Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wisselteelt (teeltplan): 2x in een jaar dezelfde groente?


beertjerinke

Aanbevolen berichten

Hoi

 

ik heb een vraagje over wisselteelt

 

als je een teeltplan maakt en je hebt een stukje wortels kun je die dan nog eens zaaien in het zelfde seizoen op het zelfde stukje?

 

ook voor brocolie ik heb al geoogst kan ik ze dan weer zetten op het zelfde stukje grond of moet het dan ook wisselen.

 

en als ik eerst wortel heb en dan brocolie is dan de brocolie of de wortel als laatste waar ik rekening mee moet houden volgend jaar of allebei?

 

Sorry maar weet niet hoe het moet

 

Rianne

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je een teeltplan maakt en je hebt een stukje wortels kun je die dan nog eens zaaien in het zelfde seizoen op het zelfde stukje?

Dat kan wel met wortel maar let wel op want je maakt het wel makkelijker voor de wortelvlieg. En mocht je al last hebben gehad van wortelvlieg dan zeker niet doen.

ook voor brocolie ik heb al geoogst kan ik ze dan weer zetten op het zelfde stukje grond of moet het dan ook wisselen.

Ook kolen kan je binnen het zelfde jaar nog een keer op de zelfde plekje planten.

en als ik eerst wortel heb en dan brocolie is dan de brocolie of de wortel als laatste waar ik rekening mee moet houden volgend jaar of allebei?

Dan kan je het beste rekening houden met beide planten en dus in dat vak iets totaal anders wat in jou wisselteelt past. Je kan wel bladgroente gebruiken om de lege plekken in je moestuin op te kunnen vullen. En dan beter maar hoeft zeker niet er het nieuwe moestuinjaar weer iets anders.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Rianne,

Heb je het artikel over wisselteelt gelezen dat net boven jouw bericht staat? Ik denk dat daarin al veel van je vragen beantwoord worden.

De veilige regel is: niet twee maal dezelfde teelt achter elkaar, en zeker niet in 1 jaar. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen

Succes met plannen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...