den elias Geplaatst: 10 september 2013 Geplaatst: 10 september 2013 Het klinkt wel raar maar heeft iemand ideeën om een perzikboom af te dekken tegen de regen, aangezien de krulziekte word veroorzaakt door regen en koud weer (10°C). Bedankt! Quote
Bit Geplaatst: 10 september 2013 Geplaatst: 10 september 2013 Ben zeker geen kenner, maar is deze aantasting niet typisch iets voor het voorjaar ( tot juni ? ). Nu niet dacht ik hoor. Quote
den elias Geplaatst: 10 september 2013 Auteur Geplaatst: 10 september 2013 Neen de aantasting gebeurt ook in het najaar en voorjaar wanneer het vochtig is en minimaal 10°C is. Het spuiten ben ik helemaal beu en de boom (Reine des Verges) is denk ik al 3,5m hoog en dan wordt het spuiten wel heel gevaarlijk. Maar ik vroeg zijn er mensen die dit doen? Oh ja hier is mijn perzikenoogst (reine des verges) Quote
Bit Geplaatst: 10 september 2013 Geplaatst: 10 september 2013 Dit is er 1 van velen die hetzelfde zeggen ( hoeven ze geen gelijk te hebben natuurlijk ) maar ik denk dat je erg aan die temeratuur hangt kwa info over die ziekte.Echt alléén jonge bladeren zijn vatbaar zeggen ze hier: Knip / plak: Oorzaak van perzikkrulziekteschimmel? Een bladschimmel die zich ontwikkelt onder de oppervlakte van de opperhuid: Taphrina deformans (syn. Exoascus deformans). De ontwikkeling van de jonge scheuten verloopt na aantasting minder goed. Hierdoor wordt de vruchtontwikkeling minder goed. Ook de bloemontwikkeling voor het volgende jaar wordt negatief beïnvloed. Perzikbomen (Prunus persica), nectarinebomen (Prunus persica var nucipersica) en soms ook amandelbomen (Prunus dulcis) zijn erg vatbaar voor deze schimmel. De schimmelsporen verspreiden zich met regen en wind naar takken, knopschubben en plooien in de schors waar ze overwinteren. Vanaf een temperatuur van 8-10 °C is er in februari infectie mogelijk! Plantenziekten en plagen. Ziektebeeld of symptomen van de perzikkrulziekte: Direct na het uitlopen van de perzikknoppen vertonen de perzikbladeren een gebobbeld en opgezwollen uiterlijk. Ze zijn misvormd en verkleuren geelgroen tot rood. Later vormt zich een wit laagje op het blad. Bladranden krullen naar binnen. Aangetaste perzikbladeren en vruchtjes sterven af en vallen in juni vroegtijdig af. Einde juni of begin juli kan er aan de kale scheuttoppen hergroei optreden.De natte bladeren, scheuten en vruchtjes zijn enkel in jonge toestand vatbaar. In volgroeide toestand worden ze niet meer aangetast.De overwintering van de schimmel heeft plaats in de knopschubben en op de twijgen. De infectie gebeurt bij het hernemen van de groei in februari of maart. De schimmelsporen spoelen door de regen naar de ontluikende perzikbladeren en deze worden direct geïnfecteerd. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 10 september 2013 Geplaatst: 10 september 2013 Ben zeker geen kenner, maar is deze aantasting niet typisch iets voor het voorjaar ( tot juni ? ). Nu niet dacht ik hoor. Noem mezelf ook geen kenner maar teel ze al 40 j.er zijn bv talrijke manieren om de bomen te beschermen tegen regen, maar wie laat een perzik 3,5 m hoog worden.?voor en najaar besproeien met een doeltreffend product is afdoende Quote
Bit Geplaatst: 10 september 2013 Geplaatst: 10 september 2013 Maar vertel es Persica. Is er gevaar voor aantasting in de herfst ? Quote
Stan Geplaatst: 10 september 2013 Geplaatst: 10 september 2013 @Bit, Die herfst behandeling is o.a. om de schimmel resten en sporen tegen te gaan/beperken. Dus preventief en niet echt om dat de schimmel dan toeslaat. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
aalterse-willy Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Ik had mijn perzik in januari en eind februari bespoten met Bordelese pap en dat leek goed te gaan, geen krulziekte te zien.Maar dan kwamen ze op het land hierachter sproeien tegen het onkruid in de aardappelen en een groot deel waaide toen over onze tuinen, windkracht 3 à 4 uit het noorden. Alles werd ziek en sommige boompjes dragen nu nog de sporen.Er zijn wel enkele perziken blijven hangen en die worden nu wel rijp. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Persica († december 2016) Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Maar vertel es Persica. Is er gevaar voor aantasting in de herfst ?@ Bit een herfstbespuiting wanneer het blad bijna van de boom gevallen is is optimaal, het dood alle mogelijke schimmelsporen welke anders voor de krulziekte maar ook voor perzikschurft zorgen, nattigheid en een gunstige temperatuur bespoedigen het kiemen van deze sporenschimmels. Een tweede bespuiting soms erg vroeg in het voorjaar is afdoende om de alsnog overlevende sporen te vernietigen, het heeft dus met allerlei factoren te maken en meestal komt dit erg precies, de bladknoppen moeten net voor ze gaan schuiven al bespoten zijn anders is de knop al ge infecteert en ben je te laat. Valt me op dat mn zaai amandel geen last heeft van krul of iets dergelijks. Quote
bio-fee Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Zijn er ook milieuvriendelijke oplossingen tegen de krulziekte of moet je echt elk jaar (twee keer per jaar) met gif in de weer? Quote
Stan Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Zijn er ook milieuvriendelijke oplossingen tegen de krulziekte of moet je echt elk jaar (twee keer per jaar) met gif in de weer?Je kan natriumbicarbonaat (< 0,5 %) gebruiken, dat kan je ook eten. Maar bio is er niet echt iets dat helpt. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
bio-fee Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Weet jij dat Stan, wat is natriumbicarbonaat nou eigenlijk precies? Is dat een chemisch geproduceerd goedje of komt dit zo in de natuur voor?Het wordt ook aangeraden om bv. je haar mee te wassen of om er deodorant van te maken want het zou beter zijn dan de producten met chemische toevoegingen. Nou heb ik vroeger bij scheikunde niet zo erg goed opgelet, dus wat IS dat natriumbicarbonaat nou eigenlijk? En is het wel zo onschuldig als het lijkt? (En helpt het dan ook echt tegen de krulziekte?) Quote
powerlite Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 @bio-fee , eerste hit in google , de wiki , en daar staat:Natriumwaterstofcarbonaat wordt in het lichaam in grote hoeveelheden geproduceerd door de alvleesklier om de zure maaginhoud te neutraliseren in de twaalfvingerige darm. Quote
Helly Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Ik heb ook een perzikboompje staan. In t voorjaar, idd die krulbladeren-ziekte. Kreeg dit jaar (voor t eerst!) toch zo'n 30 kleine perzikjes erin groeien waarvan er iets meer dan de helft dit jaar zijn overgebleven. Net geoogst. Lekker fris en beetje zoet. En idd heeft de boom, die nog mooi in de groene blaadjes zit en geen herfstsymptomen heeft, al weer last van die krullende rode blaadjes. Ik doe er zelf niets tegen, ik heb t ook liever bio. Gewoon snoeien wat nodig is en verder met rust laten. Voor de perziken maakt het echt niets uit merk ik hier. Dus niet wakker van liggen als t de perziken oogst niet aantast. Tot hoe hoog is t verstandig te snoeien? Ik kon net bij de perziken komen zonder trap, gewoon de takken wat gebogen. Het kan dus nog wel iets hoger. Quote Good things come in small packages
Stan Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 @Bio-fee, zoals Powerlite al via de wiki link heeft aangegeven, het is een onderdeel van kalksteen(zout uit de kalk).En nee, het is niet slecht voor je, het wordt ook veel door topsporters gebruikt omdat het de ph-waarden verlaagt en je dus mindersnel verzuurt of de verzuuring uitsteld. Veel ziekenhuizen maken er de o.k. mee schoon. Ik gebruik het als o.a. vervanging van bakpoeder in cake e.d. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
bio-fee Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 @ Powerlite en Stan: ik had zelf ook al gegoogeled op natriumbicarbonaat maar ik kon (en kan) niet ontdekken hoe het dan gemaakt wordt, behalve in het lichaam. Hoe wordt het spul dat ik in een pakje in een winkel koop dan gemaakt? Ik neem aan dat dat niet uit iemands lichaam is getrokken. Dat het een onderdeel is van kalksteen (zout uit kalk), kan ik nergens vinden. Maar betekent dat dan dat het ergens in de natuur gevonden wordt? @ Helly: goed om te weten dat het ook zonder behandeling niet per se desastreuze gevolgen hoeft te hebben. Ik ben dit jaar perzikboompjes vanuit een pit aan het opkweken, maar als ik voor een goede oogst twee keer per jaar met gif zou moeten spuiten,dan zou ik ze toch niet meer hoeven... Quote
Helly Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Dan gaat de boom er bij mij ook uit hoor. Hier wordt niets be/gespoten Quote Good things come in small packages
Stan Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 @Bio-fee, Ik weet niet of je ook op natriumbicarbonaat op de wiki hebt gekeken b.v. dan staat er bij synthese b.v. In de eerste stap wordt calciumcarbonaat (dat uit kalksteen wordt gewonnen) Voor calciumcarbonaat zie ook : http://nl.wikipedia.org/wiki/Calciumcarbonaat en niet schrikken in marmer zit b.v. veel calciumcarbonaat. Voor het zout, als je op de natriumbicarbonaat wiki kijkt zie je bij Eigenschappen staan In watervrije toestand is natriumcarbonaat een witte vaste stof met een smeltpunt van 853°C. Het zout is vrij hygroscopisch en vormt verscheidene hydraten: Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
bio-fee Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Stan, als ik op wiki zoek naar natriumbicarbonaat dan krijg ik deze pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumbicarbonaat en daar zie ik niks staan over hoe het gewonnen/gemaakt wordt...?En wat heeft calciumcarbonaat met natriumbicarbonaat te maken...? (Synthese, hygroscopisch... het moet ook niet te moeilijk worden hè, ik zei toch al dat ik bij scheikunde niet zo goed had opgelet.... ) Quote
Stan Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 @Bio-fee, ja sorry het is scheikunde. maar ik heb hier een linkje voor je : http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumcarbonaat. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
bio-fee Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Maar dat gaat toch over natriumcarbonaat en niet over natriumBIcarbonaat?Stan kun jij niet in een paar simpele woorden uitleggen hoe dat natriumbicarbonaat nou gemaakt danwel gewonnen wordt? Quote
powerlite Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Wanneer je C02 toevoegt bij natriumcarbonaat , dan verbind dit zich tot natriumbicarbonaat. En natriumcarbonaat wordt gewonnen uit marmer met behulp van zoutzuur. Das heel simpel gezegd. Ik heb het gevoel dat je schrik hebt voor uw gezondheid als natriumbicarbonaat scheikundig gemaakt wordt. Weet dan wel dat zowat alles wat je eet van bereide voeding meerdere chemisch gemaakte componenten bevat. Het is niet omdat iets chemisch gemaakt wordt , het daarom ook negatieve invloed heeft op ons lichaam of het milieu. Quote
Stan Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 (aangepast) @Bio-fee, zal ik doen maar niet vandaag. Ik ben een beetje boel ziek(en dus niet fris in het hoofd)edit : powerlite was veel sneller. Thanx, powerlite 11 september 2013 aangepast door Gast Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
bio-fee Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Ah, dat is zo simpel dat ik het kan begrijpen. Dank je wel Powerlite!Weet je dan misschien ook nog of de productie van natriumbicarbonaat nadelige gevolgen heeft voor het milieu? En ik eet ook zo min mogelijk bereide voeding; ik maak het liefst alles zelf zodat ik weet wat erin zit. Stan, beterschap! Quote
ferdinand Geplaatst: 9 december 2013 Geplaatst: 9 december 2013 Ik heb twee jaar geleden een perzikboom gepoot. Deze was toen ook dik 3 meter hoog. Me er toen niet zo veel in verdiept. De eerst lente kreeg hij krulziekte. Toen met zeep bespoten (tip van een bioboer). Dit hielp helaas niet. Vorig seizoen weer niets aan gedaan. Weer geen enkele perzik. Wel heel veel bloesem trouwens. Maar de hele boom wordt gewoon door de krulziekte aangetast. Toen heb ik hem vd zomer helemaal teruggesnoeid. Ik hoop dat ik dat goed heb gedaan. Hij leeft in elk geval nog wel. Vorige week zijn de blaadjes gevallen. De boom heeft nu een Y-vorm. Aan de linkerpoot van de Y zitten geen uitloper/loten. Aan de rechterkant een. Die had tot vorige week mooie blaadjes en nu knoppen. Volgend jaar wordt het dus sowieso weinig oogst. Maar ik ben nu wel van plan iets tegen die krulziekte te doen. Dit jaar nog een natuurvriendelijke poging. Op internet las ik het volgende recept: 2. Natrium bicarbonaat (= niet toxisch): 60 g natriumbicarbonaat (liefst van apotheek) oplossen in 1 liter regenwater Goed mengen en 20 minuten laten rusten 9 liter water en 6 koffielepels natuurlijke Marseillezeep met olijfolie toevoegen Dit mengsel sproeien. Door de zeep blijft het beter kleven. Dat ga ik maar proberen. Van Ecostyle verkopen ze een product waarvan ze beweren dat het ook tegen krulziekte helpt: Vital. Iemand ervaring mee? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.