Aloë vera verwerken

<<

helena

Woonplaats of Regio: brabant

Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)

Bericht vr 21 sep 2012, 10:17

Aloë vera verwerken

Heb gisteren van de plant wat bladeren gesneden, zojuist de inhoud eraf geschraapt met pannenlikker en een kopje kunnen vullen met sap. Het is wat glibberig, eiwitachtig spul. Nu wilde ik het mengen met olijfolie 1:1. Liever niet verwarmen, dan gaan er stoffen verloren? Ik krijg echter het sap niet los van elkaar. Het blijft 1 massa. eiwit kun je uit elkaar kloppen, dit niet. Wie weet hoe ik dit best kan doen?
<<

Kruidje

Woonplaats of Regio: regio Ehv

Moestuin Seizoen: Bekijk update (23)

Bericht vr 21 sep 2012, 10:27

Re: Aloë vera verwerken

Ik verwerk het nooit. Gewoon vers gebruiken. De plant staat altijd klaar voor gebruik.
Ik vind de groene Hemel in Waalre leuk.
<<

helena

Bericht vr 21 sep 2012, 10:33

Vers is best, dat is zeker. Ik wil iets vloeibaars maken en in een flesje met pompje doen, dan weet ik dat anderen in dit huis het ook gebruiken. Die gaan niks uit een blad halen om te smeren: "Hé moeders, ouwe gek, doe ff normaal". ;)
<<

geedee

Woonplaats of Regio: Eijsden-Margraten

Moestuin Seizoen: Bekijk update (104)

Bericht vr 21 sep 2012, 10:38

Ik doe "voorraad" glibberspul in een klein potje....blijft heel lang goed....maar het meeste gebruik ik gewoon direct van het (afgesneden) blad. Een maal afgesneden, gaat het blad vanzelf weer dicht en ligt in de keukenla voor EHBO bij brandwondjes.

Maar ok...ik heb mn dochter wél inmiddels zover....komt na dr dagje in de zon al vragen om zo'n blad van die plant tegen zonnebrand :D maar kan me voorstellen dat ze niet meteen met dat slijmspul aan de gang gaan.

Ik ga eens even graven in mn vakantiedocumentatie...heb daar een aloe vera plantage bezocht....mogelijk kan ik nog iets uit de foto's terughalen..

hmmm kan zo direct niks vinden maar wel een site waar recepten opstaan en waar ze au bain marie verwarmen(zo koud mogelijk)....misschien kun je er verder iets mee http://www.helenacosmetica.nl/N_frame.h ... xp_35.html

(Het bereiden van de crème:
Neem 20 gram van de vetcomponent en laat deze weer smelten (in de grootste maatbeker). Tegelijkertijd verwarmt u in de andere maatbeker 30 ml gedistilleerd water. Wanneer het vet en het water beide tussen de 60 en de 70 graden C zijn, voegt u het water (klein beetje ged. water in de maatbeker laten en later het mespuntje hyaluronzuur oplossen) langzaam en al roerende bij het vet/olie mengsel. Nooit andersom!!!
Nu blijven roeren tot de crème afgekoeld is tot ongeveer 30 graden C (handwarm). Vervolgens de toevoegingstoffen in de crème roeren. Als laatste de heliozimt K (conservering) en de parfumolie toevoegen.

De crème is klaar voor gebruik)
Mijn site http://www.geedee.nl met o.a. mijn hobby tuinieren.
<<

geedee

Bericht vr 21 sep 2012, 10:48

:shock: :shock: oeps ik zie dat het een site van "helenacosmetics" is....ben jij dat of is het toeval???
<<

helena

Bericht vr 21 sep 2012, 10:55

:D , die naam van je link, nee das toevallig...., was het maar waar. Maar ben aan het ontdekken en ook om te gebruiken als dag/nacht en hand creme/olie. Ik probeer nu het sap au bain marie "los" te krijgen in handwarm water. Wil alleen olijfolie gebruiken.
<<

geedee

Bericht vr 21 sep 2012, 10:57

ok succes....benieuwd of het lukt :thumbup:
<<

helena

Bericht vr 21 sep 2012, 11:18

Wel, had vandaag het plan schoon schip te maken in de kamer, dun aanrecht staat inmiddels weer bomvol.... Beetje ongeduldig dus. Heb nu de olie en het sap in de keukenmachine gedaan ( ik weet het, Qua trilling en materiaal niet optimaal :oops: ) , nou dat sap geeft zich niet zomaar gewonnen maar...m'n keukenmachine ook niet. Uiteindelijk na vele malen, even hakselen en dan weer kijken of het door het theezeefje gaat, is het gelukt. De olie staat inmiddels klaar voor gebruik, voor wie wil....Ben er wel blij mee, ga nog maar eens ergens wat planten scoren om meer te maken maar nu eerst de emmer met sop wat aandacht geven, die heeft al te lang gewacht.
<<

helena

Bericht vr 21 sep 2012, 12:19

<<

appelvrouw

Woonplaats of Regio: NO Frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (144)

Bericht vr 21 sep 2012, 12:36

Helena, leuk experiment, schrijf je nog even precies op hoe je het gedaan hebt?
Waar de mol is, is er hoop....
kijk ook eens op mijn blog: http://www.bloggen.be/appeljam
Volgende

Keer terug naar Koken en Recepten

Deel dit bericht:

|  |