Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Maankalender toepassingen


helena

Aanbevolen berichten

Vandaag bladdag; planten water gegeven, Vanavond is het nieuwe maan. Sla zaaien en verplanten doe je ( hoewel deze bovengronds groeit is het een uitzondering ) alléén bij afnemende maan. Vandaag kan het dus nog, dan wachten, met iets aan de sla te doen, tot volle maan voorbij is.

 

dank je Helena en Greetje..Nu ik heb hier veel logees, het enige wat (vuur) water krijgt zijn de gasten

Sla had ik al gezaaid..morgen maar water geven, is het dan nog bladdag?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
Vandaag bladdag in dalende maan. geplant; veel sla, zoethout, artisjok, oerprei, rozemarijn, dragon en bonenkruid. Morgenmiddag nog steeds bladdag maar dan in stijgende maan; dan zaai ik snijbiet en 2 soorten veldsla.

 

niet goed gepland: sla zaaien en planten doe je alleen bij afnemende maan, helaas. Dat wordt dus volgende week de 13de sept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, in huis had ik ze al. De tomaten en komkommer hebben de beste tijd gehad. Uitjes aan weerszijden van rij afrikaantjes en in de bakken van komkommer gezet. De knoflook in de bakken waarin de tomaat stond.

Nu nog een goede plek voor de aardappel en mierikswortel ( plantjes ) vinden.

Heb nog een stuk gember liggen die is gaan schieten, ook die gaat de grond in, wie weet wordt het wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

As vrijdag 23 sept. begin van de herfst. De kosmosagenda geeft aan dat het een dubbel gunstige bladdag is. Heeft dit te maken met de zonnewende? Hoe maak ik gebruik van deze dag? Veldsla is al gezaaid en verplant, maar wat dan?

Gunstig op een bladdag is water geven. As vrijdag alles toch maar wat water geven, zal zijn als prana voor de plantjes ......?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In jouw geval snap ik het omdat je slacht en daardoor vlees wel moet verwerken en je overschot eieren kwijt moet en daardoor manieren van bewaren zoekt.

Maar voor de gewone mensen onder ons lijkt mij dit echt beetje onzinnig, voorkeur gaat toch gewoon naar vers en zuinig met energie bij meeste mensen en dat is dit niet, het is gewoon niet slim om een soep 3x te moeten verhitten voor je het eet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Dank Helly, heeft gewerkt

Gisteren het program gezien, ging over het oogsten van druiven en wijn maken. Deze gedreven wijnboer was zeer trots op zijn oogst, dankzij het werken met de maan. Legde zijn werkwijze uit aan een wijninkoper die kwam voorproeven en hem niet serieus nam in zijn denk/werkwijze. Voor hem telt alleen het eindresultaat, de smaak, of het nu biodynamisch was of niet.

 

Edit: Oh ja en er werd een haan van het erf geplukt om te worden tot gerecht. Eigenaar zelf, doodde niet. Dat deed een oudere vrouw. Dubbel hé zelfvoorzienend willen zijn maar net dit stukje missen. Zo zou ik er ook voorstaan, zou waarschijnlijk wel dieren houden tot ze sterven van ouderdom en geen vlees eten. Daarom vind ik Jorieke zo stoer dat ze het wel kan; haar bokjes als worst te drogen hangen. Meeste mensen zijn al te ver van de natuur verwijderd om dit nog te kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Helly, heeft gewerkt

Edit: Oh ja en er werd een haan van het erf geplukt om te worden tot gerecht. Eigenaar zelf, doodde niet. Dat deed een oudere vrouw. Dubbel hé zelfvoorzienend willen zijn maar net dit stukje missen.

dit moet je misschien al jonger leren

 

( of topic) Ik heb het wel geprobeerd in mijn eerste jaren hier. Het eerste dier wat mij aangereikt werd op eventueel te doden was een fazant. Ik heb hem wel geplukt, maar niet zelf doodgemaakt, en daarna het hele "doodmaken" laten zitten, de boer heeft het nog 1x geprobeerd met twee duiven, dat vond ik echt erg, en die heb ik ook niet gegeten. Hypocriet, ik weet het. Ik pluk dus wel de kippen en maak ze schoon, maar doodmaken moet je misschien al jonger leren..ik krijg het niet over mijn hart.

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja daar heb ik ook moeite mee. Een zieke kip(was aangevallen door een marter of zo iets en lag erg veel pijn te lijden) heb ik n keer gedood......pffffffffff

Hier lopen ze gewoon rond tot hun natuurlijk einde...een keer toen we erg veel kuikens hadden en daar werd de helft haan van, heb ik er ook een paar laten doden ben ik zelf te week voor.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kippen gaan hier ook dood door ouderdom en worden dan begraven in de tuin.

Mijn vader zaliger zou ook een keer een kip/haan slachten.

Zeeman met Ruwe bolster blanke pit, legt die kip zelf zijn kop op het blok terwijl mijn pa klaar stond met de bijl.

We aten die dag geen kip hij kon het dus niet.

 

Vandaag de reuzenknoflook gepoot. Wortel dag in stier zeer gunstig

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Inb 2012 ga ik weer vrolijk verder, met het zaaien met de standen van de maan.

Heb dit jaar de kosmosagenda niet gekocht, hij was vorig jaar een beetje slordig en met tekst fouten.

Hopelijk krijg ik ook dit jaar van Diana de uitgewerkte versie weer via de mail.

Ik had hem vorig jaar zelf gemaakt, maar was niet helemaal foutloos.

Heel erg handig dat zij hem maakt.Ben ik haar erg dankbaar voor.

Deze heb ik gisteren gevonden op internet.

Daar staan ook nog de tijden bij, die ook in de agenda staan.

Dus wie belangstelling heeft kan hem zo uitprinten. Alleen blz 2 en 3

 

 

http://www.wyssgarten.ch/Resources/PDF/mondkalender.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de link Greetje. Meteen in eigen agenda zaai activiteiten vermeld.

9 jan. bloemen: lobelia

10 jan. blad : sla

13 jan. besonders günstig voor vruchtgewassen: doperwten, peulen en tuinbonen

14 jan. wortel : prei

 

Edit: weeral fout: prei hoort bij bladgroenten, 10 jan zaaien dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Omdat we een stukje volkstuin hebben gekregen en hierop het onkruid gelijk goed willen aanpakken:

Onkruid wat zelfs maar wordt aangeraakt bij wassende maan in leeuw, kiemt en schiet uit. : 6,7 en 8 mrt

Wanneer je tegelijk plant om deze kiemen te wieden tijdens afnemende maan in steenbok: 17,18 en 19 maart, beloofd "in harmonie met de maan ", "dat de akker lange tijd onkruidvrij zal blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond in tv programma kwam het voorbij en herinnerde me; dat heb ik nog staan en ga ermee aan de slag. Witte gedroogde saliebladeren branden om het huis op energetisch nivo te reinigen. Een zakje blad heb ik nog liggen. Ga vandaag , luchtdag, ruimte voor ruimte de ramen openzetten en er een met brandende salie gevulde abelone schelp de boel uitroken. Vind het lekker ruiken en geeft een soort van magisch indianengevoel.

Heb gegoogled op het soort salie dat hiervoor wordt gebruikt, om zaad te vinden. Op het zakje wat ik heb staat; california sage. Het is een witte salie. Kan niet vinden welke salie soort het nu precies is. Kan iemand me verder helpen met soortnaam?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...