Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

(Spaanse) Margriet stekken


dennislp

Aanbevolen berichten

Zag laatst in een engels filmpje een klein stukje over stekken, o.a. gingen ze margriet stekken... Alleen was nogal vaag hoe ze dit nou deden. Zelf zou ik graag wat van de spaanse margriet gaan stekken, maar ook van de ''normale''

 

Is er toevallig hier iemand met ervaring? Hoe je dit het beste kunt doen?? Met of zonder hieltje?

 

Heb dit tot nu toe kunnen vinden als goede info;

 

Spaanse margriet wordt ongeslachtelijk vermeerderd. Hiervoor worden telkens de jonge kopscheuten als stek gebruikt. Het gebruik van Rhizopon (bewortelingspoeder) is aan te raden. Stekken worden in een zand plus potgrondmedium gestoken om wortels te krijgen. Verhouding 3 : 1. De stekken worden onder glas (dus ook koude kas) gehouden. Temperatuur van de kas 20 - 24° C. Worteling van de stek in ca twee weken
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf zou ik graag wat van de spaanse margriet gaan stekken, maar ook van de ''normale''

 

Is er toevallig hier iemand met ervaring? Hoe je dit het beste kunt doen?? Met of zonder hieltje?

Ik heb ze vorig jaar zelf ook voor het eerst gestekt Dennis. In wat zanderige potgrond en met wat stekpoeder . Met en zonder hieltje. Dat stekken ging heel goed maar om mooie planten te krijgen komt er meer bij kijken. Ik had toen ook de nodige vragen en heb die toen op een belgisch tuinforum gesteld waar ik ook actief ben. Misschien wel aardig om dat topic eens te bekijken. Ik denk dat je daar genoeg info vandaan haalt om succesvol spaanse margrieten te kunnen gaan kweken.

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&tid=31314

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ey Frans, Top! Bedankt voor de link! Zag in een ander topic daar wel dat er werd verwezen na het topic van FransNL.. maar kon die al niet vinden. Thnx!

 

Prachtig zien die van jou er trouwens uit zeg!

 

Als ik nu stek, heb jij enig idee of ik daar dit jaar nog bloemen uit krijg Nadat het een redelijk bossig plantje is, of niet??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

Ik heb in oktober een aantal stekken genomen van de oranje Spaanse margriet, die ik graag volgend seizoen weer in mijn tuin zie. Misschien wat laat, maar ik kwam toen pas op het idee, omdat dit op het forum langskwam. Aanvankelijk ging het goed, maar de laatste weken worden de bladeren geel. Zie hieronder de foto's.

 

181208-0181-50043961544458174.jpg

 

De plant helemaal rechts is een stevia, ook geprobeerd te stekken. Die heeft geen geel blad.

 

181208-0183-50083121544458186.jpg

 

Het lijkt of de bladeren steeds meer geel worden. Ze staan onder lampjes. Ik heb ze zowel bij een temperatuur van ruim 25 graden, als bij een temperatuur van 10-20 graden gehad. Eerst dacht ik: 'zeker te warm', het ging niet beter, toen dacht ik 'misschien te koud'. Later: misschien wat voedingsstoffen toedienen, heb ik gedaan. Maar het wordt eerder slechter dan beter. Hoe overwinter ik deze planten en wat doe ik verkeerd?

 

Kunnen ze ook overwinteren in de kas (boven 0 graden) ?

 

Ik heb overigens de Spaanse margriet eind oktober ook uit de grond gehaald en in een grote pot in de kas gezet, in de hoop dat ik ook deze overhoud. Verder vond ik wat zijscheuten met wortels die ik apart in een pot gezet heb. Dat zijn wat lange slungels, maar ze zien er beter uit dan wat ik binnen heb staan. Er komen zelfs knoppen in. Die haal ik er wel uit.

 

Heeft iemand ervaring met het overhouden van Spaanse margrieten en een goed advies voor mij? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen ook overwinteren in een kas die net boven nul blijft ja.

 

In oktober stekken nemen is niet te laat hoor; september/oktober is een prima tijd.

 

Je hebt ze gecheckt ? Ze hebben wortels ? Misschien tijdens het stekken maken totdat ze wortels hebben in het licht max 20gr, maar 's nachts natuurlijk lager kwa temperatuur. Eenmaal wortels moet de temperatuur rap omlaag hoor, tenzij dus onder groeilampen, die overigens dicht boven de planten moeten hangen.

 

Weet ik niet hoe je de lampen hebt hangen en hoe ver van de planten vandaan ( en zijn het groeilampen ? ) en hoe lang ze elke dag onder dat licht staan ? Naar mijn idee komt dat langzaam achteruitgaan van je stekken vanwege lichtgebrek én te hoge temperatuur.

 

Spaanse margrieten , geworteld en al of uit de tuin genomen planten, hou je vrij makkelijk over in een kas waar het niet echt vriest. Niet te nat, aan de droge kant houden. Graadje vorst kunnen ze wel hebben. Niet veel nee.

Het slungelig worden van die planten die in je kas staan komt door het licht ook. Ze krijgen nog groeiprikkels ( water , zelfs voeding ? de kas zal ook bij zonnig weer nog best warm worden ? ) maar het licht is er nu niet naar. Planten moeten stoppen. na half maart weer wat meer water gaan geven. Natuurlijk niet volledig uit laten drogen, dat niet. Maar ze kunnen best droog. Zo licht mogelijk zetten.

Zolang het niet vriest gewoon op een droge plek buiten is ook prima hoor, beter zelfs.

De slungels na half maart fors afknippen op een paar knopen en nadat ze aan de groei zijn, dan is het al half april, dan echt meer water gaan geven en ook es wat voeding.

 

Kern van dit verhaal = deze planten in de winter in leven houden; niet aan de groéi. Stekken mogen ietsje ( echt ietsje ) meer vocht hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bit: heel hartelijk dank voor je duidelijke antwoord. Daar kan ik mee voort.

 

Ik heb de stekken opgekweekt onder ledlampjes in een ruimte die vrij warm is, vooral als de zon schijnt. Overdag ruim 25 graden en 's nachts wat koeler (18-20 graden). Toen ze geworteld waren heb ik ze koeler gezet, in een ruimte die overdag 20 graden kan zijn en 's nachts kan dalen tot 10 of 12 graden, afhankelijk van de buitentemperatuur. Ze staan daar onder TL licht met een groeilamp (840 L). Ze stonden op zo'n 12 cm onder de lamp. De laatste weken hebben ze rond de 12/13 uur licht gehad.

 

Ik heb ze nu op 7/8 cm van het licht gezet en ik zal ze meer uren belichten. In de hoop dat de blaadjes weer wat groener worden. Daarna ga ik ze nog wat koeler zetten onder een daglichtlamp, in de garage waar de temperatuur meestal tussen de 5 en 10 graden is. Daarna gaan ze naar de kas die vaak nog koeler is.

 

De kas heeft in deze tijd van het jaar niet heel veel licht en warmte van de zon, maar blijft wel boven 0. Hij staat op het oosten en wat verscholen tussen bebouwing. Maar de planten hebben het tot nu daar wel gered.

 

In het voorjaar even goed behandelen en dan zal het wel lukken met mijn oranje Spaanse margrieten hoop ik.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...