Maankalender toepassingen

<<

helena

Woonplaats of Regio: brabant

Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)

Bericht di 26 jul 2011, 20:40

Maankalender toepassingen

Om evt. forumleden te beschermen die gebruik maken van oordagen :lol: omdat ze gevoelig ;) zijn voor het woord "maankalender" , dit topic geopend. Vind het interessant wat voor invloed de maan kan hebben. Ben wel een leek op dit gebied. Werken met de maan lijkt een gedoe maar valt mee wanneer je ermee aan de slag gaat. Het lukt echt niet altijd om volgens de kalender in te plannen, toch is het handig de voordelen in de moestuin activiteiten mee te nemen.
Met betrekking tot het topic van Berti "HELP.....marmelade wordt niet stijf", las ik het volgende:
- Het juiste tijdstip voor oogsten, houdbaar maken, bewaren en opslaan is de periode van stijgende maan ( boogschutter tot tweelingen ) Het oogsten en bewaren wordt meer bepaald door de sterrenbeelden waarin de maan staat dan de maanfase.
- Voor het oogsten en opslaan van graansoorten, groenten en aardappelen zijn ramdagen het meest geschikt.
- Fruit en groente staat tijdens stijgende maan beter in het sap. Bij het oogsten blijft het sap behouden, wat de beste voorwaarden biedt voor een goede smaak en houdbaarheid.
- Het koken van jam en vruchtensappen kun je het beste doen tijdens stijgende maan. Het fruit is sappiger en het aroma beter, de houdbaarheid is vele malen groter en je kunt dan gerust van kunstmatige gelatines ( wat zijn dit? ) of soortgelijke chemische toevoegingen afzien. ( geldt ook voor het koken en inmaken van andere levensmiddelen ) .
- Een uitzondering is het oogsten op vissendagen in stijgende maan, wat op deze dagen wordt geoogst moet direct worden gebruikt. Dit geldt ook voor het opslaan en houdbaar maken van groente en fruit. Het gevaar van bederf bestaat en alles krijgt een slappe smaak.
- Wanneer de maan niet in de stijgende tekens staat en vruchten met wassende maan worden geoogst kunnen deze het best meteen worden gebruikt.
- Ga maagddagen beslist uit de weg. Ingemaakte vruchten zijn dan schimmelgevoelig. Ook kreeftdagen zijn niet geschikt.
- Fruit, groenten en kruiden die je wil drogen, pluk en oogst je tijdens afnemende maan.
Laatst bijgewerkt door helena op wo 21 sep 2011, 21:24, in totaal 1 keer bewerkt.
<<

appelvrouw

Woonplaats of Regio: NO Frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (46)

Bericht di 26 jul 2011, 22:55

Re: maankalender toepassingen

Hey Helena..ik weet er ook niets van, maar ik wil er wel meer van weten. Welke maan is het nu b.v. geen idee..ik weet het alleen als de maan vol is.
Met de verwerking van ons jaarlijks varkentje heb ik hier geleerd dat je geen paté, hoofdkaas en bloedworst kan maken als je je maanstonden hebt (als je ongesteld bent) ..dat schijnt niet te werken..ook al zo` n gekke invloed van de maan.
Waar de mol is, is er hoop....
kijk ook eens op mijn blog: http://www.bloggen.be/appeljam
<<

freggel

Woonplaats of Regio: Zuid-Limburg

Moestuin Seizoen: Bekijk update (7)

Bericht di 26 jul 2011, 23:13

Kijk, als astronomiefan (geen astrologie!!!!!) kan ik antwoord geven op die vraag.
Eerste kwartier is als de bolle kant van de maan naar rechts wijst en de opening van de sikkel naar links. Staat hij andersom, dus met de opening naar rechts, dan is het laatste kwartier.

Maanfasen:
eerste kwartier (de maan wast, wordt iedere dag wat groter voor het oog)
volle maan
laatste kwartier (de maan neemt af, de sikkel wordt iedere dag kleiner)
nieuwe maan (de maan wordt niet verlicht door de zon en is niet zichtbaar vanaf de aarde)
<<

RvO

Woonplaats of Regio: Drenthe

Bericht di 26 jul 2011, 23:43

Ezelsbruggetje bij de schijngehalten van de maan.
Het laatste kwartier: de maan lijkt op een "d" zonder stokje (frans: dernier)
Het eerste kwartier: de maan lijkt op een "p" (frans: premier)
<<

RvO

Bericht di 26 jul 2011, 23:53

Dit verhaal (http://stadsakker.blogspot.com/2011/03/ ... anden.html) vind ik wel bijzonder. Ooit zat de maankalender blijkbaar (onbewust) ingebakken in de boerencultuur.

