jassyja79 Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 Hallo, Ik ben nieuw op dit forum, ook ben ik een rookie in moestuinen. Bij veel moestuinen zie ik veel geulen. Het lijkt op een golfplaat patroon. Waar dient dit voor ? Gr. Jasper Quote
Stan Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 Hoi Jasper, Die geulen hebben verschillende doeleinden. Bij b.v. aardappels is de geul om aan te aarden. Bij asperges groeien je steggels in de bult. De geul is veel ook voor het water geven handig en met een cultivator heb je snel tussen de rijen je ongewenste vegetatie weg zonder je planten wortels te beschadigen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
jassyja79 Posted August 10, 2013 Author Posted August 10, 2013 Hoi Jasper, Die geulen hebben verschillende doeleinden. Bij b.v. aardappels is de geul om aan te aarden. Bij asperges groeien je steggels in de bult. De geul is veel ook voor het water geven handig en met een cultivator heb je snel tussen de rijen je ongewenste vegetatie weg zonder je planten wortels te beschadigen. Bedankt voor je antwoord wat bedoel je met aardappels aarden? en hoe kan je het beste zo'n geul maken? zijn daar speciale machines voor? ze zien er altijd zo kaarsrecht uit Quote
Stan Posted August 10, 2013 Posted August 10, 2013 Met aarden(aan -aarden) bedoel ik het maken van een bergje(golfpatroon) tegen de steel van de plant dit doe je met b.v. een cultivator . En ja er zijn ook machines die dit doen maar als je of geoefend bent of een lijntje zet voor je de geulen maakt zijn ze ook mooi recht. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Bit Posted August 11, 2013 Posted August 11, 2013 Ik heb er zoiets voor. Na het poten van de aardappelen trek ik die tussen de rijen aardappelen door. Liggen de gepote aardappelen onder die rijen heuveltjes. Later, als de aardappelen boven staan herhaal je het nog eens. Maar de teelt is bij iedereen weer iets anders. Ligt ook aan je grondsoort. Quote
Nynkef Posted August 11, 2013 Posted August 11, 2013 En als je op hele vochtige grond teelt en je je plantjes op heuveltjes zet blijven ze droger Quote
Recommended Posts