Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Dit jaar voor het eerst een moestuin (kleintje) achter mijn huis. Twee witte koolplanten en twee rode koolplanten gekocht en geplant.

De witte kool wordt fors aangevreten, ook nu hij gesloten is. Als je de kool openhoudt, zie je allemaal groene bolletjes in de bladoksels. Mijn inschatting is dat dat poep is, van slakken, rupsen?

Ik zie nooit beestjes, misschien alleen 's nachts actief. Ik heb de boel al eens schoongespoeld door de tuinslang in de gesloten kool te houden. Het leek wat minder, maar is toch weer terug.

Ernaast staan broccoliplanten, ook die worden allemaal aangevreten. Slakkenkorrels van Ecostyle gestrooid, geen effect. De rode kool heeft het ook iets, maar veel minder.

Weet iemand raad of zal ik de koolplanten maar weggooien?

(Moes)tuinieren op de klei

Geplaatst:

Kijk eens of je o.a. (kleine groene) rupsjes ziet. Vaak erg lastig tot bijna niet te zien tot je ze eens gespot hebt een weet waar je naar moet kijken.

Ze hebben doorgaans een mooie schutkleur.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Hoi Stan,

Zijn die rupsjes overdag ook te zien? Ik ben bang dat ik de hele kool ervoor open moet slopen.

Geplaatst:

Mijn spitskolen werden inderdaad ook allemaal aangevreten door veel kleine groene rupsjes. Toen ik de kolen slachtte zaten er ook 3 hele dikke rupsen in. De kippetjes waren er blij mee

Volgend jaar ga ik dus de spitskolen maar onder muggengaas zetten, vind het zo jammer !!!

Geplaatst:

Ja Stan,

Bingo. Ik zie onder de onderste koolbladeren hier en daar een rups, maar geen kleintjes. Wel fel groen, maar zeker 5 cm lang.

Wat moet ik daar nou mee doen? In de groene bak? Het zijn immers vlinders in de dop, maar ja, liever niet op mijn kolen.

Geplaatst:

Goh wat jammer Nienke, koolplanten zijn juist zo mooi om te zien. Bij mij zijn het ook plaatjes (van een afstand dan), van dichtbij natuurlijk niet meer na al dat aanvreten.

Maar goed, kleine rupsjes zijn het dus niet bij mij. Misschien wel koolwitje of zo.

Geplaatst:

Je kan ze in en struik zetten ver weg bij je groenten. Maar je kan ze ook in een bamibak met wat koolblad zelf groot brengen. Gelijk als ze uit de cocon komen naar buiten. Is ook erg leuk om te zien.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Dat laatste is ook wel een leuk idee.

Ik heb het vermoeden dat ze bij mij al aan het inpoppen waren. Een soort groene driehoekjes met wat spinsel erbij.

Dank voor je advies. Ik heb gewoon alleen aan de bovenkant van de bladeren gekeken en in de koolknop. Weer wat geleerd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...