@Helena
Hoe kan ik zien, of op een andere manier te weten komen, in welk sterrenbeeld de maan staat?
<<

helena

Bericht wo 27 jul 2011, 07:53

RvO schreef:Dit verhaal (http://stadsakker.blogspot.com/2011/03/ ... anden.html) vind ik wel bijzonder. Ooit zat de maankalender blijkbaar (onbewust) ingebakken in de boerencultuur.

@Helena
Hoe kan ik zien, of op een andere manier te weten komen, in welk sterrenbeeld de maan staat?

Kan op het internet zo geen site vinden, lijkt me toch wel dat het ergens moet staan. Zelf gebruik ik de kosmosagenda. Daar staan per dag veel tekens bij, waar ik ook niets mee kan en wil. Heb ooit een jaar astrologie gedaan maar snapte er op een gegeven moment geen biet meer van. Teveel moeilijke woorden en van als dit en als dat...., er kwam geen einde aan het combinaties maken. En dan nog blijft de uiteindelijke conclusie ook afhankelijk van het bewustzijn van de maker.
Maar goed in de agenda kun je per dag wel duidelijk zien hoe de stand van de maan is en in welke fase. Wat handig is om te plannen in de agenda. Zie van te voren wat de dagen brengen en stem de handelingen icm andere activiteiten af op de maan. Het is geen doen dit op de dag zelf te doen.
<<

RvO

Bericht wo 27 jul 2011, 08:23

helena schreef:.... Kan op het internet zo geen site vinden, lijkt me toch wel dat het ergens moet staan. ....

Ik kon ook niets vinden, vandaar mijn vraag. Vanochtend vond ik deze site (http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi). Is dat inderdaad vergelijkbaar met jouw agenda?
<<

appelvrouw

Woonplaats of Regio: NO Frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (46)

Bericht wo 27 jul 2011, 09:04

Jeetje dat is even een mooi kalender! Heel duidelijk,overzichtelijk. Die gaat bij mijn favorieten.
Het is wel grappig, want vanmorgen was mijn zuurdesem voor het eerst echt de pot uit gerezen. Het is broodbakdag volgens deze kalender :D
Waar de mol is, is er hoop....
kijk ook eens op mijn blog: http://www.bloggen.be/appeljam
<<

helena

Bericht wo 27 jul 2011, 10:06

RvO schreef:
helena schreef:.... Kan op het internet zo geen site vinden, lijkt me toch wel dat het ergens moet staan. ....

Ik kon ook niets vinden, vandaar mijn vraag. Vanochtend vond ik deze site (http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi). Is dat inderdaad vergelijkbaar met jouw agenda?

Schiet gelijk in de stress joh, er klopt weinig van. Hoe kan dat, wil het nu weten ook:
Na enig zoeken gevonden: er zijn 2 soorten maankalenders http://www.femtopia.nl/maan/index.html. De kosmosagenda volgt de siderische dierenriem.

http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi, als je siderische aanklikt, komt wel overeen met mijn agenda. Kun je nagaan Jet wat er morgen met je deeg gaat gebeuren :lol: .
<<

helena

Bericht wo 27 jul 2011, 10:17

appelvrouw schreef:Hey Helena..ik weet er ook niets van, maar ik wil er wel meer van weten. Welke maan is het nu b.v. geen idee..ik weet het alleen als de maan vol is.

De maankalender werkt met:
- afnemende en wassende maan, dit lijkt me duidelijk van volle naar nieuwe maan en retour. Dit vind je op internet, teletekst of
wanneer je kijkt :) .
- Ook met stijgende en dalende maan. Deze hebben niet met de maanfase, wel met de dierenriem van doen.
Bij stijgende maan staat de maan in het sterrenbeeld boogschutter t/m stier.
Dalende maan staat in tweeling t/m schorpioen.
Volgende

Keer terug naar Huiskamer

Deel dit bericht:

|  |