maartje Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Het gaat niet goed met mijn frambozenplantjes Twee hebben gele bladeren en de randen worden bruin. Ook blijven de vruchtjes klein (of misschien hoort dat zo, weet niet wat voor ras het is, heb ze gekregen als stekje) en zit er op de bovenkant van de vrucht donkere (grijze) plekjes. Ook de binnenkant ziet er niet mooi uit. Andere frambozen uit de rij (oa een ottawa) zien er prima uit en hebben mooie gave vruchten. Wie heeft een idee wat het is? De aardbeien onder de framboos zien er ook niet goed uit (met andere aardbeien verderop is niks aan de hand). foto's: Quote
Bit Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Misschien dat je overzichtsfoto wil plaatsen van dat deel van de tuin ? Wat ik zie op de foto is een Frambozenstruik met daaronder wat aardbeienplanten incl wat uitlopers van het vorige jaar ? Maar vooral, dit geheel tegen een muur aan. Boven de planten zit ook nog iets ( struik ? ) die licht wegneemt van de planten. Het is er vrij donker zo op de foto.Dat geheel lijkt me de oorzaak. Planten hoeven niet ziek te zijn, maar gewoon wel zwak ( en daardoor wel bevattelijker voor ziektes ja ). Blad lijkt op iets van verdroging ( muur ) of een tekort aan voedingsstoffen te wijzen. Zowel de framboos als de aardbeien. Aardbeien als onderbegroeiing voor frambozen kán wel ( niet ideaal ) maar zou ik bosaardbeien doen. Quote
maartje Geplaatst: 20 juli 2013 Auteur Geplaatst: 20 juli 2013 Achter de framboos staat een schutting en op de foto lijkt het donkerder dan dat het is. De schutting staat op het oosten en de rij met aardbeien/frambozen hebben een groot deel van de dag zon. De zieke framboos/aardbei staat aan het einde van de rij. Erachter staat (aan de andere kant van de schutting) een rhododendron, die misschien iets licht wegneemt, maar niet veel. Ik heb in maart/april compost gestrooid; verder niks gedaan. Ik geef geen extra water (ook niet met dit weer). Voedsel of watergebrek zou kunnen (misschien heb ik aan het eind van de rij wat minder compost gegeven). Maar de rest heeft er niet echt last van. En waarom zijn aardbeien niet een geweldige combi onder frambozen? Minder goed voor de aardbeien omdat de frambozen licht wegnemen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.