jasmin Geplaatst: 27 juli 2013 Geplaatst: 27 juli 2013 Bij de dahliavereniging hebben we ineens ongekend last van mozaïekvirus. Als we alles er uit rukken, dat ligt de hele tuin uit zijn verband, zo ernstig veel. Ik heb rond gelezen op internet, en verwijderen en vernietigen is de algemene raad/oplossing. Ik wou eigenlijk het experiment aangaan met bio spuiten, bv. melk, gesteente meel of kruidenthee (heermoes of brandnetel). De info over dit onderwerk is moeizaam sprokkelwerk. Zo lees ik dat je je mes steeds moet dompelen in magere melk, dus vraag ik me af of magere melk in een spuitfles zinnig is om de plant te helpen het virus te overwinnen. Elders las ik dat de plant zelf ook zich chemisch verandert, om die strijd aan te gaan. Helaas ben ik geen bioloog of chemicus, dus ik kan geen verdere conclusies trekken uit dat soort info. Volgens Jan, ons oudste lid van de vereniging, en die me vandaag instructie gaf over herkenning van het mozaïek virus... kunnen planten er soms overheen groeien. In principe zien ze er niet allemaal superraar uit, maar de knollen die je er dit jaar uithaalt, zullen volgend jaar planten leveren van hooguit 30 a 50cm hoog. Voorlopig ga ik inventaris maken van de zieke planten, ze markeren, en stukken tuin/bloembedden in quarantaine zetten. Alles rooien wordt een enorme kaalslag, en als je de planten zorgvuldig behandeld, zal een zieke plant geen gezonde besmetten. Dat gebeurt namelijk via bladluis (hebben we dit jaar veel last van gehad) of via besmette snijmessen. Hierdoor heb ik dus wel de kans en de tijd om wat te experimenteren met remedie zoeken. Als dat tenminste zin heeft, want die info is moeilijk te sprokkelen. Soms lees ik dat de kenmerken van de 'ziekte' verborgen kunnen blijven. Dan vraag ik me af of je dan een valse genezing zou kunnen krijgen. Dat het LIJKT alsof je resultaat boekt, maar dat het virus gewoon slapend aanwezig blijft. Wie heeft hier ECHTE ervaring mee? Indien gewenst kan ik morgen wel foto's plaatsen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Bit Geplaatst: 28 juli 2013 Geplaatst: 28 juli 2013 Ja, lijkt me wel: foto's gewenst. Nee, geen ervaring met mozaïekvirus in de Dahlia's. Quote
marjong Geplaatst: 25 augustus 2013 Geplaatst: 25 augustus 2013 Een virus zit binnenin de plant, dus spuiten met melk helpt niet.Zie voor informatie:http://www.dse.nl/~stmartinus/kweken.htm Succes! Quote
peterL Geplaatst: 3 juli 2021 Geplaatst: 3 juli 2021 Beste, Met grote interesse las ik je verhaal ivm het mozaiëkvirus net als de geplande acties. Ik ben nu wel nieuwsgierig hoe de experimenten zijn afgelopen, daar ik zelf regelmatig Dahlia planten heb die dezelfde symptomen vertonen. Liefst wil ik er zoveel mogelijk redden zonder de andere in een te groot gevaar te brengen. alvast bedankt voor het mededelen mvg Peter Quote
rorror Geplaatst: 3 juli 2021 Geplaatst: 3 juli 2021 @peterL Heb je wat foto's van hoe jouw Dahlia's er uitzien? Lees wel eens dat mensen tabak aftreksels in water gebruiken en planten ermee inspuiten tegen luizen. Alleen elke tabaks plant is besmet met mozaïekvirus, dus ook elke sigarette etc bevat mozaïekvirus. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
fre3ke Geplaatst: 4 juli 2021 Geplaatst: 4 juli 2021 (aangepast) Is dit mozaïekvirus? Het zijn nieuwe bollen en ik heb nog nooit dahlia's gehad dus ik dacht dat het bij dahlia's hoorde. Zat het dan al in de bollen? Niet alleen ziet het blad er vreemd uit, de planten blijven ook laag. 4 juli 2021 aangepast door fre3ke Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.