Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Meloenen en pompoenen toppen (wat is dat en hoe?)

Recommended Posts

Hoooii!

Ik heb hulp nodig met mijn meloenen en pompoenen.

Ik heb 2 pompoenplanten en 1 meloenplant staan. Ze staan niet in de grond maar in een pot omdat dat nou eenmaal de huisregels zijn. En ik heb ze pas begin deze maand gekiemt. Desondanks doen ze het volgens mij best goed.

Nou heb ik de vraag. Wat is toppen en hoe moet ik dat doen?

Van meloenen weet ik niets, maar mijn pompoenen heb ik nog nooit getopt. Ik vraag me echter af, of ze dit seizoen nog wel vruchten gaan dragen, normaal gesproken zaai je ze al in mei... In een pot heb ik ze ook nog nooit gekweekt. Als je dat toch wilt doen, zul je een flink grote pot nodig hebben, en veel voeding. En een klimrek/piramide, zodat je ze omhoog kunt leiden. Maar zoals gezegd, of het nog wat wordt dit seizoen...???

Zitten er al bloemen in?

Eenjarige. Ze gaan straks in oktober dood. Er zijn rankende pompoenen en niet-rankende pompoenen. Weet je welk soort pompoen je hebt gezaaid ?

Mijn rankende ( uitlopers makende ) pompoen een week of 5 geleden :

DSCN496789001376342372.JPG

Die zijn wel mooi

"Die zijn" = het is er maar 1 Oude foto overigens. Inmiddels is de plant een 15 vierkante meter groot met bladeren van een 70cm doorsnede. Ja, met pompoenen. Maar een stuk of 5 overigens. De meesten zijn verdroogd met die hitte denk ik.

Verder heb ik ook de niet rankende: een 'Patisson' . toch ook zeker 1 of anderhalve vierkante meter groot hoor. Pompoenen zijn grote planten.

• 1 month later...

is ook te zien wat je verwacht van de plant naar opbrengst toe. Wil je veel pompoenen dat ga je deze moeten laten groeien en vrees ik idd dat je in een kleine tuin er niet zal geraken.

Ben je tevreden met een 2 - 3 pompoenen dan kan het wel.

Ikzelf heb dit jaar een Uchi Ukri gezet in een vierkante meter tuin (zou ook best kunnen in een pot). Ik heb de plant kleine beetje late kruipen maar tijdig de takken getopt en enkel het geen laten staat waar vrucht aan moest komen.

Resultaat, kleine plant -> 2 pompoenen

grtz

Als je suiker meloenen hebt moet je die toppen na 4 echte bladeren.

Gewoon de top van de stam afknijpen.

Dit wordt gedaan zodat de plant niet te veel energie steekt in het groter worden, maar voor bevordering van het maken van vruchten.

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/