Ga naar inhoud

Afleggen, marcotteren, oculeren en enten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag heb ik een foto geplaatst van wanneer je je marcot kan los knippen van de moederplant.

Ik heb inmiddels wel wat oculatie en ent-materiaal van/voor appel maar nog niet van rozen. Als ik deze week nog niets heb laat ik e.e.a. zien op een roos uit een mooie bos van de bloemenwinkel. Enkel voor de techniek.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
@Geedee, de bast bij de horizontale sneede ongeveer tot de helft van de omtrek in snijden(zijn/haar keel doorsnijden zeg maar en niet meer dan de helft liever iets minder) en dan 3 tot 5 in keepingen verticaal en echt proberen om alleen de bast te snijden dus niet te diep om optimaal cambium te maken. voor juiste wotel groei. Dat minder dan de helft in sijden is heel belangrijk voor de voedeing e.d.

Mijn eerste poging ooit :

2013-09-01-1764091378160812.392013-09-01-1722321378160810.38

Geplaatst:

Mijn ervaring is dat met dit soort 'verticale' ingepakte twijgen deze nogal erg snel té nat staan, er loopt (wel,? of geen regenwater naar binnen) dus let daarop want in een té natte omgeving komen er geen wortels.

Dan mijn volgende opmerking misschien is dit niet het allerbeste seizoen om te Marcotteren, vanaf mei, wanneer bladgroei weer volop aanwezig is heb je de grootste kans van slagen.

Geplaatst:

Nou, dat laatste was eigenlijk mijn vraag. Nú marcotteren ( ik heb dit nog nooit zo gedaan hoor, dus ik weet er niks van ), wanneer is de stek dan klaar ? Klaar om af te snijden en onafhankelijk op te potten of in de volle grond te zetten ? Wat doet de stek dan nog ? Gaat ie nog even aan de groei ? Dat wil je nú toch niet meer ? Of als ie niet meer aan de groei gaat, maar wortelt rond de tijd dat het blad valt, is de stek dan sterk genoeg om de winter in te gaan ? En hoe ? gewoon volle grond ?

Geplaatst:

Zoals Persica aangeeft het is niet de beste tijd van het jaar idd.

Als je marcot is beworteld kan je deze ook gewoon laten hangen tot het voorjaar. Pak deze dan bij vorst wel even in(het zakje grond met noppenfolie afschermen). En het probleem met vocht valt wel mee. Als deze te nat zou worden(verdamping bij warmte) kan je kleine luchtgaatjes in het zakje maken aan de zijde waar je geen wortelgroei verwacht. De optie te droog gaat niet echt op daar de marcot nog voeding krijgt van de moederplant. Dus vooral letten op te nat.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Nou ik ga ervan uit dat het dit jaar niet meer vriest aangezien we in t voorjaar voldoende kou hebben gehad

Verder was ik van plan de 21e a.s. te vragen hoe snel de tak voldoende wortels (ik lees net dat er binnen 3 weken al wortels aanzitten) heeft gevormd om op eigen benen te staan, om hem vervolgens op te potten en in de koude kas laten overwinteren evt tegen strenge vorst beschermd.

Goed plan??

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Verder was ik van plan de 21e a.s. te vragen hoe snel de tak voldoende wortels (ik lees net dat er binnen 3 weken al wortels aanzitten) heeft gevormd om op eigen benen te staan, om hem vervolgens op te potten en in de koude kas laten overwinteren evt tegen strenge vorst beschermd.

Binnen 3 weken aan kunnen zitten e.e.a. gaat op als je het op de juiste tijd voor je struik/boom doet. Ik heb ook al aan gegeven dat je het rustig de winter door kan laten zitten(ziet er wat raar uit maar, meer ook niet) Verder spreek ik je de 21 ste wel.

Geplaatst:

Wat ik ga laten doen op de MTFD is het maken van meerdere oculatie's en verschillende soorten enttechnieken zoals : plakent, oogent(oculatie) en een driehoeksent(lijkt ook wat op oculeren). In het startbericht ga ik dan ook bij het oculeren beginnen en dan door met de enttechnieken die ik op de MTFD gebruiken ga.

• 3 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Helaas was ik niet op de MTFD, maar ik heb een paar vragen over oculeren. In mijn tuintje staat een oude Goudreinet. Heel veel bloesem dit jaar, maar toch (relatief) weinig appeltjes. Ik denk dus dat de bestuiving niet optimaal was, ondanks alle bijtjes etc. Nu wil het feit dat mijn ouders een Gloster in de tuin hebben, dat schijnt een goede bestuiver te zijn. Ik hoop wat takjes van ze mee te krijgen als ik ze lief aankijk Mijn doel is om op de Goudreinet een paar ogen van de Gloster te zetten tbv de bestuiving, met als bonus hopelijk wat lekkere sappige appeltjes. Meer plek in de tuin voor nog een appelboom zit er niet echt in vrees ik.

Wat is jullie mening over de kans van slagen bij het oculeren op een oudere boom? Ik begrijp dat de ideale tijd al geweest is, maar niet geschoten altijd mis natuurlijk en deze boom kan wel wat hebben volgens mij. Zijn er zaken waar ik specifiek op moet letten? Moeten de Glosterknoppen op een jonge scheut van de goudreinet, of zou het ook werken als ik de ogen op een hoofdtak zet?

