bioboerke Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 Beste tuinders , ik heb 12 percelen in wisselteelt maar kan er niet goed aan uit als je ook aardbeien wil planten vb. ik wil nu aardbeien planten op het vrucht perceel , maar daar deze pas volgend jaar aardbeien geven ,en als je wisselteelt toepast en in princiepe het vruchtbed zou moeten opschuiven kan ik er niet goed meer aan uit en hoor dan heel graag van jullie die wisselteelt toepassen hoe jullie dit oplossen als je aardbeien teelt. opvoorhand dank gr bioboerke Quote
Frank Houweling Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 Ik hoor toch van iedereen dat je aardbeien beter niet in de volle grond kan telen, maar beter kunt laten "hangen" uit zelfgemaakt, langwerpige bakken. Overigens kun je wisselteelt natuurlijk ook voor langere termijnen doen. Dus 3 jaar aardbeien, 1 jaar vrij met grondverbeteraar (bijv. afrikaantjes). Dat doen echte kwekers Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Jorg Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 Bioboerke, Een interessante vraag. ik reken zelf de aardbeien niet echt mee in mijn wisselteelplan, terwijl dat wel zou moeten natuurlijk. Ik het eigenlijk ook een beetje ingewikkeld. Ik heb 4 aardbeien bedden, elk bed gaat 3 jaar mee. Ik heb het nu zo: twee 1ste jaar bedden, éen 2de jaars bed en één 3de jaars bed. Met de uitlopers maak ik een of twee nieuwe 1jaars bedden. Dat beantwoordt je vraag natuurlijk nog niet. Bij het uitplanten van die stekken probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met wat er de jaren daarvoor heeft gestaan. Omdat we aardig wat aardappels (is een risico als je aardbeien na aardappels plant, i know) hebben staan is het strikt volgen van de wisselteelt met aardbeien niet mogelijk en gebeurt dat toch een beetje op gevoel en waar er toevallig plaatst is dat komende jaar. Quote
Borsalino Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 Net door die wisselteelt andere richting ingeslaan.Als ik ze in de vollegrond zou planten kwam enkel het stuk waar de aardappelen gestaan hadden in aanmerking dat vrij zou zijn.Daarom heb ik me Bato hangbakken aangeschaft en het is nog makkelijker ook.Die ik al had de grotere witte verkoop ik dan wel, wil in 1 soort blijven voor het zicht Quote
jos Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 Met aardbeien is het inderdaad passen en meten. Met name omdat je zoals Jorg beschrijft 1 eerste jaarsbed, 1 tweedejaars en een derdejaarsbed hebt. Mijn ervaring is dat je in ieder geval moet waken dat je een ruime tijd geen aardbeien moet zetten op dezelfde plek, nadat je de oude gerooid hebt. Als je dan je aardappelpercelen ook nog moet vermijden dan denk ik inderdaad dat het misschien handiger is je aardbeien in hangende goten te telen waar je jaarlijks de aarde in kunt vernieuwen.Hangt natuurlijk erg af van de hoeveelheid die je wil telen. Quote
RvO Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 In het Handboek ecologisch tuinieren (http://www.velt.be/winkel/pag420+aanpassen+8) vond ik een wisselteeltschema voor 12 percelen met een tweejarige teelt van aardbeien. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik wil het wel even overtypen:koolbladvruchtwortelaardappelpeulgroenbemester, gevolgd door "nuldejaars" aardbeieneerstejaars aardbeientweedejaars aardbeien met nateeltwortelaardappelpeulEr staat verder geen uitgebreide toelichting bij dit schema. Wel een heel hoofdstuk over wisselteelt, maar zo snel typ ik niet ... . Succes ermee. Edit: Fouten.Tussen vrucht (3) en aardappel (4) stond nog wortel. Fout is gecorrigeerd.Link werkte niet (meer?). Aangepast.Aanvullingen: Als je wortel (4, nieuwe telling) en peul (6) weg laat krijg je een schema voor 10 percelen. Schrap je ook nog groenbemester en aardappel (5) schrapt krijg je 8 percelenDoorschuiven van beneden naar boven. Quote
geertlaurent Geplaatst: 1 maart 2015 Geplaatst: 1 maart 2015 Is volgende situatie een probleem? Moestuin verdeeld in lange rijen met telkens 40 cm tussenruimte:In rij 1 stonden vorig jaar aardappelenIn rij 2 komen dit jaar aardbeienIn rij 3 stonden vorig jaar (een beperkt aantal) tomaten Is dat riskant met het oog op bodembesmetting of overdracht van aardappel/tomaten ziekte op de aardbeien? uiteraard komen er dit jaar geen aardappelen of tomaten in rij 1 & 3 te staan. Na het lezen van allerhande "geen aardbeien na aardappelen" info ben ik wat ongerust over het aanplanten van aardbeien nabij aardappelen. .. Quote
RobO Geplaatst: 2 maart 2015 Geplaatst: 2 maart 2015 nou, hier nog nooit problemen gehad met aardbei na aardappelenhet aardbeibed is twee keer per ongeluk (seniorenmomentje) na de aardappelen gekomen en dat ging prima, ik heb wel de kali en koemest aangevuld bij het planten onze 3 bedjes schuiven verder elke 3 jaar door : jaar 1 uitlopers planten, jaar 2 plukken, jaar 3 plukken en nieuwe uitlopers nemen etc. Quote
