Jump to content

Meer organische stof toevoegen


prinske86
 Share

Recommended Posts

Mevrouw Vogel schreef:

Vermijd het blad van walnoten en eiken. Verteert slecht en er zitten schadelijke stoffen in.

 

Dat het langzaam verteert (net als nog heel veel soorten blad) klopt. Reken op 1 of 2 jaar. Overigens is op vele plekken of in diverse situaties ook half verteerde compost (waar bijvoorbeeld deze bladeren nog wel in te herkennen zijn) ook geen probleem. In een bos vormt ook het blad dat verteert de humuslaag. Als je het alleen volledig verteerd wilt gebruiken, kun je een paar zakken vullen met bladeren en die vochtig maken, een jaartje "vergeten" en dan - ver verteerd - gewoon mengen op de hoop/in de bak.

 

Dat er (om te composteren) schadelijke stoffen inzitten is (sorry dat ik het zo rechtuit zeg ) "kletskoek". Onjuist!

Voor alle te composteren materialen geldt trouwens dat je ze best vermengt: om de vertering sneller te laten lopen en om een evenwichtige compost te krijgen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Je zou volgend jaar ook je courgettes, pompoenen, paprika's, pepers en komkommers op je composthoop kunnen laten groeien (mits die groot genoeg is) . En dan wel op een mesthoop die nog net niet rijp genoeg is om te gaan gebruiken, zodat je de compost kunt gaan gebruiken zodra je planten klaar zijn met vruchten geven. Zo doe ik het dit jaar ook (voor het eerst) en tot nu toe bevalt me dat heel erg goed! En dan hou ik gelijk in mijn tuin meer ruimte over voor andere groentes.

Link to comment
Share on other sites

Mijn belemmerende nadeel was/waren: de slakken!!!

 

De pompoenplanten werden ratseflats aangevreten, doodgevreten....

 

Op de composthoop bedoel ik natuurlijk. Die slakken deden het zowiezo overal (dat vreten) maar op de composthoop was tot drie keer toe een plantje binnen 2 dagen wijlen.

Link to comment
Share on other sites

@weknow: je hebt gelijk

ik heb het van mijn vader zo geleerd, maar idd is looizuur niet zozeer schadelijk als wel vertragend op de vertering.

daarom niet zo handig als je wat sneller bladaarde wilt maken...

dank voor de aanvulling!

Link to comment
Share on other sites

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Allen!

 

Ik ben weer een stapje verder. Heb inmiddels twee compostbakjes (60*60*80cm) staan en wil daarachter een open hoop maken. Ook heb ik paardemest bemachtigd, twee kruiwagens vol. Mijn vraag: Dit is verse paardemest (rechtstreeks uit de bak). Ik zie overal dat ik gedroogde paardemest moet toevoegen aan de grond. Maar verse paardemest mag toch wel rechtstreeks in de compostbak toch?

 

Tweede vraag: Hoe een groot deel van de compost moet ongeveer paardemest zijn? een kwart?

Link to comment
Share on other sites

Dit mag direct gebruikt worden. Nu zitten er de meeste stoffen in die het broeien veroorzaken. En hoe meer broei, hoe sneller (en beter) de compost wordt.

 

De hoeveelheid mest maakt niet zo veel uit. Tussen de 5 en de 50 % zou ik doen.

Link to comment
Share on other sites

Niet met Hoekman eens, om paardenmest direkt te gebruiken, vooral omdat je zandgrond hebt! Zie eerdere postings in deze draad! (Evt. uitgezonderd als je een broeibak hebt, maar ook dan pas een broeilaag maken in die bak in februari of zo. Dan nog is het slim om de mest die je nu hebt alvast te composteren en dan in broeibak te gebruiken.)

 

Als je de composthoop nog aan het opbouwen bent, zou ik afwisselen. Laagje groen + tuinafval, laagje mest. Daardoor gaat het vlugger. Event. in najaar nog eens omzetten naar je 2e bak. Er is geen vast recept voor de verhoudingen. Gewoon mixen wat je hebt. Het wordt allemaal compost. Alleen de voedingswaarde van compost met mest is wat hoger.

