Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Daslook


Bit

Aanbevolen berichten

Een eigen topic voor de Daslook ( Allium ursinum ). Zoals de latijnse naam al aangeeft, is de Daslook een lid uit de uien-familie.

 

geheel2-g69451488106473.jpg

 

Daslook is een óf verwilderde stinzeplant, verspreid voorkomend door Nederland, maar ook een echt wilde inheemse plant, met name voorkomend in Limburg en in de duinen langs de kust.

Het is echt een plant welke de voorkeur geeft aan wat kalk in de bodem, het liefst op een wat kalkrijke bodem op wat diepte. De bovenlaag moet vooral humus-rijk en bosgrond-achtig zijn. Houden de meeste uien wel van kalk, dit is er ook zo een.

 

Zoals de meeste ui-achtigen, zijn het typische voorjaars-planten. Het blad verschijnt vrij vroeg ( niet echt erg gevoelig voor vorst ( gaat gewoon slap hangen bij vorst )) en verdwijnt weer in de voor-zomer.

De plant heeft tand-vormige langwerpige bolletjes, ook wel 'tanden'genoemd, want dat zijn het inderdaad, niet zoals vele uien, Rechtstandig te poten als je de bolletjes zou kopen.

De plant zaait zichzelf rijkelijk uit. Hoewel de plant beschermd is in Nederland, kan het zich, indien het op de juiste plek staat, makkelijk gedragen als een zaai-onkruid.

Bij juiste bodem en standplaats is zaaien voor de winter voldoende om de 1e sprietjes ( net gras ) in april boven te zien komen. Het 1e jaar zullen de zaden 1 blaadje , soms 2 blaadjes maken. Kleine blaadjes die van 'gras-sprieten' zich ontrollen tot smal blad. Teer en klein. Het knolletje ondergronds wordt met dit blad gevoed en het knolletje gaat in juni in rust, om het volgende vroege voorjaar weer nieuw blad te maken. Nu groter en met meerdere bladeren. Gaat alles goed kan de plant het 3e jaar al weer bloeien.

Alles van de plant is eetbaar/ bruikbaar.

 

De standplaats is halfzonnig tot beschaduwd. Gefilterd licht, door laat in het blad komende bomen, is het mooist. Echt alleen schaduw wordt niet verdragen. Zoals bij veel voorjaars-bollen, kan een bosbodem ideaal zijn, maar hebben de planten in de periode dat de bomen nog geen blad hebben echt licht en zon nodig.

Bosbodem dus. maar ook weer geen dikke pakketten blad. Oude bosbodem met rijke kruiden en moslaag is ideaal, maar de plant handhaaft zich vrij gemakkelijk op élke vooral humusrijke bodem.

 

Bolletjes zijn op vele sites te koop, meestal niet echt goedkoop. Heb je eenmaal zaad ( zeer kiemkrachtig ) is dat ook goed te doen, maar neemt wel tijd. 2 jaar minimaal tot 1e kleine oogstmogelijkheid.

Aan te raden is, om de bladeren niet gelijk na 2 jaar volop te gaan oogsten, want het verzwakt de knolletjes enorm. De tip is eigenlijk om eerst een leuke hoeveelheid op te kweken in een overhoek.

 

Voor gebruik en recepten en tips daaromtrent, zie de bestaande topic bij 'recepten'. niet hier aub.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei..... toen wij ons huis 2 jaar geleden kochten stond heel de voortuin (op het noorden) er vol mee! Maar toen wist ik dus nog niet wat t was, dus ik ben bang dat ik ze een beetje vermoord heb Super stom want nu ik er veel over gelezen heb hier wil ik het natuurlijk weer terug hebben..... heb toen veel omgespit en andere bollen/planten geplant.... weet nu ook niet meer of het er vorig jaar nog veel heeft gestaan..... hmmmm, is het al bijna lente? Ik ben nu super nieuwsgierig....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Van de week in de tuinaanleg een 500-tal tanden gepoot in een bosdeel van een tuin.

 

Op zoek naar een leverancier moest ik toch proberen de kosten wat te drukken. In de handel werden de afgelopen maanden de bolletjes van de kweekbedden gerooid en opgepot, paar tandjes in een p9 potje en ze kunnen dat straks leuk aanbieden en is zo in de tuin te zetten. Dat is wel érg duur. Lading niet opgepotte tanden kunnen kopen voor een zacht prijsje. Het is gewoon het moment dat dat nét kan.

 

Ze zijn al aan het uitlopen ( bij mij op de tuin komen ze nét boven ) en ook nu goed pootbaar. De dikste tanden zullen dit jaar ook gelijk bloeien en zaad maken.

