Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ervaring bemesting met smeerwortel concentraat

Jorg

Recommended Posts

In het engelse blad Grow Your Own staat elke maand wel een stukje om smeerwortel als ecologische tuinbemester te promoten. Ik wil dit volgend jaar eens gaan proberen maar eerst wil ik jullie meningen en ervaringen pijlen. Past iemand bemesting met smeerwortel concentraat toe?

smeerwortelbloem.jpg

Soort en voedingswaarde

Russische smeerwortel - Bocking 14 (Symphytum x uplandicum)

De wortels brengen kalium, fosfaat en andere mineralen omhoog van diep in de grond en de bladeren bevatten een stikstofgehalte. Als percentage van droge stof, bevat de smeerwortel:

• 5.8% kalium
  • 3.5% stikstof
  • 0.5% fosfaat

Hoe smeerwortel concentraat maken

Knip de smeerwortel terug tot 5 cm boven de grond. Laat de plant terug groeioen tot 60 cm en oogst opnieuw, die 4x per jaar.

Concentraat van de smeerwortel wordt gemaakt door enkel bladeren in een ton op te hopen, bij voorkeur met een gewicht bovenop. In het GYO magazine gebruiken ze een stuk regenpijp. Boor onderin een plastic ton (of in de eindstop van de regenpijp) een gat. Zet de ton op een paar straatstenen en schuif er een kom/fles onder. Doe de ton vol smeerwortel, stamp aan en vul bij. Verzwaar het geheel van boven met een paar stoeptegels (bij de regenpijp een frisdrank fles gevuld met water als gewicht). Sluit de ton af met een deksel.

De smeerwortel ontbindt langzaam (na 3 tot 6 weken) tot een dikke bruine vloeistof.

Bemesten

Het concentraat moet verdund wordt met water alvorens op de gewassen te gieten. In GYO staat dat je moet verdunnen tot de kleur van een slappe thee. In een aantal boeken en op internet wordt 1 deel op 40 delen water gehanteerd. Bij het voeden van tomaten of paprika’s in potten mag je drie keer per week bij het gietwater toevoegen, bij serreplanten twee keer per week en potten en hangende manden in openlucht één keer in de week.

Bewaren

Anders dan met gier van smeerwortel kan je dit concentraat wel bewaren in een afgesloten fles.

Het concentraat ken ik niet, maar ik mest de tomaten en kolen met smeerwortelgier, dat maak ik van de hele plant. Je moet goed opletten dat het niet te sterk wordt, dat had ik wel een beetje, en in eerste instantie hadden mijn tomaten het ook even moeilijk. De bladeren dan, ze krulden zich helemaal op. Ik heb veel "nagespoeld met water" en nu staan de tomaten er super bij, bijna Tjernobyl zei mijn buurman, dit vanwege de sterke grote dikke bladeren met een donkergroene, bijna blauwe kleur. Ook de vruchtzetting is erg goed, vooral bij de coeur de boeuf`s en andere vleestomaten. Trouwens ook mijn broccoli`s doen het uitstekend op deze voeding.

Ik ben wel benieuwd naar het concentraat, maar vind de gier erg gemakkelijk om te maken. En het werkt!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik gebruik net als Jet de smeerwortelgier, het enigste verschil wat ik zie met concentraat dat de smeerwortel langer in water staat en zal wel hierdoor sterker zijn.

zie niet echt voordeel tegenover de gier je gebruikt het zo op dus echt bewaren hoef je niet.

Wel zie ik voordeel van deze methode als je slecht aan smeerwortel kan komen omdat je meer liters met zelfde hoeveelheid haalt.

Verder gebruik ik smeerwortel ook als mulchlaag bij de fruitstruiken, als je erop let groeid het spul bij ons overal en verteerd mooi langzaam

blijft mooi liggen ook door de lange struktuur.

Players only love you when they're playing.

Ja smeerwortel groeid bij ons inderdaad veel, ook makkelijk te plukken want het groeid in vrij grote groepen en klopt ook dat waneer geknipt vrij vlug weer aangroeid.

Als ik zo denk dan groeid het meestal op plekken waar het bv in de ochtend in de zon staat maar in de middag in schaduw, bv langs bomen.

