Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rode bietjes blijven slap hangen


mijke

Aanbevolen berichten

Enkele dagen geleden trok een al te vriendelijke buurman onder tegensputteren van mijn kant zo hoppa! alledrie zijn rode bietjesplanten uit zijn tuin en duwde ze in mijn handen. Tenminste ik gok dat het rode bietjes zijn (ik voel me zo'n stadskind, dat ik nog nooit rode bietjes anders dan in een potje bij de albert heijn heb gezien ), hij wist het ook niet en hij had ze ook maar van een buurvrouw gekregen. Nu waren ze dus van mij, dus ik snel ff op internet gezocht, besloten dat het rode bietjes waren, en gekeken waar ik ze het best in mn tuintje kon zetten zonder dat het zou bijten met de rest van de plantjes (ik heb maar 2m^2). Maar nu liggen de bietjes dus de hele tijd slap plat en beginnen de blaadjes te verkleuren, het is maar een treurige bedoening. Gaat dit nog goed komen, of kan ik ze beter 'oogsten' en kijken of er nog wat mee valt te doen als iniminibabybietjes in een salade ofzo?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rode bietjes kunt ge niet verplanten, wortels en rapen ook niet.

Maar waren die bietjes dan niet groot genoeg om klaar te maken

 

Als ze vijf à zes cm diameter hebben dan hebt ge toch een mooi maaltje bietjes.

Wel een uur laten koken hoor anders smaken ze niet lekker.

Voor het koken de bladeren op twee cm van de knol afsnijden en dan de bietjes zo in de pan, zeker de wortels niet afsnijden want dan gaan ze bloeden.

Eens gekookt zo warm mogelijk de schil er af halen, ge snijdt de bladerkop er af en dan pelt dat heel gemakkelijk, oppassen uw vingers niet te verbranden.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, de wortels die we van een buurvrouw kregen leken het prima te doen verder, binnenkort ga ik ze oogsten, hopelijk is er dan nog wat van geworden

 

En de bietjes waren nog erg klein toen ik ze kreeg, de kleinste was hooguit 2 cm in doorsnee, de grootste denk ik 5. Maar dat gaat neit meer verder groeien in ons tuintje dus?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine kans. Dit soort gewassen hebben een diepe dikke wortel met daaraan haren om water e.d. op te nemen. De gewassen die een diepe penwortel maken - danwel komende vanaf een bovenliggend knolletje (biet, raap, etc) danwel op zichzelf een penwortel zijnde die we eten (de wortel, pastinnaak, etc) krijgt een behoorlijke klap als je deze verpoot. Je trekt als het ware alle functionerende haartjes van de wortel bij het uittrekken en na het opnieuw uitplanten staat de wortel niet meer zo naar beneden en dicht aangesloten op de grond, zoals de plant dat zelf had geregeld. Sowieso zijn de haartjes er dan af, wat niet zo snel meer aangroeit. Hij stopt met groeien of gaat zelfs dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, jammer! Had de buurman ze beter in zijn eigen tuintje kunnen laten staan. Dan zal ik ze er weldra maar uithalen en kijken of er nog iets van te maken valt.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie hebben helaas helemaal gelijk! Vooral de worteltjes (die al anderhalve maand in onze tuin stonden, en waarvan de bloemen wel gewoon bloeiden) zien er niet uit, ze zijn ook keihard! Met een keukenmes niet doorheen te komen

 

1000916_10151807443456967_1480032531_n.jpg

 

Dusja ik gooi ze maar op de composthoop! Wel jammer, de worteltjes roken heerlijk, maarja, weer wat geleerd!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...