Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Horizontale spandraden aan (stevige!) schutting bevestigen


henkg

Aanbevolen berichten

Horizontale spandraden aan (stevige!) schutting bevestigen

Mijn zes stuks nieuwe 2018 wijnstokken moeten opgebonden worden voor of tegen mijn schutting, van 160 cm hoog. Liefst met enige afstand van de schutting, om het wat luchtig te houden. Vier lagen, op 60 cm voor de horizontale gesteltakken, en op 90, 120 en 150 cm voor de verticaal op te binden scheuten. Een vijfde laag is helaas niet mogelijk.

 

Als ik de schutting zou kunnen gebruiken als palen en grondankers, scheelt me dat een hoop werk, en kosten. De schuttingpalen (7x7, Azobe) zijn er immers sterk genoeg voor.

 

Dit is het geworden. Schema, van bovenaf gezien:

aa659571541690607.png

Rood: steunoog / afstandshouder. Verticale belasting door het gewicht van de druif.

Blauw: draadspanner, met haak (geel). Horizontale trekbelasting.

Groen: oog, met draadklem. Horizontale trekbelasting.

En 'X' marks the spot. In dit geval de plek van de druivenstokken.

De totale afstand is 14 meter (2 meter tussen de palen), die afstand vond ik te groot voor slechts één draad met spanner.

 

Materiaal:

spandraden62111550316136.jpg

Totale kosten materiaal, voor vier lagen, incl. 100 meter geplastificeerd spandraad: € 66,-

 

Foto’s (nu nog alleen van de bovenste spandraad, de andere drie moeten nog):2018110814560664711541690482.jpg

^ Nu ongeveer 10 cm afstand tot de schutting, het draadeinde zit er echt ver genoeg in.

 

2018110814564647961541690482.jpg

2018110815440751481541690483.jpg

Moet het precies zo? Nee, natuurlijk niet. Hier leek dit mij de beste oplossing. Maar elke situatie is weer anders.

 

Als ik de vier draden verschillend zou spannen, dan heb ik een basgitaar-variant van de Flaterfoon ...

 

Materiaallijst (staalkabelstunter.nl)

Beschrijving Artikelcode Aantal btw Item prijs Korting Subtotaal

Draadspanner Gegalvaniseerd CBDR 8x 21% €1,45 €0,00 €11,60

Schroefoog 6x50 Zwaar Aktie CB03622 10x 21% €0,29 €0,00 €2,90

Schroefoog met houtdraad 8x120 478x120 24x 21% €0,69 €0,00 €16,56

Draadklem 3mm din741 400318 8x 21% €0,35 €0,00 €2,80

Plaat met haak IB8387 8x 21% €0,69 €0,00 €5,52

Staalkabel 1.7/2.5mm zwart 100 m geplastificeerd 3001725 1x 21% €24,95 €0,00 €24,95

Schroefhaken 60mm - 6 stuks IBSchroefhaak 2x 21% €0,98 €0,00 €1,96

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu netto 10 cm afstand van de schutting. Weinig inderdaad.

Toch denk ik (hoop ik) dat dat genoeg is, bij Guyot of Cordon snoei. Je kunt dan immers ieder seizoen de steeds nieuwe dragende scheuten strak omhoog leiden.

(Op andere plekken, tegen schuurtjes aan, had ik wel een makkelijke mogelijkheid om een afstand van 30+ cm te krijgen. Daar groeiden de trossen vrij strak tegen de scheuten aan).

Ik ga het zien, deels aanpassen is altijd mogelijk, in een volgend seizoen.

 

Misschien dat forumlid Frans hier zijn ervaringen kan delen met bevestiging direct tegen de muur (ik dacht ooit een foto daarvan gezien te hebben, niet die foto van een constructie met CV buizen)

 

Een andere goedkope optie als drager/afstandshouder: betaalbare plankendragers, zoals deze (0,50 per stuk):

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80142067/

Daarmee krijg je de spandraden op 15 cm van de schutting/muur.

Die dragers vond ik echter te lelijk, op mijn schutting van Azobe palen en naturel Douglas planken.

Bredere plankendragers vond ik te prijzig of niet voldoende weerbestendig, ik had er 4 x 2 x 3 = 24 stuks nodig.

O ja: Mijn 12 cm lange "rode" ogen kostten slechts 0,69 p/s.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henk.

Als spandraad op een wat ruimere afstand van de schutting moet lopen dan denk ik bijvoorbeeld aan de volgende oplossing. Benodigd zijn wat draadeinden met bijpassende moeren, ringen en oogmoeren.

 

Op onderstaande foto heb ik wat onderdelen los bij elkaar gelegd om het visueel wat duidelijker te maken (alleen de oogmoer ontbreekt). De 7cm x 7cm paal is wat diameter en vorm betreft vergelijkbaar met de door jou gebruikte palen. Het (in dit geval) M10 draadeind wordt na het boren van een gat door de paal gestoken en aan beide zijden met een moer en onderlegring vastgezet. Het draadeind kan daarna op de gewenste lengte worden afgezaagd. Op het uiteinde wordt een oogmoer gedraaid waar doorheen later de spankabel gevoerd wordt.

 

Om het netjes af te werken kan voordat de oogmoer geplaatst wordt nog een stuk 5/8 inch electriciteitsbuis over het draadeind geschoven worden (rechtsonder op foto).

dr130481541792306.JPG

 

Draadeind en oogmoeren zijn makkelijk verkrijgbaar bij o.a. de Gamma.

 

https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-draadeind-verzinkt-m10-x-1000-mm/p/B450536

https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-oogmoer-m10-verzinkt-4-stuks/p/B458560

 

Als je een 1 meter lang draadeind in 3 gelijke stukken zaagt dan kom je ongeveer aan de door forumlid Veldjesgraaf gewenste afstand tot de schutting van 30 cm (33,3 cm minus paaldiameter en minus de dikte van de aan de achterkant geplaatste moer met als plus de afstand die de paal uitsteekt t.o.v. de schuttingplanken).

 

Hier nog een foto waarbij een draadeind op een soortgelijke manier gebruikt werd. In dit geval was dat om een houten paal die met paalhouder in de grond stond vanwege zijn lengte van 2.9 meter wat extra stabiliteit te geven. De houten paal is via een M12 draadeind verbonden met een metalen paal van de carport. Over het draadeind is een stuk 5/8 inch electriciteitsbuis geschoven.

dr263361541792307.JPG

 

Voor het spannen van de kabels moet een M10 draadeind voldoen. Voor extra stevigheid zou eventueel M12 gebruikt kunnen worden. Een verschil van 2 mm in diameter lijkt weinig maar als je 10 mm diameter vergelijkt met 12 mm kun je er toch een behoorlijk verschil in stevigheid uit af leiden.

dr393511541792309.JPG

 

Edit:

I.p.v. oogmoeren te gebruiken zou je door het uiteinde van de draadeinden een gat kunnen boren waar doorheen de spankabel gevoerd wordt. Misschien minder mooi maar het maakt het geheel wel een stuk goedkoper want oogmoeren zijn verreweg de grootste kostenpost. Het stukje electricteitsbuis dat over de draadeinden geschoven wordt kun je in dat geval opsluiten met een goedkope gewone moer.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat ik de eigenlijke vraag van Henk niet opgemerkt heb.Sorry Henk.

Ik heb nu netto 10 cm afstand van de schutting. Weinig inderdaad.

Toch denk ik (hoop ik) dat dat genoeg is, bij Guyot of Cordon snoei. Je kunt dan immers ieder seizoen de steeds nieuwe dragende scheuten strak omhoog leiden.

(Op andere plekken, tegen schuurtjes aan, had ik wel een makkelijke mogelijkheid om een afstand van 30+ cm te krijgen. Daar groeiden de trossen vrij strak tegen de scheuten aan).

Ik ga het zien, deels aanpassen is altijd mogelijk, in een volgend seizoen.

 

Misschien dat forumlid Frans hier zijn ervaringen kan delen met bevestiging direct tegen de muur (ik dacht ooit een foto daarvan gezien te hebben...

De hoofdranken van de druif op de foto groeien aan spandraden op maar op enkele cm's afstand van de muur. In het voorjaar groeien de nieuwe scheuten waaraan de druiventrossen tot ontwikkeling komen schuin omhoog van de muur vandaan waardoor de latere druiventrossen (hun toenemend gewicht helpt ook mee) vrij blijven hangen. Tegen een schutting die door een druif net zoals een muur als een gesloten achtergrond word gezien zal hetzelfde gebeuren verwacht ik. Een afstand van 30 cm tussen spandraad en schutting mag dan wel aanbevolen worden, noodzakelijk is het niet.

img147737351357934398.JPG

druifmuur98151365684171.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik ga ook mijn hele schutting volgooien met druiven, zo kwam ik op dit onderwerp. Ik ben het niet helemaal met deze methode eens. Verzinkt staal werkt niet bij Azobé en ander hardhout (ik heb zelf Angelim Vermelho palen). Het gaat versneld roesten door stoffen die in het hout zitten. Ook als het niet direct breekt, krijg je wel al snel zwarte strepen op je palen. Je moet in hardhout eigenlijk met RVS werken. Dus ik ben wel benieuwd wat de ervaring is van @henkg daarmee?

 

RVS ogen zijn duur, dus ik wil RVS schroeven met zo'n dekseltje gebruiken. Verder heb ik als spandraad electriciteitskabel gekocht met een kern van 2,5 mm koper. Koper is duurzamer buiten, omdat het niet wegoxideert. Het is wel stug, maar voordeel daarvan is wel dat je het kunt omvouwen en geen draadklemmen nodig hebt. Ik moet de constructie nog gaan uitvoeren, maar ik zal tzt foto's plaatsen. 

 

Handig, dat ik meteen aan de foto van Frans kan aflezen dat druiven prima tegen bestrating kunnen! Dat was nog een vraag bij mij, voor dit project.

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen verzinkt ijzeren schroeven in hardhout?

Dat wist ik niet. Zonet even ingelezen: Er zijn twee stromingen: Door aanwezig looizuur krijg je een verkleuring / Looizuur tast ook de verzinkte laag aan, waardoor de schroef eerder kan breken.

Verkleuring interesseert mij niet, wel uiteraard het (veel?) eerder breken.

 

Goed. Nu, na 23 maanden (hout is hier en daar nog vochtig, van de mist vanochtend):

20201023_druifaanbinden1.jpg

 

20201023_druifaanbinden2.jpg

 

Ik laat ze lekker zitten, als ze ooit gaan breken, dan zie ik wel weer. Zo'n hoop heel grote, lange schroef-ogen, in RVS: als ze al verkrijgbaar zijn, dan hangt daar een flink prijskaartje aan.

O ja: palen hier zijn ook Angelim Vermelho, planken zijn Douglas. Beide onbehandeld.

O ja (2): Voor buiten, "gewone" schroeven, voor latwerken, vlonderplanken en zo: daarvoor gebruik ik wel altijd RVS. Met een Torx-kop: dat schroeft veel prettiger dan kruiskop. 

 

O ja (3): Koperdraad  als spandraad lijkt me een slechte keuze, omdat het onder belasting / spanning teveel rekt.  Alleen mijn leken-theorie, maar het zou me verbazen als het niet zo is.

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Ik ben vandaag draden gaan trekken voor mijn druiven, en de Siberische kiwibes. 17 strekkende meter, 3 of 4 lagen. Ik heb het dus anders aangepakt. Over rek van de draad maak ik me geen zorgen, de waslijnen hier zijn ook van koperdraad.

 

Maar ik heb van die om-en-om planken, dat maakte de zaak al  eenvoudiger dan bij Henkg. Maar niet zo eenvoudig dat ik niet wat heb lopen prutsen voordat ik wist hoe het moest.

 

- Ik heb dus bruin installatiedraad gebruikt met een koperkern van 2,5 mm. Prijs is 36 euro voor 100 meter.

- Op de eindpunten een Dynaplus tuinbeslagschroef van 6x40. Prijs 11 euro voor 50 stuks.

IMG_20210224_165850.thumb.jpg.b3b672f9c483ea8e0c7615aebdc1c4ff.jpg

- Iedere rij draad heb ik strak getrokken met een verzinkte wartel/spanschroef aan één kant. Gaat goed als het middenstuk van de wartel voorbij de paal zit, en dus in de vrije ruimte kan draaien  Per twee verpakt voor 3,60.

IMG_20210224_165911.thumb.jpg.a65176e59f89f732f05690036cf7f9bd.jpg

- Toen nog op iedere tussenpaal een RVS schroef met RVS/plastic kapje gebruikt om de draad te steunen. Die had ik nog liggen. Ik weet niet of dat spul in Nederland ook te koop is, het is van het Duitse merk SWG.

IMG_20210224_165818.thumb.jpg.f74e54966b78be72c909f12807679872.jpg

 

Ik ben vooral tevreden dat het zo onopvallend is geworden (ff niet op de troep letten, er lopen nog een paar tuinprojecten)

IMG_20210224_165814.thumb.jpg.964ebceec85a91183bc62b18f857166c.jpg

Wel jammer voor de vogels, die fladderen altijd dwars door de schutting heen, geen idee of dat nu nog kan. 

 

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Bij je koperdraad ben ik niet bang dat de draad teveel rek heeft, maar dat de plastic omhulling te snel verweert en verbrokkelt. Ik haal nu nog bijna dagelijks nog verweerde plastic resten van de vorige bewoners uit de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...