Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Er is hier al één bloemkoolplantje ten onder gegaan aan mieren. Nu hing er nog één slap, dus kijk ik van dichtbij, weer de mieren! Hebben jullie tips? (biologisch/natuurlijk). Daarlijk gaan ze elk plantje af

Geplaatst:

Ik zie niets anders aan het plantje. De mieren zitten ook alleen lokaal bij dat plantje (en hiervoor bij het andere plantje). Zit overigens nog lang geen bloemkool in hoor.

Geplaatst:

Denk ook aan luizen, de mieren melken de luizen deze geven namelijk een zoetstof af waar de mieren verzot op zijn, de mieren zijn tevens de bewakers van de luizen.

gr demier.

Geplaatst:

Tuinmieren zijn uitermate nuttig en het is echt zeldzaam dat ze grote schade veroorzaken aan je bloemkool. Het is meestal ook niet echt schadelijk dat ze hun nest vlak bij de plant hebben. Dat kan wel schadelijk zijn maar ik heb het zelf nog nooit meegemaakt (verdrogen en afsterven van plant doordat ze de gangen rond de wortels graven). Preventief bestrijden is zeker niet nodig.

Kun je anders eens een foto plaatsen van je bloemkool en/of locatie? Kweek je in de volle grond of in potten/bakken?

Wel is het zo dat mieren helpen bij de verspreiding van bladluizen. Ze verzorgen hele kolonies bladluizen om de honingdauw op te vangen.

Geplaatst:

Voor nu heb ik deze foto. Dit is niet het aangetaste plantje, maar het plantje ervoor.

11215509_699641476812880_5483058037770302477_n.jpg?oh=bc79eb1ce3142423a9b083dbeec86808&oe=55CE1430

Volle grond dus, en naast een sloot. Morgen kan ik foto's maken van het plantje zelf.

Ik heb vandaag nog de bladeren nagekeken, erop eronder, maar echt niets te zien! De stengel onder de grond is wel wat aangetast.

Op een ander forum heb ik iemand gesproken die hier altijd last van heeft. Ook een bosje mieren bij een bepaalde bloemkoolplant, stengel wordt aangetast, plantje gaat dood.

Geplaatst:

Ah! Hier is mijn probleem! (sorry, niet iets om blij van te worden natuurlijk.)

Mijn (bloem)kolen gaan dus ook slap hangen. 1 voor 1, er zitten steeds een aantal dagen tussen. Het slaphangen gaat heel langzaam, en na een buitje of een gietbeurt, staan ze er weer even fris bij. Maar die avond of de volgende dag hangen ze weer. En na een aantal dagen kan ik ze zo uit de grond pakken. En zien de wortels er zo uit:

IMG866070271432706370.JPG

Keihard, een soort houtig littekenweefsel van de kool? De wortel knakt als een stevig houten takje, en er zitten geen maden in.

IMG866113531432706375.JPG

Nog wat foto's:

IMG865614921432706365.JPGIMG865482291432706359.JPG

En nu dus mijn verdachte: de mier. De normale zwarte mier (we hebben hier vele kleuren mieren, vandaar). Ze krioelen rond het gat waar net het plantje uit is getrokken. Er in, er uit, in een soort van paniek. Geen eitjes, dat dan weer niet. Ook niet als ik wat dieper graaf.

Dit was bij elke kool (6 of 7 stuks nu al) het geval. Ik had er een kolenkraag omheen, want de koolvlieg slaat hier normaal flink toe. En die aantasting ziet er echt heel anders uit.

Ik heb de grond misschien wat te veel bemest, met 1 jaar (of iets ouder) oude paardenmest. Maar nu ik die mieren zo bezig zag..?

Geplaatst:

Wij hadden mieren in huis Woonkamer zag zwart vN de mieren, overal vliegende mieren en mierenstraten. 4 nesten maar liefst, wateen werk met gif en stofzuigen.

