Ga naar inhoud

-- Last minutes-- Ruillijst Jorieke voor MTFD 15 oktober 2017

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

IMG021130431495888192.JPG

Ik vind steeds overal zaailingen van kruiden en planten, die pot ik steeds op voor als er weer eens een MTFD aan zit te komen Dus bij deze:

-- Dropplantjes. Agastache foeniculum.

-- Zeebietjes.

-- bloedzuring.

-- Rode weegbree

-- Blaassilene

-- Kraailook (? denk ik tenminste, het groeide hier al voordat ik mijn moestuin maakte, ook in de bermen)

-- Egyptische ui.

-- Ik denk dat ik wel wat olifantenlook tenen kan missen.

-- Brave Hendrik.

-- (kruid)venkel zaailingen.

-- tijm, uitgezaaid in mijn kruidentuin en opgepot.

-- Eieren, zowel van krielkippen als van 'normale' kippen

-- Korianderzaad. Voor in de keuken, maar je kunt het natuurlijk ook zaaien. Eigen oogst, van vorig jaar. Zelf schoongemaakt (takjes, blaadjes, etc. er uit) en een keer ingevroren tegen eventuele beestjes. Dat was een boel werk, want ik had op een klein stukje best een flinke oogst. Dus nu heb ik genoeg voor een paar jaar

-- Venkelzaad. Voor in de keuken, maar je kunt het natuurlijk ook zaaien. Eigen oogst, van vorig jaar. Zelf schoongemaakt (takjes, blaadjes, etc. er uit) en een keer ingevroren tegen eventuele beestjes. Het betreft zaad van kruidvenkel, niet van de bol-variant.

-- uitgezaaide scharlei.

--Ik heb ook potten reuzel, die ik wel wil ruilen tegen pakken suiker.

Potten met 370ml met niervet, bijvoorbeeld voor (hartige)taartbodems en dat soort zaken. Maar ook om in te bakken, op je brood te smeren, etc. Of je bakt er broodjes van, zoals Nasuada: post334316.html#p334316

Het vet is uitgekookt en heet in hete potten gedaan. Het is dus lang houdbaar, en na openen hoeft het pas in de koelkast.

Ik zou graag 2 pakken suiker willen per 1 pot reuzel. Suikersoort maakt niet uit, ik kan alles wel gebruiken.

IMG994541211439018915.JPG

-- Duizendblad, deze mix. De donkerroze heeft ineens ook andere kleuren dus daarvan moet ik even kijken wat er mis is gegaan

IMG516147791468819793.JPG

-- Sint Janskruid plantjes.

-- zaailingen kogeldistel

-- Frambozen, opgekomen in het pad in plaats van in de juiste rij. Meerdere soorten door elkaar, ik heb geen idee welke. Wel zijn de meeste scheuten doornloos.

-- Kroonkurkapparaat, mannelijke loopeend, en haantje, zie mijn bericht van 21 augustus.

Vraag:

- Haardhout, al is dat wat lastig te vervoeren i.v.m. hoeveelheden/gewicht. Aanmaakhoutjes en aanmaakblokjes komen ook van pas. Wel graag schoon hout, zonder verf/spijkers/etc. Ja we raken verwend

- Valappels, eikels, kastanjes, hazelnoten, etc. voor onze varkens. Er mogen takjes en dopjes enz. tussen zitten. Bij valappels is het niet erg als ze al bruin zijn of juist knalgroen nog.

- winterakoniet

- Gewichten, om kaas mee te persen, van 2 tot 5 kilo. Kleintjes van 1 kg heb ik nu wel genoeg. Het mogen ook gewichten zijn van fitness-apparaten of halters ofzo. Maar dan zou ik graag de afmetingen weten, en of ze een beetje stapelbaar zijn ofzo. Ik gebruik nu vooral deze, maar vierkante of rechthoekige plakken/blokken hebben heel erg de voorkeur:

IMG784763331484912068.JPG

- Aparte vaste salie of tijm. Groeien hier goed, en ik kan nog wel een paar cirkels in mijn kruidentuin vullen.

- Rauwe melk, van koe/geit/schaap/lama/kameel? Maak ik kaas van, dus ik kan heel wat liters gebruiken.

- oude zaden (geen tomaten), die je anders toch weg zou gooien. Zie ook hier: gevraagd-oude-zaden-van-van-alles-eetbaars-t16158.html

- Zout, en dan de gewone variant. Geen grof zeezout ofzo. Onmisbaar bij het verwerken van vlees, maken van worst, zouten van spek. En natuurlijk bij het inmaken van augurken, het maken van zuurkool, en ga zo maar door. En: bij het maken van kippenvoer/legmeel. Mag ook nitrietzout zijn

- Misschien stom: maar keukenrol en wc papier komen ook goed van pas!