 

Ja...en de kippen mest is ook prima om mee te composteren. (Die sowieso niet vers geven omdat ze heel veel "snelwerkende" stikstof bevat, waar planten van uit hun voegen groeien of kunnen "verbranden". Werkt goed in de compost en verliest daardoor zijn scherpte. Mocht je "bruin" afval kunnen bijmengen (misschien stro uit mest?) dan is het helemaal prima voor je compost)

 

Correctie: Hoekman heeft het ook over compost maken en niet over direct paardenmest nu op je zandgrond brengen. Dus eigenlijk zeggen we hetzelfde Sorry Hoekman!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Een tijdje geleden kreeg ik van een oudere weckster te horen, dat boontjes geteeld op kippenmest gisting veroorzaken na het wecken. Geen wetenschappelijk verhaal, maar haar ervaring door de jaren heen.

Ik weet natuurlijk niet of het ging om verse kippenmest, of dat het ook zo is als de kippenmest ruim gecomposteerd is.

 

Verder heb ik altijd begrepen dat kippenmest prima mest is in het algemeen.

Link to comment
Share on other sites

Is wel logisch, jasmin. Omdat bonen weinig of geen mest nodig hebben. Als je ze toch opjaagt, is de structuur van het gewas op celniveau minder stevig. Geldt nog veel sterker voor knol en wortelgewassen, die door slechte bemesting (= te veel stikstof) heel slecht te bewaren zijn. Vroeger waren mensen tussen december en juni vooral afhankelijk van bewaargroenten...dus goede bewaarbaarheid was van groot belang.

 

Door te liggen = rijpen, verliest alle mest en ook kippemest veel van haar "scherpte". Maar dat betekent in feite dat de overvloedig aanwezige nitraten er uit spoelen of als ammoniak in de lucht komen......dat is beter voor je tuin, maar echt slecht voor het milieu. (Mestoverschot, opwarming aarde, vervuiling oppervlaktewater enz. (Vandaar dat er ook allerlei regels gelden voor het opslaan, verwerken en gebruiken van mest). Maar de mest moet ergens heen.... Ook gebruikt in compost is nitraatrijke mest niet persee onschuldig! Door het te mixen en een groot deel van de aanwezige stikstof te gebruiken voor het composteren zelf (vooral bruin materiaal verbruikt stikstof) ontstaan verbindingen waarbij het wordt opgeslagen en later, geleidelijker, in de grond ter beschikking komt aan je planten. Goed composteren is ook op die manier een bijdrage aan het milieu. Minder kunstmest (zeer vervuilend om die te produceren en werkt alleen direct, het bouwt niets op in de grond!) en verse mest nodig en als het goed gebeurt, verwerkt het een deel van de mest tot humus = geleidelijke voeding van je planten, opgeslagen in je grond.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

UPDATE!

 

Ik heb de compostbakken staan

DSC037019071376075396.jpg

 

Achter de compostbakken heb ik even snel een noodbak in elkaar geflanst. Het is de bedoeling dat hier later overschotten in komen te liggen (bijv overschot mest) zodat ik die geleidelijk aaan de bakken kan opvoeren. Of misschien wordt het een composthoop, we zullen het zien.

DSC037116521376075486.jpg

 

Dit zijn de materialen die ik tot nu toe heb verzameld:

Paardenmest:

DSC037225161376075526.jpg

 

Zongedroogd gras

DSC037323251376075532.jpg

 

Snoeiafval uit de moes/siertuin

DSC037456631376075537.jpg

 

Grove overblijfselen van de oude composthoop (ik heb een aantal kruiwagens bruikbaar zand uit de oude hoop gezeefd, dit is wat er over is)

DSC037519311376075543.jpg

 

Reepjes karton

DSC037638361376075548.jpg

 

Keukenafval heb ik nu nog niet, maar dat mix ik er later wel doorheen. Is het nog wijs om in deze samenstelling gemaaid gras en of sto toe te voegen?

Link to comment
Share on other sites

Je bent goed bezig.

 

Ik zou met een greep(riek) de oude compost bewerken. Wat je er uit krijgt met de greep zou ik nog verwerken in je nieuwe compostbakken.

De rest bestaat uit te veel zand en rijpe compost. Dat kun je beter uitspreiden over de grond.

Niet alle mest direct gebruiken. Je krijgt dit jaar nog voldoende groenafval. Daar kun je de overige mest bij gebruiken. Of je moet aan veel meer mest kunnen komen. Altijd welkom.

 

Karton ben ik trouwens niet zo gek op. Veelal zit daar inkt en andere vervuiling op. Een klein beetje is niet erg, maar overdrijf dat niet.

Link to comment
Share on other sites

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Is wel logisch, jasmin. Omdat bonen weinig of geen mest nodig hebben. Als je ze toch opjaagt, is de structuur van het gewas op celniveau minder stevig. Geldt nog veel sterker voor knol en wortelgewassen, die door slechte bemesting (= te veel stikstof) heel slecht te bewaren zijn. Vroeger waren mensen tussen december en juni vooral afhankelijk van bewaargroenten...dus goede bewaarbaarheid was van groot belang.

 

Door te liggen = rijpen, verliest alle mest en ook kippemest veel van haar "scherpte". Maar dat betekent in feite dat de overvloedig aanwezige nitraten er uit spoelen of als ammoniak in de lucht komen......dat is beter voor je tuin, maar echt slecht voor het milieu. (Mestoverschot, opwarming aarde, vervuiling oppervlaktewater enz. (Vandaar dat er ook allerlei regels gelden voor het opslaan, verwerken en gebruiken van mest). Maar de mest moet ergens heen.... Ook gebruikt in compost is nitraatrijke mest niet persee onschuldig! Door het te mixen en een groot deel van de aanwezige stikstof te gebruiken voor het composteren zelf (vooral bruin materiaal verbruikt stikstof) ontstaan verbindingen waarbij het wordt opgeslagen en later, geleidelijker, in de grond ter beschikking komt aan je planten. Goed composteren is ook op die manier een bijdrage aan het milieu. Minder kunstmest (zeer vervuilend om die te produceren en werkt alleen direct, het bouwt niets op in de grond!) en verse mest nodig en als het goed gebeurt, verwerkt het een deel van de mest tot humus = geleidelijke voeding van je planten, opgeslagen in je grond.

 

 

@weknow

Pracht post. Helemaal mee eens. Ik vroeg mij af of je beroeps of hobbyist bent. In jouw profiel kon ik dat niet vinden. Maar je interesses zijn gelijk aan de mijne.

Link to comment
Share on other sites

Ik vroeg mij af of je beroeps of hobbyist bent.

 

Liefhebber. En elke dag veel lerend! Zeker ook op dit forum. Ook wel tamelijk fanatiek in wat me echt interesseert en dan wil ik het allemaal weten en begrijpen

Kom je naar de MTFD in september in Zelhem? Daar ontmoet je meer gelijkgestemden en vele actieve mensen op dit forum krijgen dan een gezicht en worden echte personen achter de schuilnamen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Verse paardenmest kan gewoon zo op de composthoop. Naar ik begrepen heb is een verhouding van 50% paardenmest en 50% groenafval de meest optimale. Hier red ik dat niet; ik heb veel meer paardenmest. Toch gaat dat ook goed. Het is allemaal niet zo heel strikt hoor, als het niet volgens de optimale regeltjes kan, dan komt het toch ook nog wel goed.

Link to comment
Share on other sites

Oh ja, wat betreft het water dat wegloopt als je je plantjes water geeft: dat heb ik hier ook (ook zandgrond) en ik heb dat opgelost door voortaan in geultjes te zaaien. Zo kan ik water geven in een geultje en dat blijft dan mooi erin staan. Tegen de tijd dat de planten groter zijn geworden, is dat geultje wel weer weggespoeld dus ik ben niet zo bang voor té natte voeten.

Link to comment
Share on other sites

Haha ja, dat werkt wel inderdaad.Bij veldjes (60*60cm spinazie bijv.) maakte ik dijkjes, maar de kans op een dijkdoorbraak was best groot! Bij rijtjes wat dieper zaaien is een goed idee...

 

De maximale hoeveelheid paardemest is denk ik ook afhankelijk van wat er in de paardebox heeft gelegen. Bij mij is dat vlas. Bij stro denk ik dat je al wat meer paardemest kunt gebruiken omdat dat dan helemaal niet stikt. Vandaar dat ik er over dacht om extra stro toe te voegen.

Link to comment
Share on other sites

@ weknow,

Zo had ik je ook ingeschat. Zelf behoor ik ook tot die categorie. Enthousiast en bezig om antwoorden te zoeken. Die je ook hier tussen de regels door kunt vinden. Je hebt wel een betere schrijfstijl dan ik.

