Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Balkonnetje


Pixie

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Al jaren wil ik graag mijn eigen groente etc kweken, maar ik heb nooit een 'buiten' gehad.

Vorig jaar heb ik wel veel kruiden gekweekt op de vensterbank en heb ik binnen een aantal tomatenplanten in potten gehad.

 

Nu zijn we verhuist en heb ik voor het eerst in mijn leven een eigen buiten. Het is een balkon (op het westen) van 2.5x4.5 dus ik denk dat ik er wel aardig wat potten op kwijt kan.

 

Omdat potten best duur zijn ben ik de laatste tijd vaak langs kringloopwinkels om potten te zoeken. Grote potten zijn best moeilijk te vinden.

Ook ben ik van alles aan het lezen online, er is zo veel informatie, het is best overweldigend.

 

Gelukkig heb ik op een website met zaden een pakket gevonden wat speciaal is afgestemd voor een stadstuin/balkon, dus dat is een mooi begin. Dat pakket ga ik bestellen met nog wat extra zaadjes en dan aan de gang.

 

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden en sta open voor alle advies, ik kan het goed gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat potten best duur zijn ....

Kijk eens naar:

- bouwemmers 12 liter, ca 1,- Action, ca 2,- (bouwmarkt; lokale ijzerwinkel-hobbyzaak)

- speciekuip b.v 60 liter, ca 9,- (er zijn ook rechthoekige types)

- mand 40 liter, ca 3,- (Action)

 

Wel onderin gaten boren. Met een speedboor van ongeveer 20 mm gaat dat uitstekend. Om en om vanaf beide kanten boren verkleint de kans op splinteren.

Dit is een speedboor: naamloos88951393144530.png

Als je een beetje tempo maakt met boren (niet al te laag toerental, en snel de volgende gaten boren) dan is er een combinatie tussen boren en smelten. Gaat perfect. In tegenstelling tot b.v. boren in ijzer, daar moet je juist de boor regelmatig laten afkoelen. Die wordt immers veel heter, een te hoge temperatuur maakt je boor waardeloos.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de reacties en tips. Ik zal wat foto's maken en plaatsen, al is het nog niet zoveel soeps natuurlijk.

 

In het zadenpakket voor stadstuinen zit:

1. Andijvie (krul) Wallone,

2. Rode biet Egyptische platronde,

3. Pluksla Black seeded simpson,

4. Spinazie Vroeg reuzenblad,

5. Kropsla Wonder der vier jaargetijden,

6. Courgette Black Beauty,

7. Winterpostelein,

8. Stamdoperwt Kelvedon Wonder,

9. Radijs Cherry Belle.

+ Dit pakket bevat het boek: Groenten in potten.

 

Ik ga inderdaad naar wat kunststoffen containers zoeken, die zet ik aan de buitenkant en dan wat potten ervoor - voor de mooi.

Gister ben ik inderdaad begonnen met gaatjes boren in de potten die nog geen afvoer hebben. Ik zal zeker rekening houden met voldoende afvoer.

 

@Growing4ever : heb je misschien een linkje van naar dit product, of waar ik het zou kunnen kopen? Ik wil er wel eens naar kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

 

Wat leuk dat je ook op je balkonnetje wat wil gaan verbouwen! Ik heb ook een moesbalkon en het valt me echt mee wat allemaal mogelijk is in potten en bakken.

 

Wat misschien ook een optie voor je is, is zon vierkante meter bak, zoiets https://www.intratuin.nl/buiten/tuininrichting/mini-gardens/vierkante-meter/ . Het is wat hetzelfde als wat Growing4ever heeft, maar dan een houten bak. Er zijn er ook van een meter op een meter, bv in de welkoop of de praxis. Ze zijn wel iets duurder dan de pvc versie. Binnenkort gaan ze wss overal in de aanbieding voor 15 euro. Neemt wat plaats in, maar ik vond het fijn om mee te werken. Tis wel makkelijk als je aan 3 kanten eraan kunt .

Die manden die hier al vermeld zijn, lijken me ook superhandig. Verder is het het waard om even de action te bezoeken, daar hebben ze ook relatief goedkope potten.

 

Maak je ook een blog aan?

 

Veel plezier alvast in komend seizoen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...