Geplaatst:

Toen ik net ging kijken, koolkraag omhoog haalde, zaten er allemaal mieren op en rond de stengel. Er zat een gaatje naast de stengel, daar gingen ze in en uit. Ik ging mijn telefoon pakken, toen ik terug kwam, waren ze natuurlijk bijna allemaal weggerend

11350643_702015526575475_3729608288691455049_n.jpg?oh=736a0838608b07eb65cfa187df9a5edb&oe=5605E0FE

10995645_702015486575479_3114880642206396545_n.jpg?oh=a59137d0b196ee0d56a54497651d60d0&oe=5603F507

Stengel wat uitgegraven

10906391_702015503242144_2269069223798145985_n.jpg?oh=b7592b7d82f513ba601dae5f27e64515&oe=55C842F0

Geplaatst:

Hier zitten ook veel mieren in de tuin, van bosmieren tot de gewone, zwarte mier. Ik strooi eens in de zoveel tijd een mix van bakpoeder 4/5 en poedersuiker 1/5 rond de nestingangen. Het poedersuiker is als zoet lokkertje en van het bakpoeder rijzen ze kapot. En als het meezit wordt ook de koninginmier daarmee gevoerd. Bij mij helpt het tijdelijk, na een week of twee moet ik het herhalen.

Geplaatst:

Zou het kunnen zijn, dat de mieren op een soort van worteluis afkomen ? Die zijn er ook he ? Niet alleen luizen op bladeren. Luizensoort die op de wortels leeft. En dat de mieren dáár op afkomen. Dat de mieren zélf de boosdoener zijn, kan ik me nauwelijks voorstellen. Wat Jorg ook zei.

Mieren is eigenlijk altijd een symptoom, niet zo zeer de oorzaak, eerder het gevolg. Wanneer geen wortelluis, dan misschien toch dat ze de larven eten van het knagende onding wat je wortels kapot maakt.

Geplaatst:

Ik kan geen wortelluizen vinden, maar misschien ben ik dan inderdaad al te laat (zodra de kool omvalt). Ik heb er vandaag weer een koolplantje uitgetrokken (gepakt.. trekken hoeft niet) en heb er meteen met een schepje zitten scheppen. En er kwamen wat larven tevoorschijn. Een stuk of 4, voor zover ik kon vinden. Heel klein, en niet in de wortels zoals een koolvlieg-made.

Onderin de laag met grond, liggen stengels van maïs en zonnebloemen, om te verteren. Dus het zou ook kunnen dat ze daar zaten, in plaats van bij de kool. Maar ik wou het voor de volledigheid van dit dossier wel even melden

Uiteraard heb ik foto's:

IMG887620111433008777.JPGIMG887861201433008790.JPG

Geplaatst:

Ben benieuwd of die er wat mee te maken hebben! Maar dat zullen we waarschijnlijk nooit gaan weten he?

Vandaag bij mijn plantje was het gat waar het stengeltje in zit wat wijder, en VOL mieren die daar beneden op de stengel/wortel zaten. Het kan echt niet anders dan dat zij het zijn denk ik.. Ik trok het plantje eruit, maar trekken hoefde hier ook niet. Het was enkel nog de stengel overgelopen in stuk wortel, verder niets. Ook geen wortelluis.

Ik las dat jij problemen hebt met je komkommers. Toevallig heb ik dat probleem nou ook. Vandaag een komkommerplantje die wel overleefde, toch plat gegaan. Ik heb werkelijkwaar echt geen idee wat er mis gaat steeds!

Geplaatst:

lijkt toch op koolvliegmade ?

Mieren eten schimmels; dus misschien vormen er zich schimmels door de beschadiging van de made en de mieren eten deze op ?

Geplaatst:

Het blijkt toch wel een mierenlarve. We stonden namelijk gisteren op een andere plek te spitten, en daar kwamen mieren met poppen en net zulke larven naar boven.

Er staat ondertussen nog 1 koolrabi, die ik vaster heb aangedrukt, iets heb aangeaard, en goed wat water heb gegeven de afgelopen dagen. Hij staat er nog fris bij... Maar zat al erg los vorige week.

Geplaatst:

Dat is wel heel brutaal! Hop meteen bakpoeder erop strooien en ook op de loopsporen, rond de nesten. Hier zitten ook belachelijk veel mieren en af en toe doe ik dat. Ik kan natuurlijk ook mierengif kopen, maar dat helpt niet beter dan bakpoeder én het is duurder.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...