- Koffie

- wax/paraffine van bepaalde kaassoorten zoals baby bell en Edammer kaas. Het is vrij zacht, kneedbaar, en ik kan het smelten om weer te gebruiken voor mijn eigen kaasjes.

- (gedroogde) zelf geteelde paddenstoelen. Mocht je veel teveel moeten oogsten, dan lusten wij die wel

- 'afval' voor onze varkens. Oud brood, opgespaarde schillen (in vriezer bijv.), etc.

- (dunne) schelpen voor onze kippen. We kregen eerder al eens een zak met oesterschelpen van Henk. En die verweren langzaam in de zon en regen, en de kippen pikken er geregeld aan. Maar wat van dat dunne spul, zoals van die scheermessen, zouden erg fijn zijn om te malen en zo te kunnen strooien.

Ik vul dit topic later nog aan.

Geplaatst:

Ik wil graag wat korianderzaad en van die mooie gekleurde duizendblad.

Ik moet nog even zoeken waar ze zijn maar ik kreeg laatst 3 gewichten van 5 kilo. Je mag er een als je wilt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hi,

Ik heb wel belang in stekjes dropplant, olifanten knoflook ( die ik vorig jaar heb gekregen is niet opgekomen )en die duizendschoon is prachtig. Is die alleen voor de mooi? Ooh en koriander is echt mijn favoriete kruid daar kan ik wel een heel veld van leeg grazen hahahaha. dus mocht je daar iets van kunnen missen.

Moet mijn ruilpagina nog maken maar aangezien ik midden in de verhuizing zit zal het niet veel zijn als er niks tussen zit dan bied ik koffie of suiker of zo aan roept u maar

Geplaatst:

Zal ik kijken of ik een zakje schelpjes / scheermesjes kan rapen voor je op t strand hier in Noordwijk? Zou dan graag wat bloedzuring willen van je. Kan?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

@Appelvrouw: staat genoteerd, gewicht zou super zijn!

@Nasuada: Komt goed! Normaal duizendblad is wel bruikbaar, deze gekleurde variant niet zo denk ik? Ik heb em alleen voor de mooi, en voor insecten uiteraard.

@Charly; zou mooi zijn! En ja hoor, daar heb ik bloedzuring voor terug

@Balkontuinder: komt goed!

Geplaatst:

Hey jorieke ik neem sowieso een hoop oude zaadjes voor de varkens mee. Als je nog geen thymus fox ley hebt kan ik die ook voor je stekken. Ik vindt hem prachtig.

image56731499250748.jpg soms is bijna de hele plant geel en soms meer groen. Dat verschilt elke keer

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik zoek zaden van de mini watermeloen 'Golden midget' die je bij Denieuwetuin.be kunt kopen. Mocht iemand er wat kunnen missen dan zou dat tof zijn. Mocht iemand nog bij Denieuwetuin gaan bestellen, en een zakje voor mij mee willen bestellen, dan is dat ook goed! Maak ik meteen het bedrag naar je over

https://denieuwetuin.be/home/133-mini-watermeloen-golden-midget-.html

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Super

1 klein potje is genoeg met paar bolletjes, wordt vanzelf groter..

had je ook nog zaailingen van de tijm? Men kan nooit genoeg thijm hebben...

Geplaatst: (aangepast)
Ja Goldfish, daar heb ik nog wat plantjes van staan, bij de composthoop Dus daar staan ze even niet in de weg en ik kan er wat voor je oppotten tegen die tijd. Hoeveel wil je er? Ze maken veel uitlopers dus breiden goed uit.

Wat je kan missen. Vier of acht of... als ik brutaal mag zijn ( voor elk viertal heb ik een pak suiker of zout over). Ik vroeg mij af hoeveel zon je ze geeft, daar het een (half) schaduw plant is.

2 sept: Hoi Jorieke, is er wat op mijn lijstje wat je terug wilt voor die Muskaataardbei (Capron?) of wordt het Suiker en Zout in een bepaalde verhouding? En hoeveel heb je er voor mij (schatting). Ze vermeerderen zich snel weet ik maar wil even inschatten hoeveel mannetjes ik er bij moet kopen. Ik weet dat ze zelfbestuivend zijn, maar lees ook de adviezen en belevenissen van Teun Baan van de Goede Aarde.

aangepast door Gast

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...