Jane Doe Geplaatst: 2 maart 2015 Geplaatst: 2 maart 2015 Wij hebben een wisselteeld van 8 vakken/bedden en voor vaste planten zoals aardbeien en kruiden aparte bedden, die dan weer na een paar jaar wisselen.Nu staan er op de stroken vaste zelfzaaiende bloemen en kruiden, voor de bijen en hommels etc, later kunnen daar weer aardbeien. Zo wisselen we dan ook nog, naast de wisselteeld en aparte vakken en stroken. Quote
geertlaurent Geplaatst: 2 maart 2015 Geplaatst: 2 maart 2015 nou, hier nog nooit problemen gehad met aardbei na aardappelenhet aardbeienbed is twee keer per ongeluk (seniorenmomentje) na de aardappelen gekomen en dat ging prima, ik heb wel de kali en koemest aangevuld bij het planten onze 3 bedjes schuiven verder elke 3 jaar door : jaar 1 uitlopers planten, jaar 2 plukken, jaar 3 plukken en nieuwe uitlopers nemen etc.1 jaar uitlopers laten maken, dan die uitplanten in mooie rijen en 2 jaar oogsten. Daarna alles doorschuiven naar de andere kant van de moestuin, dat was ook hier de bedoeling. Maar zat wat verveeld met de aardappelen , gelukkig ben ik nu al weer wat gerust Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 maart 2015 Geplaatst: 2 maart 2015 Mijn aardbeien mogen dit jaar gewoon uitlopers maken, die plant ik aan het eind van het jaar op een nieuw veldje en dan gaat het oude aardbeien veldje weg.Ik zorg ervoor dat er op de plek van het nieuwe veldje geen aardappels of aardbeien hebben gestaan en op de oude plek komen ook geen aardappels.Tomaten zet ik altijd droog dus niet gewoon in de moestuin dus die tel ik niet mee.Mijn buurman op de moestuin heeft vorig jaar wel aardbeien op zijn oude aardappel veld gehad en de aardbeien hebben het in het begin moeilijk gehad. Quote
geertlaurent Geplaatst: 2 maart 2015 Geplaatst: 2 maart 2015 Maar op een 40 cm langs het stuk waar voorheen jaren lang aardappelen (van de buurvrouw) hebben gestaan zou het geen probleem mogen geven toch? In het slechtste geval moet ik ergens anders in de tuin grond wegschuppen en de aardbeienbedden verhogen, dat zal ook wel helpen vermoed ik. Quote
Claudia69 Geplaatst: 2 maart 2015 Geplaatst: 2 maart 2015 Ik heb 18 percelen in wisselteelt en laat aardbeien twee jaar staan. Normaal 3 percelen, dit jaar twee. Heb wel nog een paar extra plaatsen elders in de tuin die helpen om voor de nodige afwisseling te zorgen - daar staan dit jaar ook aardbeien in. Ik deel mijn 18 percelen in in 6 x 3 percelen, die jaarlijks 'en bloc' roteren. In 3 van die percelen zit 1 perkje aardbeien (onderste rechts is normaal een aardbeiperkje maar de mollen hebben dat deze winter compleet verwoest). De aardbeien worden naargelang de conditie van de plantjes (en de activiteit van onze familie mol) na het tweede of derde jaar geruimd. Ik zet geen aardappelen, wel andere planten uit de familie van de nachtschaden (paprika, tomaat, ananaskers). Op het perceel van de staakbonen worden na de bonen nieuwe aardbeitjes geplant. Die dan volgend jaar de eerste keer dragen. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 3 maart 2015 Geplaatst: 3 maart 2015 Maar op een 40 cm langs het stuk waar voorheen jaren lang aardappelen (van de buurvrouw) hebben gestaan zou het geen probleem mogen geven toch? In het slechtste geval moet ik ergens anders in de tuin grond wegschuppen en de aardbeienbedden verhogen, dat zal ook wel helpen vermoed ik. Aangezien ze niet bij jou op de grond hebben gestaan denk ik niet dat het een probleem is. Quote
Sarah Geplaatst: 3 maart 2015 Geplaatst: 3 maart 2015 Ik heb mijn aardbeiveldjes niet opgenomen in mijn rotatie. Op de eerste plaats omdat mijn aardbeivelden groter zijn dan mijn gewone rotatievelden, maar ook omdat ik deze uit mijn moestuin heb geweerd. Aangezien er toch een net over gaat ter bescherming voor vogels etc. kunnen ook de kippen en ganzen die vrolijk op de boerderij rondscharrelen er niet bij. Mijn 2 aardbeivelden die ik 2 jaarlijks vernieuw (ik heb een soort die het 3de jaar wel veel, maar zeer kleine aardbeien geeft, en dus vernieuw ik na jaar 2 reeds). liggen op een heuveltje met worteldoek. Hierdoor zijn ze sneller droog na regen, rijpen de aardbeien sneller en worden ze niet snel vuil door aarde etc. Als we na 2 jaar het veldje vernieuwen graven we het heuveltje af en komt er nieuwe aarde... geen probleem dan met wisselteelt... Hierbij een foto van één van de 3 veldjes: Quote Een moestuin, kruidentuin, buitenloop varkens, Hereford koetjes, Holsteinmelkkoeien, een boerderijwinkel,... het goei leven, da's hier! http://www.vaneigenkweek.be http://www.facebook.com/vaneigenkweek
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.