Zaaien komt op mij om dat het zo algemeen is wat vreemd over maar als het niet bij je in de buurt groeid zou ik het mischien ook doen, opzich best mooie planten.

Groeit die smeerwortel dan zo bij jullie in de omgeving Hans en Appelvrouw? Heb het bij ons nooit zien staan.

Koert, ik heb verschillende soorten smeerwortel geplant..gewoon bij iemand uitgegraven in het voorjaar. Ondertussen heb er er flink veel van, en zijn er plekken waat ik het steeds uittrek ( en in een bak water gooi voor de gier) daar is het teveel. Vooral aan de kant vd beek groeit het goed, maar ook rond mijn kas daar is het droog en zonnig. Het groeit hier van origine ook niet. Aanplanten in een rommelhoekje is aan te raden..ik ben er wel blij mee, ondanks het "woeker-gedrag"

Wat betreft dat woekeren had ik begrepen dat de soort die ik in mijn eerste post noem minder uitzaait dan de wilde soorten.

Maar ik ga smeerwortelconcentraat volgend jaar zeker proberen bij de tomaten. De gier zie ik niet zitten omdat ik alleen in het weekend op de tuin kom (en dus niet door de week zuurstof in de ton kan brengen).

Oei Jorg, dat is een beetje lastige vraag. Hier komt mijn befaamde slordigheid om de hoek kijken. o.a. Om dat af te leren ben ik hier. Je zou zeggen dat twee weken genoeg zou moeten zijn, misschien drie, maar ik gooi dan ook wortel en stengel erbij. Vooral in de tweede week roer ik om de dag, als het lekker gaat schuimen zeg maar. Ik weet niet Hans of ik het met je eens ben dat het niet hoeft( iedere dag roeren) maar ik doe het ook niet, en mijn gier is goed werkzaam.

Meestal liet ik de gier in de emmer tot ik het ging gebruiken,dat kon wel tot 6 week oplopen, van Hans heb ik geleerd de uitgewerkte gier te zeven en in flessen te gieten. Dan "sterkt" het iig niet verder aan. En dan toch wel aardig verdunnen,( iets van 1:8 om mee te beginnen) beter wat te weinig dan teveel, wat ik dus had dit jaar. dan kan je altijd nog bijmesten.

En jij hans, ook twee weken? Plantengier is iets wat ik nog nooit geprobeerd heb dus ik baseer me puur op de methode die ze in het magazine beschrijven.

In het magazine hebben ze het bij netelgier over 2 weken laten trekken. Bij smeerwortelgier hebben ze het over ongeveer een maand tot 6 weken.

En jij hans, ook twee weken? Plantengier is iets wat ik nog nooit geprobeerd heb dus ik baseer me puur op de methode die ze in het magazine beschrijven.

In het magazine hebben ze het bij netelgier over 2 weken laten trekken. Bij smeerwortelgier hebben ze het over ongeveer een maand tot 6 weken.

Nu dan heb ik het nog niet eens zo gek gedaan! 6 weken was het. Maar het was erg ( te) sterk, dus is de verdunning zeker belangrijk.

Ik doe het ook op gevoel, ik maak liever ook de gier sterk door 3-4 weken in het zonnetje te zetten dan gaat het hard.

meestal als de gier waneer je er naar kijkt tot rust is gekomen en niet meer zichtbaar gist vindt ik hem klaar.

van roeren zie ik weinig extra nut het gist/rot/verteerd giga snel en er onstaat geen schimmel of dikke laag,

maar ik knip de smeerwortel (elke gier plant eigenlijk) wel fijn mischien is dat een belangrijk verschil waarom roeren in mijn ogen niet nodig is.

verdunnen is zeker heel belangrijk kan niet vaak genoeg benadrukt worden dat dat goed moet gebeuren.

Wat me ook heel goed bevalt is de gemengdekruiden gier, gelijk met smeerwortel is dat me favoriete gier, maar ik probeer alle gieren zo regelmatig mogelijk te geven.

