martin.b Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Ik heb 2 verschillende soorten artisjok gezaaid, en ze op diverse verschillende plaatsen gezet om het verschil in ontwikkeling te kunnen achterhalen.De soorten zijn Green Globe en Viollette. Enkelen zitten in een pot, sommige in zandgrond, anderen in kleigrond, in de zon, in de halfschaduw. Zeer veel verschillende variaties dus. Maar ze zien er allemaal zeer ongezond uit.En ze zien letterlijk zwart van de luis, zie foto (Het gaat om de middelste plant, de voorste en achterste is aardpeer) Ik heb eerst om de dag de luis proberen weg te spuiten met een krachtige waterstraal, maar binnen 2 dagen zitten de bladeren weer compleet onder.Het gekke is, dat er op mijn overige groenten/planten geen luis te bekennen is. Moet ik de plant dan maar zien als een lokker voor de luis, en hem lekker laten staan zodat mijn andere groentes worden gespaard?Of gewoon blijven bestrijden met water/netelgier en hopen dat ze volgend jaar gaan overleven?Of zou het verstandig zijn om een andere plant neer te zetten die nog aantrekkelijker is voor luisIk had begrepen dat de oost-indische kers hier geschikt voor zou zijn ? Of de artisjoken weghalen om verspreiding van luis te voorkomen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 ik heb ze wel erger gehad in de zwarte luis, kardoenen dan, wel heel gezonde planten verderelke dag even afwrijven/afspuiten of elke twee weken even wat spruzit spuiten, komt wel goed dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 De ene luis is de andere niet he ? Deze luis heeft gekozen voor je artisjok en kan misschien helemaal niet kiezen voor een plant er naast, gewoon omdat dat een heel ander soort plant is. Verspreiding hoef je niet gelijk bang voor te zijn. Dan heb je het weertype nu. Ideaal voor luis. Volgende week is dat weer anders. Dan heb je zelf gekozen voor diverse uitgangs-voorwaarden voor je planten; lichtcondities; grondsoorten enz. Dus kennelijk was voor jou de vraag : "waar doet mijn Artisjok het het beste ? " Dat weet je dan nu dus. Een Artisjok wil zonnig, vrij rijke grond, niet nat maar wel voldoende vocht op diepte en juist niet aan de hals.Zet je een artisjok in de halfzon ( 5 a 6 uur zon op een dag, in plaats van de hele dag zon ) dan is de plant zwakker en dus ook makkelijker te belagen. Ons medeforumlid Castenada wijst ons daar regelmatig op : door matige condities te scheppen voor een plant, kweek je zwakke broeders en creëer je je eigen problemen in de tuin. Ik zou zeggen : óf verder pamperen met de zwakke broeders, maar dan heb je straks in de winter het definitieve probleem, namelijk : wintervastheid. óf gewoon alleen die planten laten staan die het nu goed doen en in de bij jou best mogelijke condities. Bij mij zijn afgelopen winter alle artisjokken weggerot. Bij de buurvrouw niet. Ik ga het gewoon weer proberen wel, hahaha, zo ben ik dan óók weer wél Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Hier hetzelfde verhaal; in het voorjaar enkele artisjokken gezaaid in de kas. Eén in de kas laten staan, enkele in de buitentuin geplant, enkele in een pot. Ze doen het erg slecht, groeien bijna niet en zitten onder de luis. De open veld exemplaren zijn alle gesneuveld dankzij slakken en luizen. In de pot hebben de luizen het op het beste exemplaar gemunt. Ik besproei nu dagelijks met groene zeep/spiritus, maar het helpt nog niet veel. Ook hier zijn alleen de artisjokken aangevallen door deze luis, de rest van de gewassen heeft minimaal last van luis, iig geen zwarte luis. Vreemd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 De artisjok zijn ideale condities bieden, is wel de beste remedie. Droge standplaats, met voldoende vocht op diepte en het belangrijkste: écht vólle zon, liefst geen hogere dingen om hem heen, niet tussen behuizing, lekker op de wind. Niet te zwaar bemesten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Bedankt, lijkt me duidelijk: in mijn huistuin geen artisjok. Ik weet wel een plekje bij m'n vrw werk. Hopelijk komt het met die van Martin.b ook goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Ik kreeg van mijn baas een goed recept tegen luis (hij had het ergens van internet geplukt) toen ik klaagde dat er luis in m'n mooiste aubergineplant zat. Ik had al diverse dingen geprobeert, maar na 2 keer sproeien met dit mengsel was er geen luis meer te bekennen. Dat is nu 2 weken geleden en de luis is ook niet teruggekeerd. 2 grote tenen knoflook of 4 kleintjes en 1 kleine ui fijn hakken, doe hier in een kom 1 theelepel chilipoeder bij en 1 liter lauwwarm water. Dit laat je 1 uur trekken. Dan zeven door een doek of keukenpapier. Dan voeg je 1 eetlepel ecologisch afwasmiddel (bijv. Ecover of Klok) en giet je het in een plantenspuit. Ik had wel chilipoeder gekocht maar kon het niet meer vinden, dus ik had maar dezelfde hoeveelheid gemalen zwarte peper gebruikt. En dat werkt dus ook.Pas wel op als je chilipoeder gebruikt want dat kan branden als het op je huid komt.Het mengsel blijft een week goed in de koelkast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.b Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 Bedankt allemaal voor de reacties. Aangezien ik dit eerste jaar moestuin als een groot experiment zie, is het niet echt een drama dat de artisjok het niet echt goed doet.Maar ik herken op dit moment geen enkel verschil tussen de diverse standplaatsen? Ik weet niet of het slim/verstandig is om artisjokken te verplanten?Ik het er nog een stuk of 8 die het overleeft hebben en zal kijken of ik ze op een zonnige plek kan zetten, en zal volgend jaar wel merken of ze het hebben overleeft. @JennekeIk heb zelf ook een heel goed recept voor bladluis.(zie blog/martin.b/martin_zijn_moestuin_experimenten._b-2168.html) Dit is wel op basis van nicotine, en het werkt perfect (zover ik mijn vader kan geloven), maar ik heb mezelf voorgenomen om het eerste jaar geen gebruik te maken van bestrijding. (en ook niet van bemesting) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.b Posted July 8, 2014 Author Share Posted July 8, 2014 Ze hebben het keurig overleeft en sommig zijn nu hoger dan 2 meter. Die bladluis is soms wel aanwezig, en soms spoorloos verdwenenVorige week een stuks geprobeerd, en was zeer smakelijkVandaag een stuk of 6 artisjokken geknipt om te voorkomen dat ze straks allemaal gaan bloeien. Conclusie:bladluis is voor een artisjok geen probleem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts