GTman Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Hoe kan ik zien dat een knolvenkelplant is doorgeschoten? is onderstaande bijvoorbeeld doorgeschoten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Ja, best wel! Een doorgeschoten knolvenkel maakt een hele lange steel en veel blad, en geen knol.Ze doen dit als er een groeistilstand optreedt, bv. als ze te dicht op elkaar gezaaid worden, of bij droog en heet weer.Bij mij zijn ook bijna alle venkelknollen doorgeschoten... Sommigen hebben nog wel iets van een hele platte, witte knol, maar veel stelt het niet voor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GTman Posted August 9, 2013 Author Share Posted August 9, 2013 Haha okee dan. Dan heb ik nu één normale knolvenkel:) de rest morgen er maar uithalen dan. Het is ook te heet geweest ja. Zelf dacht ik dat het doorschieten van knolvenkel alleen bij te koud opkweken gebeurd, maar het heeft niet te koud gestaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Zeven venkelplanten welke ik voorgezaaid had zijn goed gekomen.De rest is ter plaatse gezaaid en met het weer dat we kregen is daar niet veel van gekomen, allemaal zijn ze doorgeschoten, lijken op ietswat lang uitgerekte knolvenkel, goed om soep mee te maken maar dan moet de venkel wel gezeefd worden omdat er teveel draden in zitten. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Ik voer de doorgeschoten planten op aan de konijnen, nadat ik er eerst eventuele (kleine) nog eetbare stukjes voor mezelf vanaf gehaald heb.Toch handig die konijnen, want zo is vrijwel niks ooit écht mislukt: zij moeten tenslotte ook eten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Aand de hand van dit topic, vandaag ook maar even gekeken. 2 groepjes knolvenkel staan. de ene groep groeit helemaal mooi, de andere groep is allemaal doorgeschoten inderdaad. Ik laat dat lekker staan voor de vlinders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Wat is het verschil tussen de ene en de andere groep, Bit?Standplaats, vroeger/later gezaaid, ander ras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Beide groepen tegelijkertijd gepoot ( eind juni ? )De groep die goed gaat zijn gekochte plantjes, wel wat laat gepoot, maar mijn zwager wilde dat graag als oogst dit jaar. Ik hou zelf niet van die dingen.de doorgeschoten groep zijn zaailingen. Krijgertjes van iemand op ons complex, ook wat te laat gepoot denk ik. En die warmte he. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Ja de warmte is echt funest geweest voor de venkel!Ik heb van de week nog een paar nieuwe gezaaid, eens kijken of dat nog wat word. Ik hou namelijk wel van venkel, lekker in een salade met tomaat en zalm, jammie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts