Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vlekkenziekte aardbei


Salamandertje

Aanbevolen berichten

Mijn schoonmoeder heeft deze rare vlekken op haar aardbeien plantjes. Volgens mij staan deze planten ook al heel lang op de zelfde plaats.

 

IMG367436211376556020.JPG

 

Mijn twee vragen:

Is dit rode- of witte vlekkenziekte?

Ik wil voorstellen om de planten te ruimen. Kunnen er volgend jaar nieuwe aardbeien plantjes op de zelfde plek en moet er dan compost door de grond o.i.d.?

Bzzzz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt me hagelschotziekte, evt te bevechten met spuitzwavel

 

ik zou de aardbeien op een nieuwe plek zetten, aanbevolen is elke 3 jaar te wisselen, en ook compost toe te voegen maar bij jonge plantjes alleen als je zeker weet dat die niet teveel zouten bevat, dus alleen eigen compost

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt me hagelschotziekte, evt te bevechten met spuitzwavel

 

ik zou de aardbeien op een nieuwe plek zetten, aanbevolen is elke 3 jaar te wisselen, en ook compost toe te voegen maar bij jonge plantjes alleen als je zeker weet dat die niet teveel zouten bevat, dus alleen eigen compost

 

Hmm, er zitten niet echt gaten in het blad, zoals het geval is bij hagelschotziekte?

Bzzzz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rode bladvlekkenziekte, zoek maar eens op in Google. In diverse tuincentra kun je nog altijd aardbeienplantjes kopen, bij 80% van de gevallen hadden ze de rode/witte bladvlekkenziekte. In principe niet dodelijk voor de plant, alleen mooi? Niet echt, en de plant is er ook niet blij mee. Wat ik deed is de ergste bladeren wegknippen (of alle, hangt er vanaf of er dan nog groen overblijft) en bijhouden. Als het goed is wordt het dan minder/ groeit de plant er doorheen. Dit was wat betreft de vlekkenziekte wel het geval hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij aardbeien kan je al het blad er af halen maar of het nu welke kleur dan ook bladvlekkenziekte,grauwe schimmel,echte danwel valsemeeldauw of vruchtrot is maakt niet uit. Aardbeien zijn jammergenoeg gewoon erg vatbaar voor schimmels. Als het te nat is sneller grauwe schimmel en bij droogte weer sneller bladvlekkenziekte of meeldauw. Er worden al enkele jaren soorten gekweekt die er minder last van hebben als b.v. Tago. Maar aardbeienplanten die echt resistent zijn ? ik ken ze niet. Nieuwe planten kopen geeft dan ook geen garantie dat er geen schimmel of schimmelsporen in zit(ten). Je eigen planten extra aandacht geven helpt vaak veel beter. Of maar daar ben ik geen voorstander van met gif als Teldor of iets op zwavel basis bestrijden.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 7 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...