Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

droogtijden zijn wel wat langer als je niet blancheert en afdept, maar heb ze niet gemeten

voor t eten hoef je t niet te doen want ze gaan hier in een sudderpotje als soep etc.

alleen de snijbonen blancheren we tot nu toe wel in een stoomkokertje

v24210201137467BraunStoomkokerBFS2098311378869150.jpg

dat half jaar bewaren weet ik nog niet, ik ben een drooggroentje, en ik denk dat mijn groentenmixen maart 2014 niet gaan halen index97471378845717.jpeg

Geplaatst:

Ik heb uien gedroogd...in ringen gelegd en 6 uur op 50 gr. gedroogd. Dan in de keukenmachine gehakt en dan weer n uurtje drogen bij 50 gr.

Heb nu n potje met 8 uien....gedroogd tot snippers

Geplaatst:

En ik heb appelschijfjes gedroogd met suiker en kaneel erover lekkerrrr!

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb laatst mijn gedroogde peultjes in de week gelegd. Ze waren helemaal bruin. In het koude water kregen ze een klein groen zweempje terug, maar aantrekkelijk werden ze niet. Na een dag weken werden ze wel knapperig, maar zagen er nog steeds uit als langwerpige herfstbladeren in een plas water. Ik kon me niks bedenken hoe is ze tot een maaltijd moest verwerken (het waren er ook niet veel, stukje experiment) en uiteindelijk maar weggegooid.

Geplaatst:

Dat is jammer....ze moeten net zoals sperziebonen n groene kleur houden tijdens t drogen toch?

De uien die ik laatst gedroogd had zijn geweldig in t gebruik. Lekker makkelijk

Geplaatst:

Ik zal mijn andere potjes ook maar eens gaan checken. Ik vind het altijd leuker om bezig te zijn, dan dat ik het resultaat zo belangrijk vind. Beetje krom, maar ja... Ik heb dus vanalles gedroogd, en keurig in de kast gezet... en zo'n beetje vergeten...

Misschien morgen de gedroogde courgette eens gebruiken... misschien met ei een goeie combi.

Geplaatst:

Dat herken ik ook.....lekker hobbyen en de kast puilt uit.

Ik moet nu van mezelf een aantal potten gedroogd spul opmaken.....veelal bonen diverse soorten.

Morgen chili en ik heb vorige week witte bonen in tomatensaus gemaakt.

En 1x per week n pan soep met de gedroogde groenten, uien en kruiden (vooral lavas) erin.

Geplaatst:

@ jasmin: onze gedroogde snijbonen blijven goed groen, ze zitten wel in een dichte pot met een folie

zijn die van jou misschien geoxideerd?

Geplaatst:

Heb je daar een foto van, RobO? Ik had ze natuurlijk in een pot, en gewoon in de kast, die staat verder nooit open, dus geen licht, maar folie begrijp ik niet goed.

Gedroogde snijbonen klinken aantrekkelijk: lijkt me een korte droogtijd.

@Geedee.... blij dat jij ook zo'n maffie bent... ik moet mezelf ook dwingen te gebruiken hoor... ik ben een genetische hamster, die het liefst verzamelt...

Ik zag daarnet ook nog duivenbonen in de kast... die moeten toch echt ook een keer gebruikt worden... en dan de witte boontjes en de pronkbonen.... maar die zijn niet zo mooi van kwaliteit, ik had nogal wat schimmel bij de droogbonen... aan de staak dus, ik had misschien te lang gewacht, of toch teveel regen tijdens de afrijpingstijd. Mijn wedstrijdbonen stelden ook niks voor... ook grotendeels prut...

Geplaatst:

Ahum... ook zoveel gedroogde theekruiden.... *kuch* .... vanmiddag mezelf voorgenomen lekker veel thee te gaan drinken... maar voorlopig zit al weer aan mijn tweede koffieronde sinds dat besluit.... ik vergeet het gewoon weer (plus dat ik mijn senseo vlak bij mijn computer heb gestationeerd, voor het gemak... ha, ha... )

Geplaatst:

waterkoker + theedoosje naast je computer stationeren?

ik zie steeds meer leuke dingen om te drogen (groente, fruit, thee, vlees voor de katten)

misschien toch maar eens denken aan een droogmachine

Geplaatst:
Heb je daar een foto van, RobO? Ik had ze natuurlijk in een pot, en gewoon in de kast, die staat verder nooit open, dus geen licht, maar folie begrijp ik niet goed.

Gedroogde snijbonen klinken aantrekkelijk: lijkt me een korte droogtijd.

gewoon een stukje gladkeukenfolie tussen pot en deksel van een gebruikte pot nescafe oploskoffiekorrels goudmerk

ze drogen heel snel, een paar uur, wel even lekker fijn snijden en heel kort blancheren

Geplaatst:

Ik denk er over om ook een droger aan te schaffen weet alleen nog niet welke ik zie door de bomen het bos niet meer heeft iemand ervaring met een bepaald merk ?

Ik heb de Excalibur op internet gezien en lees er wel positive dingen over .