 

Makkelijke teelt

 

2017-02-22-1147651488107416.39

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook veel Daslook staan en ik hoop dat ik er hele velden van ga krijgen. Ze zaaien zich prima uit en na 3-4 jaar zijn de kiemlingen volwassen.

Als ze een maal hun plek in de tuin gevonden hebben dan kunnen ze snel gaan. Ze houden van een vochtige, voedselrijke en schaduwrijke standplaats. Ze houden niet van zure bodems.

 

Ik oogst per plant maximaal 1,5 blad, zodat ik de bol niet te veel verzwak. De bloemen zijn ook lekker, maar je moet ze niet te veel oogsten omdat ze zich ook moeten uitzaaien. De bollen zou ikzelf nooit oogsten, omdat ze zich te langzaam uitbreiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

1921590432_Brlauchdaslook.JPG.07b42e5a89b07b4c940c5105b56aac02.JPGOnze Bärlauch / Daslook is aangetast, de vraag is waardoor. Vorst hebben gehad, jazeker maar dat hebben we vaker.

Zou het toch vorst zijn?

 

aangepast door kustlijn
  • Like 1

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je toevallig foto van de hele plant?

 

Ik zelf zit te denken aan zonnebrand, laatste week is de zon erg fel en brand goed. Maar dan zouden de effecten op sommige bladeren ook in het midden of bij het steeltje moeten zitten.

 

Als dat het niet is, zou het wel eens kalium tekort zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnenbrand denk ik ook. Mijn ervaring is dat daslook het liefst op een vochtige plek in de schaduw staat. Beetje zon kan, maar niet op het heetst van de dag. Hier staan ze op het noorden in de schaduwrijkste en vochtigste plek in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn knoflook, een vergelijkbaar gewas dus, heeft ook van dit soort punten en staat de hele dag in de zon. Nu zijn de bladeren van knoflook wel langer, dus in verhouding is een minder groot deel van het blad opgeofferd, en ik maak mij geen zorgen. Daslook heb ik niet, maar is zo aan de vorm van het blad te zien iets minder geschikt voor veel zon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle reactie`s.

 

 

Nee, ik heb geen foto`s van de gehele plant, die zou ik morgen kunnen maken.

 

Nu jullie het zeggen, ook hier heeft de zon vollop geschenen, maar was het wel erg koud, maar net boven nul.

 

Misschien dat ik daardoor verbranding niet als mogelijke oorzaak heb mee genomen.

 

Maar inderdaad denk je dan dat er ook op andere plaatsen van het blad verkleuringen optreden.

 

De planten staan tegen een verwilderd stuk  van de ( voormalige ) kwekerij , welke sinds 1991 met bomen is begroeid, een bos(je) is te veel eer, maar normaal is veel schaduw.

 

Wij bedenken ons , dat de Daslook dit jaar vroeger is dan normaal, en dat de bomen nog geen bladeren hebben.

 

De zon heeft inderdaad flink geschenen, en wellicht heeft de Daslook in de zon gestaan.

 

 

Gevroren heeft het ook , eergisteren nacht  -8.4 °C op 1.5 meter hoogte.

 

Hoe koud zou het dan aan de bodem zijn geweest?  -10 °C?

 

De bladeren zijn dan ook slap,

 

 

Ik zal kijken of ik morgen nog foto`s van de planten kan maken.

 

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

 

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

510733096_DSCI0994Brlauch2.JPG.6d51dc3397041235b108bec156253e58.JPGHier staat één van de planten in een matige zon.

Door de zon zijn de verkleuringen moeilijk te onderscheiden.

Bij nader inzien staan de Daslooks momenteel de gehele dag in de zon, normaal is hier erg veel schaduw, bahalve in de ochtend staat er zon .

De vlekken zijn over de gehele bladeren verdeeld, en inderdaad niet alleen op de punten.

 

Ik denk dat jullie gelijk hebben met zonnenbrand.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf ook een paar planten met zonnebrand nu. Het is ook raar weer, overdag is het best warm en zonnig (uit de koude wind dan) en 's nachts vriest het best. Morgen overdag bijna 20 graden en de dagen erna overdag rond de 0 graden en kans op sneeuw. Niet goed voor de planten, zulke schommelingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Zaaien gaat ontzettend makkelijk. Rijp zaad ( zwart ) verzamelen en uitstrooien op de nieuwe plek. Komt volgend voorjaar als grassprietjes op. 

Verpoten kan ook. Na de bloei en het afsterven van het blad de knolletjes opnemen en er wat van uitpoten op dezelfde diepte op de nieuwe plek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...