kimmy341 Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Hoooii! Ik heb hulp nodig met mijn meloenen en pompoenen.Ik heb 2 pompoenplanten en 1 meloenplant staan. Ze staan niet in de grond maar in een pot omdat dat nou eenmaal de huisregels zijn. En ik heb ze pas begin deze maand gekiemt. Desondanks doen ze het volgens mij best goed. Nou heb ik de vraag. Wat is toppen en hoe moet ik dat doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Van meloenen weet ik niets, maar mijn pompoenen heb ik nog nooit getopt. Ik vraag me echter af, of ze dit seizoen nog wel vruchten gaan dragen, normaal gesproken zaai je ze al in mei... In een pot heb ik ze ook nog nooit gekweekt. Als je dat toch wilt doen, zul je een flink grote pot nodig hebben, en veel voeding. En een klimrek/piramide, zodat je ze omhoog kunt leiden. Maar zoals gezegd, of het nog wat wordt dit seizoen...???Zitten er al bloemen in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmy341 Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Okee dus het toppen hoeft dus niet echt.Nee nog niet er zitten wel 4 hele grote bladeren aan. Ik heb ze ook nog niet omhooggeleid en er zitten ook nog geen bloemen in. Zijn het eenjarige planten of meerderjarig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Eenjarige. Ze gaan straks in oktober dood. Er zijn rankende pompoenen en niet-rankende pompoenen. Weet je welk soort pompoen je hebt gezaaid ?Mijn rankende ( uitlopers makende ) pompoen een week of 5 geleden : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmy341 Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Die zijn wel mooi! Zitten er al veel pompoenen in?Ik heb sierpompoen crown. Okee dan ga ik volgend jaar wel op tijd zaaien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Die zijn wel mooi "Die zijn" = het is er maar 1 Oude foto overigens. Inmiddels is de plant een 15 vierkante meter groot met bladeren van een 70cm doorsnede. Ja, met pompoenen. Maar een stuk of 5 overigens. De meesten zijn verdroogd met die hitte denk ik.Verder heb ik ook de niet rankende: een 'Patisson' . toch ook zeker 1 of anderhalve vierkante meter groot hoor. Pompoenen zijn grote planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmy341 Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Jemig die is echt heel groot. Ik denk dat dat wel lastig gaat worden in een klein tuintje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rockey Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 is ook te zien wat je verwacht van de plant naar opbrengst toe. Wil je veel pompoenen dat ga je deze moeten laten groeien en vrees ik idd dat je in een kleine tuin er niet zal geraken.Ben je tevreden met een 2 - 3 pompoenen dan kan het wel. Ikzelf heb dit jaar een Uchi Ukri gezet in een vierkante meter tuin (zou ook best kunnen in een pot). Ik heb de plant kleine beetje late kruipen maar tijdig de takken getopt en enkel het geen laten staat waar vrucht aan moest komen.Resultaat, kleine plant -> 2 pompoenen grtz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmy341 Posted September 25, 2013 Author Share Posted September 25, 2013 oke. ik heb ze in 10 liter potten staan en heb 2 grote bloemen en nog 15 bloemen die dicht zitten. hetzelfde bij de andere plant. ben erg benieuwd of er ook nog echt pompoenen aankomen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Als je suiker meloenen hebt moet je die toppen na 4 echte bladeren. Gewoon de top van de stam afknijpen. Dit wordt gedaan zodat de plant niet te veel energie steekt in het groter worden, maar voor bevordering van het maken van vruchten. Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmy341 Posted September 25, 2013 Author Share Posted September 25, 2013 dankjewel! ik heb dit jaar wel ene paar boementjes aan de meloenplant gehad en die bestuift maar dat is nu zo lang geleden en er gebeurd verder nog niks. ik zal ze volgend jaar toppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts