Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jawel. Daar waar de bloemetjes zaten. Dat klinkt zo logisch, en is ook zo.

Maar. Veel vlijtige liesjes die je koopt zijn niet vruchtbaar. Worden gemaakt op bloei, zo lang mogelijk , en maken geen zaad. Dus geen zaaddoosjes. En dan is het vergeefs zoeken ja.

Posted

Even afwachten, dan wordt het vanzelf duidelijk.

Ik heb wel eens Liesjes gehad die het jaar erop vanzelf terugkwamen, uitgezaaid waren.

Die hadden dus zaad geproduceerd, dat ook nog eens vorstbestendig was

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Posted
Bit in het hart van het bloementje ik heb ze zelf gezaaid dus misschien zit hij er nog in?

Dan zullen ze zeker zaad maken ja. Maar eerlijk gezegd snap ik niet wat je bedoeld met : "misschien zit hij er nog in ".

Zaad bedoel je ? Ja. In dat doosje zit het zaad.. Wat Speets zegt. Nog even afwachten, dat het doosje droog en rammelig is, dan is het zaad rijp.

Posted

midden in de bloem zit het beginsel!!

Wat uit eindelijk de zaad doos wordt.

Als je de bloem blaadjes verwijdert houd je het midenste stukje over dat op het takje zit dit bedoel ik. Ja foto was handiger.

dit stukje groeit door nadat de bloempjes verwelkt zijn ( de bloemblaadjes afgevallen)

wordt zo'n 2 cm lang en 1 cm dik als de zaden rijp zijn knapt hij open

wil je nu zaadjes op vangen en zaaien let dan goed op dat de zaadjes donker van kleur zijn .

gewoon een paar uit elkaar halen dan krijg je er wel oog voor.

Deze laat je even drogen maar als ze goed rijp zijn zijn ze niet zo vochtig.

dit zaad zaai je later weer

veel succes mij is het vaak gelukt