Ervaring bemesting met smeerwortel concentraat

<<

Jorg

Woonplaats of Regio: Utrecht

Moestuin Seizoen: Bekijk update (6)

Bericht di 28 jun 2011, 18:29

Ervaring bemesting met smeerwortel concentraat

In het engelse blad Grow Your Own staat elke maand wel een stukje om smeerwortel als ecologische tuinbemester te promoten. Ik wil dit volgend jaar eens gaan proberen maar eerst wil ik jullie meningen en ervaringen pijlen. Past iemand bemesting met smeerwortel concentraat toe?
Afbeelding
Soort en voedingswaarde
Russische smeerwortel - Bocking 14 (Symphytum x uplandicum)
De wortels brengen kalium, fosfaat en andere mineralen omhoog van diep in de grond en de bladeren bevatten een stikstofgehalte. Als percentage van droge stof, bevat de smeerwortel:
  • 5.8% kalium
  • 3.5% stikstof
  • 0.5% fosfaat
Hoe smeerwortel concentraat maken
Knip de smeerwortel terug tot 5 cm boven de grond. Laat de plant terug groeioen tot 60 cm en oogst opnieuw, die 4x per jaar.

Concentraat van de smeerwortel wordt gemaakt door enkel bladeren in een ton op te hopen, bij voorkeur met een gewicht bovenop. In het GYO magazine gebruiken ze een stuk regenpijp. Boor onderin een plastic ton (of in de eindstop van de regenpijp) een gat. Zet de ton op een paar straatstenen en schuif er een kom/fles onder. Doe de ton vol smeerwortel, stamp aan en vul bij. Verzwaar het geheel van boven met een paar stoeptegels (bij de regenpijp een frisdrank fles gevuld met water als gewicht). Sluit de ton af met een deksel.

De smeerwortel ontbindt langzaam (na 3 tot 6 weken) tot een dikke bruine vloeistof.

Bemesten
Het concentraat moet verdund wordt met water alvorens op de gewassen te gieten. In GYO staat dat je moet verdunnen tot de kleur van een slappe thee. In een aantal boeken en op internet wordt 1 deel op 40 delen water gehanteerd. Bij het voeden van tomaten of paprika’s in potten mag je drie keer per week bij het gietwater toevoegen, bij serreplanten twee keer per week en potten en hangende manden in openlucht één keer in de week.

Bewaren
Anders dan met gier van smeerwortel kan je dit concentraat wel bewaren in een afgesloten fles.
<<

Jorieke123

Moderator

Woonplaats of Regio: zelhem

Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)

Bericht di 28 jun 2011, 18:37

Re: Ervaring bemesting met smeerwortel concentraat

Klinkt goed, zou ik ook wel eens willen proberen.
Op weg naar (zo goed als) totale zelfvoorziening.
http://www.chimaeru.nl <--- De mooiste regenlaarzen!
<<

appelvrouw

Woonplaats of Regio: NO Frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (46)

Bericht di 28 jun 2011, 19:15

Het concentraat ken ik niet, maar ik mest de tomaten en kolen met smeerwortelgier, dat maak ik van de hele plant. Je moet goed opletten dat het niet te sterk wordt, dat had ik wel een beetje, en in eerste instantie hadden mijn tomaten het ook even moeilijk. De bladeren dan, ze krulden zich helemaal op. Ik heb veel "nagespoeld met water" en nu staan de tomaten er super bij, bijna Tjernobyl zei mijn buurman, dit vanwege de sterke grote dikke bladeren met een donkergroene, bijna blauwe kleur. Ook de vruchtzetting is erg goed, vooral bij de coeur de boeuf`s en andere vleestomaten. Trouwens ook mijn broccoli`s doen het uitstekend op deze voeding.

Ik ben wel benieuwd naar het concentraat, maar vind de gier erg gemakkelijk om te maken. En het werkt!
Waar de mol is, is er hoop....
kijk ook eens op mijn blog: http://www.bloggen.be/appeljam
<<

hansm

Woonplaats of Regio: n-holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht di 28 jun 2011, 20:59

Ik gebruik net als Jet de smeerwortelgier, het enigste verschil wat ik zie met concentraat dat de smeerwortel langer in water staat en zal wel hierdoor sterker zijn.
zie niet echt voordeel tegenover de gier je gebruikt het zo op dus echt bewaren hoef je niet.
Wel zie ik voordeel van deze methode als je slecht aan smeerwortel kan komen omdat je meer liters met zelfde hoeveelheid haalt.
Verder gebruik ik smeerwortel ook als mulchlaag bij de fruitstruiken, als je erop let groeid het spul bij ons overal en verteerd mooi langzaam
blijft mooi liggen ook door de lange struktuur.
Players only love you when they're playing.
<<

Koert

Woonplaats of Regio: Mook,het noordelijkste dorpje van Limburg

Bericht wo 29 jun 2011, 09:00

Groeit die smeerwortel dan zo bij jullie in de omgeving Hans en Appelvrouw? Heb het bij ons nooit zien staan.
Even a broken clock is right twice a day
<<

Jorg

Bericht wo 29 jun 2011, 09:25

Bedankt, dan ga ik het volgend jaar zeker proberen!
Ik bestel wel ergens zaadjes, je kan de plant meerdere keren terug snoeien. Ik zou namelijk ook niet weten waar ze staan.
<<

hansm

Bericht wo 29 jun 2011, 09:59

Ja smeerwortel groeid bij ons inderdaad veel, ook makkelijk te plukken want het groeid in vrij grote groepen en klopt ook dat waneer geknipt vrij vlug weer aangroeid.
Als ik zo denk dan groeid het meestal op plekken waar het bv in de ochtend in de zon staat maar in de middag in schaduw, bv langs bomen.
Zaaien komt op mij om dat het zo algemeen is wat vreemd over maar als het niet bij je in de buurt groeid zou ik het mischien ook doen, opzich best mooie planten.
<<

Jorg

Bericht wo 29 jun 2011, 10:05

Zal ik het nog vreemder op je over laten komen dan: Ik zie me al staan plukken in het plantsoen, haha nee dat gaat hem niet worden.
<<

hansm

Bericht wo 29 jun 2011, 10:19

Het groeid niet in een onderhouden gemeente plantsoen, maar gewoon in de berm of grasveld als onkruid.
<<

Jorieke123

Moderator

Woonplaats of Regio: zelhem

Moestuin Seizoen: Bekijk update (38)

Bericht wo 29 jun 2011, 10:35

Hier groeit het niet... Het houdt waarschijnlijk niet van de grond hier in de buurt.
Op weg naar (zo goed als) totale zelfvoorziening.
http://www.chimaeru.nl <--- De mooiste regenlaarzen!
Volgende

Keer terug naar Tuinvragen

Deel dit bericht:

|  |