 

Ik ga eigenlijk nooit naar MTFD dagen of dergelijke bijeenkomsten. Zou best wel leuk zijn, maar het komt er toch niet van.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vraagje over paardemest toevoegen aan de compost: Ik tuinier op een kleine rijtjeshuis-tuin, en heb alleen een compostvat (geen plek voor een hoop) Zou zo nu en dan wat mest aan mijn vat toevoegen geuroverlast opleveren, of is het heel snel uitgestonken?

elizabet.nl

Link to comment
Share on other sites

Dat ruik je nauwelijks.

Ik woon in het buitengebied en heb 3 grote composthopen, die voor minstens 3/4 uit paardenmest bestaan. Als je er vlak langs loopt ruik je soms wel een beetje iets, maar meestal eigenlijk niet. Zeker in zo'n dicht compostvat geloof ik niet dat je daar veel van zult merken, zeker niet als je de mest goed mengt met de rest van de inhoud van je vat.

Link to comment
Share on other sites

Paardemest wordt vrij snel een rulle substantie die op grond lijkt, zeker gemengd met ander materiaal. Ruikt in tegenstelling tot andere mest bijna niet en niet lang. Ik denk dat je het gerust kunt doen. Als je mest kunt krijgen die misschien al enkele maanden "ligt", heb je helemaal geen last van enige geur.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Een composthoop ruikt alleen als er teveel stikstof aanwezig is. Door toevoegen van wat bruin materiaal (blad - wel even met grasmaaier overheen, gehakselde takken en takjes, stro) en een beetje te mengen valt dat op te lossen.

 

Ik zou nog willen toevoegen dat het op zo een extreme zandgrond nuttig is om de grond het hele jaar begroeid te houden. Dan spoelen over de winter veel minder organische stof of voedingsstoffen of bodemorganismen uit. Dit kan bij voorbeeld met een groenbemester. Ik vind Phacelia ook een echte aanrader - gaat helaas dood als het vriest. Dit jaar ga ik met winterrogge experimenteren.

 

En dan kan je nog veldsla proberen. Als je die nu gauw zaait, kan je misschien wel de hele winter ervan snijden (wortels laten zitten - niet uitrukken)- paar plantjes laten staan dan is de grond toch een beetje begroeid (in de winter hoef je volgens mij geen sluitend bladerdek - dat zou weer te heerlijk zijn voor de slakjes). Veldsla stelt niet zo heel grote eisen - al groeit hij wel harder op een licht bemeste grond.

 

Iemand had het nog over bonen uittrekken. Ik doe dit soms ook als ik haast heb - al is afknippen natuurlijk beter. Het is altijd een kwestie van hoe veel je moet doen (seis gebruiken?) Er komen nooit alle wortels mee dus er blijft nog wel stikstof in de grond achter. Sterker nog, de stikstoffixerende bacterien gaan gezellig nog even door aan de verblijvende wortels.

Groetjes, Birgit (Bodemvoedselwebadviseur in opleiding) Meer weten over het bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link to comment
Share on other sites

@ Kruidje: goeie tips!

dat je phacelia dood gaat in december/januari is wel handig, bedekt de grond tot de voorjaars-spit of -opruim

 

( en dat de bacteriën nog even doorgaan met stikstof vastleggen nadat je de plant hebt afgeknipt lijkt me niet waarschijnlijk, ze binden stikstof uit de lucht N2 (daarom hoef je bonen ook niet te mesten) in samenwerking met de plant (ze infecteren de wortelcellen).

Andere planten kunnen dat niet en hebben de stikstofverbindingen uit de mest nodig: lastig scheikundelinkje)

Link to comment
Share on other sites

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de bacterien niet gelijk in de gaten hebben dat de plant afgeknipt (afgerukt) is en lekker nog even doorgaan voordat ze zelf ook het loodje leggen omdat ze van de plant niets meer terugkrijgen. In ieder geval staan dan dode bacterien aan de verblijvende wortels vlak daarna weer ter beschikking van het overige bodemleven en dus de andere planten. Als er dan geen planten staan om de stikstof op te nemen is het jammer

Groetjes, Birgit (Bodemvoedselwebadviseur in opleiding) Meer weten over het bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...