstig, warm en vochtig, dan krijg jij het sowieso. En je buren ook! Om dan te wijzen op de buurman/vrouw als de oorzaak is een groot misverstand. Wat hooguit zou kunnen, is dat de intensiteit van aanwezige sporen nabij aangetast loof wat hoger is. Maar niet erg waarschijnlijk dat dat veel uitmaakt.

Maar eigenlijk is de oplossing vrij eenvoudig: als er een serieuze aantasting is van het blad, dan snij je het af en ruimt het op, laat de aardappelen in de grond zitten tot na de vakantie.

Want als je een (achterhaald) ras teelt waarvan de knollen niet resistent zijn, is je oogst sowieso verloren. Rassen die volledig resistent zijn (en blijven) tegen aardappelziekte in het loof, bestaan nog niet. Er zijn er hooguit met enige resistentie. Die poot je het beste. Aardappelen onder aangetast loof zullen niet of nauwelijks meer groeien. Onder de grond blijven ze een hele poos goed. Dus: niks verloren en geen scheve ogen van buren (ook al zijn ze niet terecht).

Het verstuiven van gesteentemeel over het loof van aardappelen zou het optreden van phytophora wat kunnen tegenhouden/vertragen. Het stoot water af, waardoor het schimmel zich minder of minder snel kan ontwikkelen. Je zou dit net voor je vakantie kunnen doen. Bovendien zijn de mineralen die erdoor in de bodem komen ook niet ongunstig.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

@Weknow,

Bedankt voor je advies. Erg nuttig. Afsnijden en vernietigen van loof is afdoende dus. Handig om bij voorbaat te weten.

Als mensen een maand weg zijn en de planten liggen daar lekker door te schimmelen: dat wil je niet.

Geplaatst:

Vorig jaar heb ik me, na het traumatisch verlies van de tomaten door onoplettende aardappelverbouwer, behoorlijk over phytophtora zitten inlezen en kwam toen dus ergens tegen dat het juist níet goed is om het loof af te snijden omdat de ziekte dan juist de knol in gaat...

Geplaatst:

Dat dacht ik toen ook, want had net het besmette loof van de buren eraf gesneden... (Dit alles wel in mijn rol als beheerder en dus niet die van kwaaie buur... )

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, ik denk dat ik straks hetzelfde ga doen (hopenlijk niet).. alleen afsnijden. Op zijn minst remmend naar de andere tuinen toe.... of niet?

Ik heb gewoon geen zin om hun veldje te rooien, terwijl ze zelf lekker op vakantie zijn. Dan moeten ze maar preventief de boel ervoor uithalen. Had ik al voorgesteld, maar de buren zijn er heilig van overtuigd dat ze in de herfstvakantie gaan rooien (loof is nou al geel).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic