Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Is dit het begin van kanker?

Nieuw

Recommended Posts

Twee foto's van de stam gemaakt. Het is een Nectarine boompje.

20201022_173053.thumb.jpg.2427cddcbc2054d02323d91b99f6ea1a.jpg20201022_173039.thumb.jpg.db3c02b7a457ed8ed6ba5ce7781cf038.jpg

Kan ik twijg eerder dan de takken snoeien?   

Edited by Nieuw
Error -200 krijg ik terug. Tweede kan ik niet uploaden. Daar kan van afstand naar kijken.

De vraag onder je foto snap ik niets van. 

De vraag boven je post, kan ik wel wat over zeggen:  Of deze plekken bacteriekanker zijn? Dat kan misschien, ik denk eerder aan andere schimmelinfecties en ja...als die uit de hand lopen kan je boom er soms ernstig onder gaan lijden. ......maar eigenlijk is de angst die uit die vraag klinkt niet zo terecht. De schimmelziekte bacteriekanker is niet te vergelijken met de ziekte kanker die we bij dieren en mensen kennen. Dat woord komt uit een tijd dat nog heel weinig over kanker bij mensen bekend was. Als bij bomen plosteling lelijk-uitziende zieke plekken ontstonden die soms snel op vele plekken in de boom voorkwam, werd daar - eigenlijk uit on-kennis - ook het woord kanker (een akelige, snelle, dodelijke ziekte zo beleefde men dat) aan gegeven. Vruchtboomkanker komt vooral voor bij appels en peren....en meestal is die wel te behandelen. Hier gaat het om zogenaamd steenfruit uit de Prunus-familie (Pruim, perzik/nectarine, abrikoos, kers e.d.) De schimmels die daar zeer veel schade kunnen geven zijn vooral bacteriekanker, gomziekte. loodglans, monilia. Bij bacteriekanker sterven bladeren en takken in een stuk van de boom binnen enkele dagen geheel af. Dat is hier niet te zien...dus daarvan nu geen syptomen.

Wat ik zie is links een wonde van een vrij grote zijtak die is weggesnoeid. Veel te diep is gesnoeid, waardoor door inwerking van vocht er een soort rotting in de diepte is ontstaan. Leerpunt: Als je van prunus-soorten takken wegsnoeit (overigens is dat meestal beter, dan een tak in te snoeien bij Prunus) laat dan een stompje van 1 a 2 cm. staan....als het dan indroogt beschermt het stompje tegen inwerking van vocht en ziektes die daar uit voort kunnen komen. Een stukje hogerop zie ik iets soortgelijks, maar daar is niet de rest van een weggezaagde tak meer te zien. Daar kan een tak gezeten hebben of een andere beschadiging zijn geweest. Het stompje rechtsonder is weer wat te lang gelaten....veel kans dat daar alsnog nieuwe uitlopers gaan ontstaan....is nu niet gebeurd...of zie ik daar al een bladknopje dat uitloopt?  En aan de achterzijde een nieuwe twijg, die beter al veel eerder zou zijn weggesnoeid, want die zit op een zeer ongewenste plaats of kan zelfs opschot van een onderstam zijn. 

Op zich zijn alle wonden nu droog en zie ik geen actieve zieke plekken. Dus heel veel zorgen zou ik me daarover niet maken. Maar het is wel door verkeerd snoeien (het verkeerde tijdtip en op de verkeerde manier) dat de kansen van soms dodelijke schimmelinfecties in Prunusboompjes veel groter worden.,,,nu lijkt het bij lelijke wond-littekens te blijven voorlopig. Snoeien van een nectarine doe je altijd in de periode tussen na de bloei (eind april) en half september....waarbij late zomer de voorkeur heeft. Een enkel knipje voor die twijg aan de achterkant nu zal wel geen ramp worden...een paar twijgjes enthout knip ik ook wel eens in december of januari. De wonden zijn klein....maar geheel zonder risico is het niet. 

Succes.

Edited by weknow
  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Diepe snoei is niet door mij gedaan. Ik had het zo gekregen door de webwinkel.

Ik vond ze al vaag omdat ik om tips vroeg wat ik na ontvangst allemaal moest doen maar ze negeren hard. Verder heb ik een kaartje gehad, daar staat oktober is snoei seizoen.

Jammer, dat de wond onderin staat anders zou ik de hele stuk stam weg halen. Dus ik moet verder niks doen dan afwachten?

De kleine blad is geen uitloper het is op de twijg zelf, precies er onder was er ook 1 maar die is vanzelf van af gegaan.

Onderin heb je geschreven dat twijg nu wel weg kan of moet ik tot december wachten?

2 uren geleden, Nieuw zei:

Verder heb ik een kaartje gehad, daar staat oktober is snoei seizoen.

Dat gaat tegen alle goede adviezen in. Welke webwinkel zegt dat?

2 uren geleden, Nieuw zei:

Onderin heb je geschreven dat twijg nu wel weg kan of moet ik tot december wachten?

Of tot eind april a begin mei wachten, best. Zal toch weinig mee gebeuren tot dan.

Neen, ik denk dat je weinig kunt doen en het zo moet laten. Verzorg je boom goed....dan gaat het grote kans toch wel goed.

Edited by weknow
  • Like 1

Thuinflora.nl

20201023_074054.thumb.jpg.5404d1d8da5e5c66cae8e0940b853229.jpg

Vergeten te vermelden. Naast nectarine had ik ook kleine manderijn plantje bij besteld en daar zat zo'n witte beestje erop en dat maakt soort wollen las ik toen. Druiven plant was ook niet gezond. Het plantje waren te dun dus niet sterk. Dus gelijk had ik contact opgenomen maar helaas ging ze negeren en daarnaast vroeg ik om advies wat allemaal nodig is om de planten gezond te houden en wat zijn de routine naast snoeien. De planten zijn inmiddels dood.

Bovenstaande bedrijf raad ik niet aan. Hun website ziet er Professional uit maar planten verzorgen en klanten helpen zijn ze niet professioneel mee.

Edited by Nieuw

Het lijkt me dat het een geënt boompje betreft en dat de ‘diepe wond’ links gewoon de plaats is waar de onderstam is afgesnoeid. Dit lijkt me het meest waarschijnlijk en zou betekenen dat je inderdaad de hele twijg onder op de stam weg moet snoeien en alleen de dikke tak die omhoog groeit moet houden. Dat snoeien  kan in het voorjaar of in de zomer in een week waarin het warm en droog is.

• Like 1

Myrtlefruit

Subtropische vruchten voor het Europese klimaat

Dan lijkt het me een prima boompje. Als je volgend jaar die twijg weghaalt en de stam recht omhoog laat groeien heeft het boompje de beste kans van slagen. De onderstam - welke het ook is - is waarschijnlijk minder belangrijk in Nederland dan de standplaats, grondsoort en beschutting in je tuin. Perzik en Nectarine zijn fragiele en moeilijke bomen in ons klimaat. Het is hoe dan ook een gokje. Je moet maar kijken of het boompje het De komende jaren doet en of het niet teveel ziektes krijgt. Succes!

• Like 1

Myrtlefruit

Subtropische vruchten voor het Europese klimaat

• 2 weeks later...

Altijd leuk en leerzaam om het vervolg ook te zien. Tuinieren is geen exacte wetenschap. 😉 

• Like 1