HuubvG Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Naar aanleiding van een kleine opmerking van iemand die ik kreeg toen ik vermeldde dat ik (Roer)bakte in olijfolie, ben ik gisteren eens gaan kijken of er betere manieren waren om te bakken. De opmerking was namelijk zoiets als: je kunt beter in ... (ik weet het niet meer) ...olie of ...vet bakken, in verband met verzadigde on onverzadigde vetzuren. Ben gaan googelen en kwam uit bij 'kokosolie' omdat daar de minste kwalijke vetzuren bij vrijkwamen tijdens het bakken. Goed, vandaag bij de Jumbo wist men me een blok santen in het winkelmandje te manoeuvreren... Lekker, heerlijk zelfs, maar het is geen bakboter/vet/olie. Wie kan mij eens verder op weg helpen en het fijne vertellen omtrent de beste bakolie of vetten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 De inzichten over wat de beste olie is om in te bakken veranderen voortdurend. Ik werk nu ruim 20 jaar in de natuurvoeding en momenteel is kokosolie inderdaad heel populair en schijnt volgens de nieuwste inzichten inderdaad heel goed te zijn voor verhitting. Als je het koopt is het dik, want het wordt pas vloeibaar bij 25 tot 35 graden.Ik weet niet of het inmiddels ook bij de supermarkt te koop is, maar de meeste natuurvoedingswinkels of reformwinkels hebben het wel. Er zijn twee varianten, de extra virgin die nog naar kokos smaakt en ruikt, en de ontgeurde die dus neutraal is. Beide soorten kun je op allerlei manieren gebruiken, bakken, frituren, i.p.v. boter of margarine op brood en ook als huidverzorging.Het is inderdaad niet hetzelfde als santen, want dat wordt een soort room en is dus wel heel lekker als binding en smaakmaker in sauzen. Eigenlijk is het schandalig dat dit je is verkocht als zijnde kokosolie.Extra virgin olijfolie zou ik niet teveel verhitten want dan kan er verbranding optreden en ontstaan er ongezonde stoffen. Als je een olijfolie voor bakken en braden gebruikt kan het wel. Zelf ga ik van het standpunt uit dat afwisseling het beste is, en ik gebruik om te bakken dus de speciale olijfolie, rijstolie (is heel neutraal) of een wokolie van zonnebloemolie die geschikt is voor hogere temperaturen, of een ouderwets klontje roomboter. Kokosolie heb ik nog niet geprobeert vanwege de prijs, een klein potje kost al gauw meer dan 4 Euro. Maar ga het zeker wel een keer aanschaffen.In principe moet op de verpakking staan of een olie geschikt is voor bakken, braden of frituren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Ik heb kokosolie in huis, maar ik gebruik het voor het bakken eigenlijk alleen om tahoe in te bakken. Ik vind dat dat het lekkerste wordt met kokosolie. Maar voor andere dingen bakken vind ik het niet zo lekker. Ik heb de virgin versie dus die naar kokos smaakt en ruikt. Maar ik gebruik het ook om mijzelf mee in te smeren in plaats van bodylotion. De huid wordt er echt heel erg lekker zacht van en ik vind de kokos lekker ruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
borderrose Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Wij gebruiken de NIET ontgeurde kokosolie van royal green (in de glazen potten) wel wat duurder maar heb je ook kwaliteit, je kunt er in bakken, het op je brood doen, maar wij gebruiken het ook om deodorant mee te maken en gebruiken het bij droog haar, je kunt er tandpasta mee maken,......... te veel om op te noemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Bedankt, maar waar kan ik dat kopen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 vitaminstore.nlOf de natuurwinkel/natuurdrogist bij jou in de buurt. Ik bak ook in de neutrale kokosolie van Royal Green en dat bevalt me goed. Het smaakt nergens naar, lekker neutraal dus.En ik maak er ook deodorant van (met baking soda) en dat vind ik pas écht een uitvinding! Geen chemische zooi meer onder mijn oksels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 De goedkoopste is van KTC, en die koop je in een willekeurige toko: (prijsindicatie: ongeveer 2,75 - 3,00 euro) Deze olie gebruik ik voor zeep en deo maken. Ik heb ook nog een potje biologische, maar die is eigenlijk knetterduur, en die 'durf' ik meestal niet aan te breken. Bij de biowinkel zie ik meestal dit soort olie: (prijsindicatie: ongeveer 6 a 7 euro) Ik eet het eigenlijk nooit, zou ik eens moeten proberen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
borderrose Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 De goedkope soorten schijnen gemaakt te worden van al rottende kokosnoten en de geurloze is gewoon ook minder kwaliteit dan de niet ontgeurde.Ik zelf ga voor kwaliteit, heb j er ook minder van nodig om aan je voedingstoffen te komen. Er is van alles over te vinden op internet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 Maar niet iedereen houdt van de smaak en geur van kokos, en het past misschien ook niet overal even goed bij. Vandaar dat toch veel mensen voor de geurloze gaan, of beide varianten in huis halen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted July 19, 2013 Author Share Posted July 19, 2013 De smaak en de geur van kokos vind ik goed, goed genoeg om op door te gaan. Het blokje santen waar het mee begon, bevatte meer dan de helft vet, dat er zichtbaar bovenop lag. Daar heb ik wat vanaf geschraapt en wat mee gebakken, het beviel me prima. Het blok kostte 89 eurocent. Nu maar eens de goedkope 'verrotte kokosnoot' olie op gaan zoeken, ben ook wel benieuwd hoe dat afloopt. En zo steeds uitproberen en zien wat het best bevalt. Het lijkt me goed om het erbij te hebben, zoals koude en warme olijfolie, boter, margarine. Een leuke nieuwigheid in de keuken, ik had er tot vorige week nooit van gehoord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 Ik heb de ontgeurde variant van het plaatje van Jasmin. De oranje emmer dus. De grote verpakking van 2.5 liter kost zo'n 20 euro en is genoeg voor maanden. Het grote nadeel vind ik het walmen. Verder wordt alles wat ik erin bak van groente tot ei van vis tot vlees mooi buin, goed doortrokken van warmte en lekker. De bakduur is ook vrij kort. en als ik frites bak dan worden ze knapperig en goudbruin. Heb ze nog nooit zo lekker gegeten. Weet iemand waar het walmen door komt en wat ik eraan kan doen? De hele keuken staat dan blauw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Ik heb wel drie jaar geleden een grote pot bio kokosolie gekocht(1 kg.)..die is nog niet op, want ik vergeet hem wel eens. Hij staat in de koelkast. Er is in die drie jaar niets verandert aan de inhoud van de pot. Als ik eraan denk gebruik ik het in de wok. Heerlijk!Verder gebruik ik afwisselend sesamolie, rijstolie, zonnebloemolie, een mengsel dat ik hier in Fr koop waarin o.a. koolzaadolie, zonnebloem en olijfolie inzit en verder olijfolie. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Bij mij walmt de kokosolie niet hoor! Je maakt hem dan veel te heet en dat is erg ongezond, er komen dan schadelijke stoffen vrij. Olie die walmt is niet meer geschikt voor consumptie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts