Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Fruittuin17

Leden
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Alles dat geplaatst werd door Fruittuin17

  1. Ja die boom wordt woest als je zoveel gaat weghalen dus die zal weer nog meer dunne takken recht omhoog gaan maken. Hij wil de kroon in balans hebben met het wortelstelsel, dus hij zal er alles aan doen om weer dezelfde hoeveelheid kracht te leveren als eerst
  2. Ah interessant. Dus zelfs met bestuiver zijn ze totaal oninteressant om te eten
  3. Ja ik zou hem ook volledig rooien. Dus of houden, of volledig weghalen. Hier valt echt niks aan te corrigeren. Bovendien als je peren wilt, heb je die over een paar jaar met een nieuw geplante laagstam ook wel.
  4. Ook geprobeerd te koken als stoofperen?
  5. Helaas dat je tegenwoordig daar niet meer terecht kan. Ik wil nog graag een fruteria perzik
  6. Maar als ze gommen zijn ze niet gelijk dood toch. Ik heb in mijn Pricia abrikoos altijd wel gom. En ook heel veel lekkere vruchten elk jaar. Zien er top uit en rijpen altijd af. Ik heb trouwens in de winkel wel 1 keer lekkere abrikozen kunnen kopen. Dat waren Turkse abrikozen. Was geen supermarkt
  7. Zo wat een voorbeeldig perfecte kas heb jij Jorieke
  8. Heb je geen afdakje buiten? Dat zou verreweg de beste oplossing zijn
  9. Het is echt geen flink struikje. Hij is niet hoog, hij is niet breed, het zijn weinig takken en er zit bijna alleen maar jong hout in. Dit is nog een baby, die heeft echt nog lang geen snoei nodig
  10. Maar waarom zo'n nood om te snoeien dan? Het is een mini plantje
  11. Zou ik zelf ook niet doen nee. Boom weet prima voor zichzelf te zorgen en boom wil leven. Als ie doodgaat is het meestal een combi van ongeschikte standplaats, ongeschikte onderstam voor wat er van de boom gevraagd wordt en zware plagen of ziektes
  12. Heeft iemand geprobeerd handmatig te bestuiven?
  13. Nog steeds niemand echte successen met de witte braam?
  14. Haha ja das wat anders. Ongelukkig moment en heel heftig zagen vindt geen enkele boom leuk
  15. Op Facebook is er momenteel eentje die letterlijk in alle groepen moord en brand schreeuwt om allerlei ziektes die haar planten zouden hebben, terwijl er niks aan de hand is. Ik geloof dat ik daarom momenteel een beetje helemaal gek word van al die paniek 😂 En mensen maken het vaak alleen maar erger met al hun ingrepen. Er breekt wel vaker een takje van een boom af, bijvoorbeeld omdat een vogel erop gaat zitten. Het is niet dat bomen meteen dood gaan om het minste of geringste. Ze zijn niet van suiker. Je gaat toch zelf ook niet meteen dood van een sneetje in de vinger. Slechts van een slagaderlijke bloeding ga je dood
  16. Hmm ik heb wel perziken met plezier in de volle grond staan. Ik ben een felle tegenstander van spuiten. Avalon Pride doet het geweldig. Omdat ik perziken zo lekker vind, vind ik het toch wel de moeite om ze in de volle grond te hebben, en test ik graag rassen die resistent zouden zijn. Ik heb ook het idee dat het (gek genoeg) enorm helpt om ze vol op de wind te zetten. Wellicht dat ze dan snel weer droog waaien en minder last hebben. Google zegt natuurlijk beschut op het zuiden en koetiekoetie tutterdetut voor de perzik, misschien dat het daar mis gaat. Interessant verhaal over het snoeien van weknow. En blijkbaar kun je ze dan zo klein houden dat ze in pot kunnen blijven? Zou misschien leuk zijn om te proberen met een nectarine, aangezien die helemaal moeilijk zijn met krulziekte. Nog even een correctie op het Spaans van weknow: het is niet melotocon maar melocotón. Dus t en c omgedraaid 😅 en het is niet een letterlijke vertaling van katoenappel. Appel is manzana in het Spaans. Maar het zal wel kloppen vanuit het Latijn hoor.. Malus is natuurlijk appel. Zijn die marketons net zo moeilijk met de krulziekte als de niet zo resistente rassen?
  17. @weknow Mooie post zeg! Hoe voorkom je dan dat bomen veel waterlot gaan maken als je ze probeert klein te houden? Ik heb zelf ook de Roem van Bart staan. Geen ervaring qua vruchten nog, maar hij zou behoorlijk resistent zijn tegen de krulziekte dus dat vond ik interessant. Zijn er ook perkels/marketons die vers lekker zijn of gebruiken jullie ze allemaal voor de verwerking? De verhalen zijn wel uiteenlopend zie ik. Zo staat er in het stuk dat de perkers wel krul krijgen, maar de vruchten onaangetast blijven, maar op de foto's hier in het topic zie je wel aantasting Geen perkel, maar ik ben ook bezig een kruising met Tibetaanse perzik te testen. Wat ik aan perkel erg lastig vind, is dat het een zaailing is en je dus niet goed weet wat je krijgt. Feitelijk kun je momenteel nog moeilijk perkels via pitten vermeerderen, omdat er vaak ook commerciële perziken in de buurt staan, en dan krijg je een kruising van de perkel + moderne perzik lijkt me. Ook spreekt het idee van confituur me niet zo heel erg aan. Ik wil liever dat hij vers ook lekker is. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat als je eenmaal zo'n boom hebt, je gedwongen wordt om confituur te gaan maken als de vrucht vers niet lekker is. Ik weet er te weinig van, maar uiteraard ben ik 1 en al oor, en als ik op wat voor manier aan een perkel of marketon kan komen waarvan ik overtuigd geraakt ben dat het een leuke is, zal ik hem zeker neerzetten
  18. Super leuk dat je zoiets aparts in de tuin hebt staan
  19. Fruittuin17 reageerde op Ann123's topic in Fruit en noten
    Zou het zo kunnen zijn dat ze op kleigrond niet lekker worden en ook niet lekker groeien? Want zover ik weet zijn ze zuurminnend
  20. Hier ook via shein gekocht. Heel stout maar dan was het 6 euro voor 100 stuks
  21. Heeft iemand inmiddels al meer ervaring met rubus arcticus? Of evt met die rubus xanthocarpus Ik ben heel hard op zoek naar leuke eetbare bodembedekkers
  22. Ik ben nog nooit geweest maar lijkt me wel leuk. Ik heb gestemd want ik kan maar 1 van de 4 opties
  23. @Frank Houweling Ja die laatste 2 heeft eetbaargoed inderdaad ook. Maar ik dacht misschien heb je die als laatste toegevoegd aan de collectie en dan je oordeel vooral gebaseerd op alle andere rassen uit de webshop. Want dat bittertje herken ik echt niet van de nieuwe rassen. Wel van de oudere rassen maar daar komt de groei ook minder goed in
  24. St Julien A wordt groot hoor. Voor middelsterk is die echt dikke prima. Voor een haag lijkt hij me zelfs te sterk
  25. Ik vind de umbellata wel lekker maar ook daarvan moet je de eerste ronde overslaan en wachten op het spul wat lang blijft hangen, dan is het lekker zacht en niet zuur

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.