Echt een noob hier...

aangepast door Gast

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

@Stan en @Persica en anderen weten het beter?

Maar mijn mening is en zo heb ik het gedaan in het voorjaar(dit jaar).

De boom in het voorjaar snoeien(ouders),en daar takken bewaren buiten op het noorden of in de groente la van de koelkast.

Zodra je appelboom gaat bloeien dan de takjes er op enten of een oog.

Een is goed gelukt de anderen waren eraf gewaait.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ok, dan kan ik het best wachten tot de boom echt in rust is voor goed entmateriaal. En het in het voorjaar goed vastbinden Sowieso komt er waarschijnlijk weer een boel snoei afval van dat boompje, dus ik kan flink wat ogen gebruiken. Spreid uw winkansen

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Suus helemaal geen ervaring met het enten?

Lees eerst eens over de verschillen van de ent technieken, begin maart --> spleetenting zomer --> juni-juli-half aug dmv oculatie --- juli aug- half sept dmv chipbudding

Dit zijn zo ongeveer voor de amateur de meest gangbare ent toepassingen, maar nogmaals via google is er veel lectuur en voorbeelden te vinden, ook zijn er een aantal basisregels die onmisbaar zijn.

Geplaatst:

Heb ik paar vragen..

Toevallig bij de tuincentra heb ik 3 "sensation" boompjes geschaafd voor prijs van 1 . Hier http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/mini-appelboom-ballerina.htm staat dat ballerina's staan op sterkgroeiende onderstammen. Betekend het, dat ook zaailing als onderstam geschikt? En, om moederplant niet te beschadigen moet onderstam alleen geoculeerd worden?

En tweede vraag... Is er kans op succes bij marcotteren in tijdperk rondom kerst? Het is enige tijd wanneer ik kan dat doen (in mijn moeder tuin).....

Alvast bedankt.

Geplaatst:
En tweede vraag... Is er kans op succes bij marcotteren in tijdperk rondom kerst? Het is enige tijd wanneer ik kan dat doen (in mijn moeder tuin).....
Je kan de marcotteringen wel maken als je echt geen tijd zou hebben in het prille-voorjaar,als de nacht-temperatuur ook rond de 6 graden blijft. Anders gebeurt er niets met je marcot wat wortelgroei betreft. En een marcot maken kost je hooguit 5 min.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

hierbij een foto van de oogst van 1 Kwee Adams onderstam die in het voorjaar werd afgeknipt en aangeaard in Juni , juli en augustus:

2013-10-21-1796401382372249.31

ps: tis eigenlijk nog aan de vroege kant , maar deze stond in mijn weg

Geplaatst:

@ Persica ,

Het is niet Kwee A hoor , het is Kwee Adams.

Er bestaat

Kwee MA

Kwee Adams

Kwee MC

en dan nog enkele nieuwere zoals

Kwee Eline

Kwee MH

en nog enkele.

Kwee MA is de sterkste groeier.

Kwee MC de zwakste van de klassieke 3 soorten.

Kwee Adams is een belgische mutant , vermoedelijk van Kwee MA. Het heeft een veel zwakkere groei dan Kwee MA , komt dichter bij Kwee MC , maar net iets sterker en vooral beter bestand tegen droogte dan Kwee MC.

Kwee MA gebruik ik nooit. te sterk groeiend , met als gevolg , heel veel groei en weinig fruit.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:
. Dan net als bij de oculatie de schors opzij halen en je te enten tak net als bij de sleetent in een punt ie in een v loopt.(ook hier foto komt snel)

Ik ga hier spoedig mee verder. (laatste update 16-9)

Ik plaats foto's van de voortgang indien die er zijn.

Om niet te veel info in een keer te plaatsen zodat een ieder kan blijven volgen bewerk ik dit draadje de komende dagen steeds een beetje.

Ga je de komende tijd dit nog aanvullen? Ik wacht even af wanneer je aangeeft dat het tijd is om te enten (pruim en kers)

Geplaatst:

Het is tijd om te enten als het gewas nog in rust is. Door het uit/weg blijven van een echte winter moet je nu dus aan de gang gaan of zelfs zou je met een aantal soorten die nu al uitlopen zelfs al te laat(aan de late kant(de pro's enten het hele jaar door maar behandelen dan het entmateriaal en hebben ruimtes die ze kunnen koelen dan wel verwarmen.

Maar kijk ook even op ; http://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Vermeerderen/enten daar gaan ze er wat dieper op in dan ik hier nu heb gedaan.

Geplaatst:

@stan , niet helemaal correct

Uw onderstam MOET reeds uitlopen als je buiten ent. Uw enthout MOET in rust zijn ,daarom dat dit rond nieuwjaar reeds gesneden is. Dit is de beste combinatie. Enthout nu afsnijden kan ook nog , maar moet dan ook onmiddellijk ge-ent worden.

Pruim en peer op kwee kan nu ge-ent worden. Appel zal nog wel een maandje moeten wachten.

Wat nooit zal lukken is enthout die nu reeds uitloopt , proberen enten op een onderstam in rust. Die gaan direct uitdrogen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...