Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bloemen in courgetteplant?


tnauta

Aanbevolen berichten

Bij mij beginnen er ook bloemknoppen in de courgette te komen, helemaal niet erg. Naar mijn mening heb je ze ook niet te vroeg gezaaid (ik zaai ze al jaren vanaf eind februari). Het wordt wel tijd dat je ze gaat afharden, elke dag even buiten zetten.

Mijn courgettes gaan komend weekend de volle grond in, de weersverwachting voor de lange termijn ziet er goed uit. Mocht er nog een nachtvorst komen en ze staan buiten moeten ze wel beschermd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik de courgette pas na half mei naar buiten wil doen, zaai ik ze pas aan het einde van april. Bij een courgetteplant heb je mannelijke en vrouwelijke bloemen. Alleen de vrouwtjes brengen vrucht voort. Door de mannelijke bloemen te verwijderen, kan de plant meer energie steken in de ontwikkeling van de vruchten zelf. Je herkent de mannelijke bloemen aan het dunne lange steeltje waar ze op groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin ook half april met courgettes zaaien, tegen de tijd dat ze naar buiten in de volle grond kunnen zijn ze dan nét groot en sterk genoeg om de eerste slakkenaanvallen te kunnen weerstaan. Slakken gaan direct voor de binnenste groeiknopjes en met een paar happen is dan de hele plant niet meer bruikbaar. Daarom zaai ik ook niet direct in de volle grond. Overleven ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de courgette zaadjes half mei in de volle grond zaait gaat het net zo hard als voorzaaien.

Oef, dat moet je deze beginneling echt even uitleggen...

 

Als je later zaait, komen je zaailingen sneller op dan vroeger in het jaar. Geldt ook heel sterk voor bonen. Vroeger zaaien is geen tijdwinst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste voordeel wat je hebt met later zaaien, zoals ik het begrepen heb, is dat het een mooiere sterkere plant oplevert die niet zo snel last van (valse) meeldauw e.d. krijgt.

Je hebt hooguit een voorsprong van 1 of 2 weken maar waarschijnlijk krijg je nu een hele bubs met mannelijke bloemen en dus geen vruchten.

 

Bij tomaten is het ook dat het maar heel weinig verschil geeft, en met broccoli en pompoen is het verschil er absoluut niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, dacht namenlijk dat je warmte bedoelde. 't Is hier lekker warm voor de plantjes namenlijk, al moet ik zeggen day mijn tomaatjes af en toe hun blaadjes laten hangen. Even offtopic maar hoevaak geven jullie die (25+ cm) water?

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste voordeel wat je hebt met later zaaien, zoals ik het begrepen heb, is dat het een mooiere sterkere plant oplevert die niet zo snel last van (valse) meeldauw e.d. krijgt.

Je hebt hooguit een voorsprong van 1 of 2 weken maar waarschijnlijk krijg je nu een hele bubs met mannelijke bloemen en dus geen vruchten.

 

Bij tomaten is het ook dat het maar heel weinig verschil geeft, en met broccoli en pompoen is het verschil er absoluut niet.

 

Dat je door vroeger te zaaien sneller last krijgt van (valse) meeldauw is onzin, daar heb ik namelijk nooit last van (even afkloppen ). De courgette Black beauty kun je vroeg zaaien, daar heb je dus ook vroeg vruchten van. Ik heb de afgelopen jaren al in mei de eerste courgettes kunnen oogsten, maar we hadden de afgelopen twee jaar ook wel erg mooi weer in het voorjaar.

Verder zaai ik mijn courgettes in drie etappes, de eerste eind februari begin maart (Black beauty) de tweede eind maart (elite) en de derde heb ik afgelopen week gezaaid (gele courgettes). Ik trek de eerste planten er ook al in augustus weer uit, dan is de plant op, hij maakt dan alleen nog maar mini corgettes.

Wij hebben een grote volkstuin en veel dieren die courgettes eten vandaar dat ik lekker veel planten kan zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrijf ook niet dát ze ziek worden maar dat de kans groter is.

Een sterke plant kan gewoon veel meer hebben dan een plantje wat niet heeft gekregen wat hij nodig heeft.

 

Eigenlijk net als met mensen. Een baby die te vroeg geboren wordt kan wel overleven maar is zeker de eerste jaren vatbaarder, minder weerstand, gevoeliger voor allergieen etc. Voor het ene kindje een groter probleem dan voor het andere. Ik denk dat dit met plantjes hetzelfde is.

En dan de groep die uiteraard gewoon op tijd geboren worden die ook problemen kunnen hebben, maar die kans is dus wel kleiner

 

Een gezonde sterke plant zou ook niet snel last van plagen e.d. hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wie zegt dat planten (courgettes) die je vroeg voorzaait (die van mij zijn overgens gezaaid volgens de aanwijzingen op de achterzijde van het zakje) zwakke planten zijn? Ik vind dat echt onzin. Als je ze maar goed verzorgt, niet te hard laat groeien dus op tijd koel zet is er niks aan de hand. Deze planten hebben dus precies gekregen wat ze nodig hebben. Ik vind het echt vreemd dat je ze met te vroeg geboren baby's vergelijkt (ik snap je vergelijking wel, maar ik niet bij een courgette).

De planten van tnauta zien er goed, geen lange stelen, gewoon gezonde compacte sterke planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt de foto's de afgelopen weken vast wel voorbij zien komen , hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar over het algemeen zijn courgette/komkommer/pompoen plantjes die gezaaid zijn begin maart binnenshuis zelden compacte en sterke planten door de op zijn minst ongunstige hoeveelheid daglicht en temperatuur. Maargoed dat geldt eigenlijk voor alles wat of te vroeg gezaaid wordt en/of bij een te hoge temperatuur in combinatie met een kleine hoeveelheid daglicht groeit. Je zal het verschil (straks) toch ook wel zien tussen de courgette die je gezaaid hebt eind februari en je afgelopen week hebt gezaaid

Als je ze maar goed verzorgt, niet te hard laat groeien dus op tijd koel zet is er niks aan de hand. Deze planten hebben dus precies gekregen wat ze nodig hebben.
Precies en dat is denk ik ook wat rantje bedoeld Neemt niet weg dat als je ze nu zaait er ook de kans is dat ze door bijvoorbeeld een te hoge temperatuur te lange stelen krijgen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
Je zal het verschil (straks) toch ook wel zien tussen de courgette die je gezaaid hebt eind februari en je afgelopen week hebt gezaaid .

 

Ik kom toch nog even terug op dit topic.

Mijn courgette planten doen het ook dit jaar namelijk weer fantastisch. De planten heb ik weer half april buiten gezet en half mei hadden we hier de eerste courgettes.

Wat ik afgelopen voorjaar probeerde duidelijk te maken was dat ik de zaai tijden van de verpakking heb aangehouden en dat daar dus niks mis mee is, ze zetten daar echt niet op dat je de zaden te vroeg moet zaaien.

 

De eerst twee ronden courgettes die ik heb gezaaid doen het het best. De courgette planten die ik als laatst heb gezaaid doen het in vergelijking met de andere planten slecht, maar ook nog best heel goed.

 

Ik ben benieuwd hoe het met de andere courgette planten gaat die ook zogezegd 'te vroeg' zijn gezaaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...