Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Dashbro

Leden

Alles dat geplaatst werd door Dashbro

  1. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    Hier staat zowat alles in de kas en alles (klopt af) gaat nog goed, kwa temperatuur. De eerste "Bulgarian carrot" groeit flink. Hier in de schuur, een voordeel van de pottenteelt.. luisjes en dergelijke makkelijker verwijderen. En de Peachadew die wat traag was, begint nu ook te bloeien.
  2. De wijnbes hier over een rozenboog gehangen.. Geen kattenhoogte bezeken trosjes meer. Kaviaarlimoen op mediterrane grond gezet, Restina augurk in een klimpot gezet (top ring/ staf en 4 verticale draden). Eerste aardbei geproefd. In hangpot aan een stabilisatie stang in de nok van de kas. Smaakt naar meer... Kiwi Moniek geplant, druif geplant.. En een hoop onkruid gewied. Top tip, groei geen 7 meter hoge laurierbesbomenhaag.. wat een zaailingen
  3. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    Tumbling Toms staan al een tijdje in de kas, in een verhoogde bak. Alleen bij vorst haal ik ze nog binnen. Heb het idee dat de verhoging van de kas -(is 1.80 hoog, heb 2 lagen 30x30x60 stapelblokken gebruikt om meer hoogte voor de planten en mezelf te maken.) -ook meehelpt om de boel niet te ver te laten afkoelen. 900kg aan warmte vasthoudende blokken.. Plus de pottenteelt, doordat het terras er niet uit mocht. Nu nog in de kas, als het wat warmer is gaat die bak naar buiten en de hogere cherries in de kas..
  4. Ik heb een vijg compleet verkeerd staan denk ik.. In de volle grond, pakt wat middagzon maar niet veel, heeft nog geen enkele vrucht gegeven. Om heel eerlijk te zijn- hij is ook sterk verwaarloosd. Is hier wat van te maken?
  5. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    Erg laat, de meeste planten in dit topic zijn al 4-5 maanden aan het groeien. Weet niet of je specifieke wensen hebt voor soorten pepers, maar ik zou nu zelf als ik opnieuw zou moeten beginnen, plantjes kopen die al een start hebben gemaakt. Er is niet gigantisch veel keuze in de tuincentra, maar als het kwa oogst/ hitte/ smaak naar wens is gegaan aan het einde van het seizoen, kun je mogelijk een betere soortenkeus maken voor volgend jaar. Sommige pepers groeien traag, en met onze groeiseizoenen verlengt een warmere serre het wel iets, maar glas verlengt helaas de uren zonlicht niet.
  6. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    Namen op de potjes doe ik hier met permanent marker opschrijven, na het seizoen alles goed heet afwassen en met ethanol/isopropanol (95-97%) de inkt wegwrijven. Ben er even mee zoet maar het weekt niet weg met de juiste stiften, en de vogels gaan niet met de naamkaartjes aan de haal... Dat jij die Cabaça Peach ook had verbaast me niet, Dahli! Ik heb ze van jou!😅 Prachtige planten Loraine! Dat eerste pepertje zal ruimschoots goedgemaakt worden als ik zo die bloei zie!
  7. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    Binnen de bladluis in de planten.. dat is geen pretje. Ze vermenigvuldigen ook echt eng snel, en de beschadigingen die ze geven.. De planten trekken vaak wel bij maar het is echt wel even alles op alles zetten om de bladluizen te bestrijden. Is ook waarom ik niet graag aan afharden doe, even buiten en hop, lifters mee. Heb hier binnen nog een Cabaca Peach staan, met echt schattig kleine bloemetjes.. Staat nu nog op P11, maar gaat volgende week naar buiten in z'n uiteindelijke pot, eerst even de kas in, daarna naar buiten. Naast mijn pink, die erg pink lijkt onder het led licht..
  8. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    De Bulgarian Carrot, na een check. Ik hou ze af en toe even tegen de lamp.. een langegolf UV lampje. Bladluizen en vervellingen daarvan, maar ook schimmels gloeien op. Ben misschien een "Formicidae Fornicator" wat dat betreft. ...hehe. ...mijn excuses, dat was slecht.. Na Medusa ook een andere peper met vrucht. Beetje vroeg.. maar ik laat het gaan, beter een paar pepers van een soort die ik niet ken kwa smaak, om te proberen. Blijft t klein, en is het niks.. dan volgend jaar niet meer. Voor de rest staan er pepers met gekruld blad, en sommigen juist zonder defecten.. In de kas, ik gok het er op. (makkelijk gokken als je niet de volle hand speelt..😅) Hoop dat na de komende week voor allen de pepers buiten kunnen, en op een goede oogst voor iedereen!
  9. Dat is super! Ze zien er prachtig uit!
  10. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    Is ook een heel vroege, bloeit ook heel erg dicht op elkaar/ op de hoofdstengels. Vind het zo'n leuk plantje met al die naar boven gerichte pepertjes. Zit vaak s'avonds met een pincetje de bloemrestjes eruit te plukken, de pepertjes zelf groeien snel en rijpen ook nog eens vlug De eerstvolgende soort met vruchtzetting is de "Bulgarian Carrot", die ook al een aantal bloemen heeft in p11. Voor een Bulgaarse internetvriend gezet, die het op afstand volgt... Straks nog even fotos maken.
  11. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    En de pepers groeien😅 Dit zijn sierpepertjes, Medusa. Is eetbaar maar geen hitte, wel een enorm productief plantje.
  12. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    Inderdaad, die mag uitlopen wat 'ie wil. Zit nog te twijfelen of ik ze per 2 in een verhoogde bak zet, of in pot laat staan..
  13. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    Heb echt een voorkeur voor p11, zo gek als dat mag klinken. Voorbij het fragiele, en bijna tegen uitplanten aan.. Hier (net naast Amersfoort) neem ik de gok, en staan de kerstomaatjes in de kas. Tumbling toms, 100s and 1000s (dank je Dahli!), black cherry en een trostomaatje van de lidl die me kwa smaak enorm bevalt, staan op kweek. Tumbling tom en 100s/1000s hebben trosjes bloemen, een nalevering van die soorten begint net. Voor een vriendin een paar plantjes voor de zekerheid gezaaid, maar ook haar plantjes doen het prima- dus tja, dan maar wat meer planten op het terras dan bedoeld😅 Tumbling tom, vorig jaar veel plezier van gehad, de 2 koplopers in huidige toestand-
  14. Dashbro reageerde op Dahli's topic in Huiskamer
    Heb voor simpel schepjeswerk een gardena schepje, met los handvat. Wil ik wat meer kracht zetten dan is een volledig stalen schepje beter. Voor nog meer pak ik de pio schep😅 voor weinig te koop bij de betere legerdump, koop wel een originele, geen chinese nieuwe kopie. Zoveel mee gebeuld, slechts 2 gekocht.. Ik pak de gardena met los handvat in de koude maanden voor de losse grond. Plactic handvat scheelt de koude handen die de volledig stalen versie geeft. Pio voor als de "heavy duty" Talens Tools schep door begint te knikken.
  15. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    Zeker eens over de grootte en de gevoeligheid van het blad. Met verpotten merk ik altijd een forse groeispurt, hehe.. dan denk je even tijd te winnen maar gaat het ineens nog veel harder.
  16. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    Hoop dat je pepers nog goedkomen @driepinter . Hier ook een peper laten verdrogen (stond uit het zicht, vergeten- net op het verkeerde moment), die hing ook te bungelen van ellende, maar begint toch weer op te klimmen. Hoop dat de jouwe ook nog bijkomen. Hier staan de meeste pepers in de kas (een gok), de rest kan nu groeien tot na ijsheiligen.. heb ze in een tussenmaat pot verpot om me geen breuk te sjouwen mochten ze weer naar binnen moeten. Medusa (sierpeper, niet echt een culinair pepertje maar grappig plantje) heeft de eerste vruchtjes, en de rest gaat langzaam maar gestaag verder. De Bulgarian Carrot, geplant voor een Bulgaarse kennis, staat binnen in bloei in p11, de andere, haast 1 op 1 kopie, staat in de kas met de knoppen verwijderd. Heb op de gok ook niks afgehard, met de lichtfiltering van de PC platen van de kas, en de ligging, was het zonlicht prima te hachelen, geen verbranding. Binnenkort hopelijk alles op de uiteindelijke pot, stokken erbij.. De tijd gaat weer hard dit jaar.
  17. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    Zelfde hier. Maar ondanks ideale omstandigheden (een buurman die phyto aangetaste planten gewoon laat rotten in de tuin), gewoonweg geen ruimte voor helaas. Hier openen momenteel de eerste planten hun bloemen overigens, in de kas. Weer alleen kers tomaatjes dit jaar.
  18. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    De eerste Tumbling Tom bloem is bijna open.. de 100's and 1000s's van Dahli volgen, nek aan nek. Tiny Tim laat gezaaid, en Black Pearl tomaatjes mogen bijna buiten spelen.. heel veel zin in al het snoepwerk😅
  19. Hommeltjes, of ehm.. halve cavia's, die zowat de bloemstelen omknakken, overal fris groen, vroege bloesem, PLUIS, de sering die de tuin laat geuren, maar vooral.. Zweefvliegen. Bestuivers, maar voor mij ook een teken van de lente. Ze in slowmotion vastleggen is elk jaar een ritueel, waarbij ik denk, jep, de kou is voorbij. En dan maar een paar keer sjouwen met de planten omdat ik het mis heb.
  20. Dashbro reageerde op Guus D's topic in Babbeltuin
    Heb hier al een paar Makita spullen liggen, zeer tevreden mee, al had ik ze van de lolale dhz zaak gekregen.. Door ander klanten teruggebracht vanwege een klein defect, en dan is een nieuwe makkelijker dan repareren.. Verlengkabel aan de boormachine (stevig, silicone mantel), een forse lipo accu van de drone in de broekzak, en de hele dag moeiteloos boren. Zouden ze adapters voor moeten maken, dat scheelt een hoop met boven je hoofd werken... Na 5 jaar beulen doen ze het nog prima. Voor de blazer overigens benzine hier, met een hoop bomen in de straat en een lakse gemeente scheelt dat een hoop frustratie, en de buren zijn blij.. Met 5 minuten is de tuin ook bladvrij. Voor de eigen aankopen.. Klein maar fijn- een nieuwe tape tang, om de planten gemakkelijk aan te binden, en een automatische raamopener voor de kas. De oude had ik netjes gedemonteerd voor de eerste vorst, en vervolgens in de kas gelegd tussen de opkweekspulletjes...
  21. Dashbro reageerde op rorror's topic in Babbeltuin
    Had even het idee om voluit te gaan, maar ik kan niet tegen projecten die ik niet af kan maken in mijn aandachtsspanne- dus ik haak af. Leuk initiatief wel! Geinig geprogrammeerd ook. Dat soort interactie geeft soms een leuke impuls aan een groep/ forum. Tof idee.
  22. Dashbro reageerde op Gitta's topic in Groente
    Als ze die paar dagen ook nog hadden gestaan, was het dan niet alsnog het laatste restje energie in de plantjes geweest dat nu op is? Hoe sterk de start ook is, als de ingreep heftig is is de kans op slagen niet gegarandeerd. De blaadjes afknippen is een menselijke reactie- het toch nog rekken. Wil soms na veel moeite wel lukken, maar of het eindresultaat voldoet? ...of gewoon recht voor zn raap.. volgende keer hopelijk beter?
  23. Aaltjes hebben toch een minimumtemperatuur waarop ze het beste werken? Heb hier ook een plaag gehad, naast de larven ook de kevers zelf bestrijden (ik plukte ze zelf snachts van de planten)- anders zijn de aaltjes uitgewerkt en planten ze zich alsnog voort. Succes in ieder geval, het zijn lastige beestjes.
  24. Dashbro reageerde op woldistel's topic in Groente
    Ik zit met 45cm aan vensterbank op het noorden en voor de rest kunstlicht, hehe... Zit zelfs te denken aan een boekenplank met een kettingsysteem met een 17w Action lampje voor de grote planten erbij, aangezien ik slechts een minimale slaapkamer heb. 8 100's & 1000's (Dank je Dahli!), 7 tumbling toms, 4 black cherry en een 5 tal tiny tims hier op kweek.. en dat tussen de augurken en pepers- Elke ochtend gewekt worden door hun privé zon heeft ook wel wat eigenlijk.
  25. Dashbro reageerde op rmc's topic in Groente
    Veel te koud om ze nu buiten te zetten...

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.