Ik doe het ook op gevoel, ik maak liever ook de gier sterk door 3-4 weken in het zonnetje te zetten dan gaat het hard.

meestal als de gier waneer je er naar kijkt tot rust is gekomen en niet meer zichtbaar gist vindt ik hem klaar.

van roeren zie ik weinig extra nut het gist/rot/verteerd giga snel en er onstaat geen schimmel of dikke laag,

maar ik knip de smeerwortel (elke gier plant eigenlijk) wel fijn mischien is dat een belangrijk verschil waarom roeren in mijn ogen niet nodig is.

verdunnen is zeker heel belangrijk kan niet vaak genoeg benadrukt worden dat dat goed moet gebeuren.

Wat me ook heel goed bevalt is de gemengdekruiden gier, gelijk met smeerwortel is dat me favoriete gier, maar ik probeer alle gieren zo regelmatig mogelijk te geven.

Hoe vaak is regelmatig Hans? Eens per... ?

TJa ik ben wel van chaotisch tuinieren, zeg 1x per maand dat ik eraantoe kom.

Liever zou ik bij de sterkgroeiende planten goed aangeslagen planten het vaker doen maar dan afhankelijk van seizoen.

naast het gieren mulch ik ook graag met allerlei dingen, en geef ook nog koemestkorrel en eigen verzonnen kippen/blad compost dat loopt allemaal beetje door elkaar op een chaotische manier.

en vooral de mulch moet je bijhouden en opbouwen laag op laag.

Ik ben ook zeker van plan om juist de planten van die gieren ook te gebruiken voor de mulch lagen dan gebeurt het plantgieren automatisch

met de regen en verteringsproces, denk ik dan he heb ik verzonnen geen advies of ergens gelezen.

Mulchen is voor mij ook wel een beproefde methode Hans. Je zou met de bladeren van smeerwortelgier ook kunnen mulchen volgens het magazine(al dan niet onder een laag).

Bedankt voor jullie uitleg, nuttige informatie! Ik heb zelf dit nog gevonden:

http://www.allotment.org.uk/vegetable/comfrey/comfrey.PDF

http://thesecretpeople.wordpress.com/allotment/comfrey/

• 7 months later...

Ik gebruik al een aantal jaren de smeerwortel Bocking 14 voor diverse bemestingsdoeleinden.

Gebruik daarbij verschillende methoden afhankelijk van de tijd.

1. Als gier, smeerwortel enkele weken laten staan in water, af en toe roeren, kan wel behoorlijk stinken.

2. regenpijp methode, vul een pijp met aan de onderkant een aftapper met smeerwortelbladeren en plaats een gewicht hierboven (petfles met water) tap de vloeistof af en gebruik deze verdunt (theekleur)

3. Vul een grote ton met smeerwortelbladeren, sluit hem af met een deksel (zit wel een luchtgaatje in) en laat deze enkele maanden staan, tap hierna de vloeistof af en gebruik deze verdunt. Voordeel van deze methode is dat je er niet te veel tijd mee kwijt ben en je kan een voorraadje aanleggen voor het volgend voorjaar omdat je de vloeistof na zeven geruime tijd kan bewaren.

Snij mijn smeerwortel 3-4 keer per jaar (eerste jaar na planten moet je nog niet oogsten, de plant moet eerst een wortelgestel ontwikkelen.) gebruik het blad ook voor op de composthoop en als mulch onder klein fruit, tomaten enz.

Je vind literatuur die aangeeft dat je geen stengels en nerven moet gebruiken, maar ik gebruik eigenlijk alles, knip e.e.a. alleen klein om in de regenpijp te stoppen. de grove stengels gaan direct op de composthoop.

Smeerwortel-tuin-Jos---16-mei-201033391375728559.JPG

Rij bocking 14 was eerst dubbele rij maar deze waren te dicht bij de haag geplant, deze hebben het uiteindelijk niet overleeft. De lavendel is trouwens weer verstikt door de smeerwortel.

Groetjes

Jos

prima toevoeging ! Mijn ervaring is overigens dat deze gieren ook een leuk neveneffect hebben, je versterkt bij gebruik van de gier ( sterk verdunt ) als bladbemesting ook de plantbouw van de groene delen, tegen aanvallen van luisachtigen en zuigende insecten.