Graag jullie reactie

Geplaatst:

Ik ben blij dat dit topic mijn aandacht kreeg, nou heb ik weer wat te doen. Ben de tuin ingedoken, en best nog veel kruiden die groen staan, wel erg klein blad, even preciesie knippen, alles in een grote papieren zak gedaan. Daar heb ik net drie soorten kruidenzout mee gemaakt, voor het eerst van mijn leven. De warmtebron was de CV. Super makkelijk. Gewoon verschillende variaties tuinkruiden in de koffiemolen gedaan, met zeezout, fijnmalen, uitduwen op een klein bordje (ivm centrale verwarming die niet superbreed is), en 1 of 2 uurtjes later was het al droog, sommige bordjes al keihard. In een vijzeltje met de hand weer tot poeder teruggebracht (klontjes er uit), en in kleine glazen potjes gedaan. Leuke kleurtjes krijg je er van.

En in de electrische droger zit momenteel: champignons, uien en knoflook. Champignons heb ik vaker gedaan, en die waren al weer een tijdje op. Uien en knoflook voor het eerst. Wil er ook poeder van maken, en ook wat grover. Straks gewoon een beetje zoeken naar wat me het beste bevalt, of misschien twee versies van elk maken.

Alles riekt hier naar ui en knoflook, de dominante geuren. Knoflook zat ook in het zout, plus in de droger. Maar geen klachten gehad van de huisgenoten.

Geplaatst:
Ik denk er over om ook een droger aan te schaffen weet alleen nog niet welke ik zie door de bomen het bos niet meer heeft iemand ervaring met een bepaald merk ?

Ik heb de Excalibur op internet gezien en lees er wel positive dingen over .

Graag jullie reactie

Ik heb de allergoedkoopste, Bomanns, (toen 26 euro, inmiddels een paar euro duurder), bevalt prima, maar ik kan niet vergelijken. Een duurdere versie zal wel luxer werken, plus meer ruimte hebben, maar ik gebruik hem bij vlagen. Ik heb er al vanalles mee gedroogd: fruit (mango, appel, citroen, bessen), en groente. Geen vlees, geen fruileer.

Geplaatst:

Mmm, Ik ga voor de Sedona te koop bij Marmelot .

Ik lees er veel positiefs over

Geplaatst:

Daar heb ik me eerlijk gezegd nog niet in verdiept Zal best wel lang duren.

Geplaatst:

tsja, maar een hobby mag wat kosten toch? En wat je zelf maakt is bijna altijd smakelijker

(al denk je dat soms alleen maar)

• 2 years later...
Geplaatst:

Even een oud draadje naar boven halen

ik ben van plan om zelf een drogertje te bouwen

in het voorbeeld van RobO wordt er gebruik gemaakt van een 300 watt verwarming

staat deze continu aan?

en hoe hard (of zacht) moet de luchtstroom zijn?

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

hoi Adriaan

de verwarmingsspiraal staat parallel aan de ventilator in dat drogertje, samen staan ze op een dimmer

ik kan door de dimmer te verdraaien de luchtstroom sterker en zwakker maken, de verwarming gaat dan meteen meer of minder warmte aan de lucht geven; door de luchtinvoer bovenop ook dichter te zetten wordt de luchtstroom belemmerd, daardoor wordt de drogerlucht heter bij een bepaalde dimmerstand

als de droger kamerlucht van 20 graden binnehaalt wordt de eindtemperatuur ongeveer maximaal 60 graden, als ik m in de opgewarmde schuur zet op een zonnige dag haalt ie maximaal 90 graden

heel luxe: ik heb een thermostaat (deze) op de droger zitten, daarmee houd ik de temperatuur op een bepaalde waarde, voor kruiden bijvoorbeeld maximaal 40 graden

hij is nog steeds niet helemaal veilig maar wel beter geisoleerd met krimpkousjes

Geplaatst:

Hoi RobO

bij de plaatsjes van de bouw zie ik dat je gebruik maakt van een energiemeter (stroomverbruiker)

weet je toevallig nog wat het verbruik was?

Waar meet je met de thermostaat de temperatuur van de lucht?

2016060921291768391465500887.jpg

luxe? deze ga ik ook gebruiken lang leven china

2016060921294827481465500727.jpg

verwarmingselement 100 watt (ik heb er 3 st) ook uit china

2016060923171326391465507248.jpg

alleen nog even nadenken hoe ik dit veilig ga doen...of het wordt iets anders

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

zó, die kruiden van jou mogen straks wel een zonnebrilletje op

verbruik hangt natuurlijk af van de kamer of schuurtemp

als het even kan drogen we in de warme schuur, dan gaat ie (vette gok natuurlijk) op 100 watt elke 2 minuten even aan om bij te stoken, zeg een seconde of 10

verbruik wordt dan per uur 300x100 = 30000J = 30000/3.600.000 kWh zeg...1/120 kWh kost ongeveer 0,25/120 = bijnaniks euro

na een uur of 8 drogen dus 8xbijnaniks euro

leuk hè, sommetjes

Geplaatst:

Hoi RobO,

om deze verwarmers veilig te monteren zodat ik binnenshuis kan gaan drogen kan wel, maar we hebben al een keer brand gehad in een ver verleden, alles weg dus dat risico neem ik niet.

ik heb vandaag besloten om een mini kacheltje te kopen met ventilator en deze moet de klus gaan klaren samen met de thermostaat die ik al heb.

kachel44731465592725.jpg

deze ga ik gebruiken, de verwarming over de thermostaat, de ventilator laat ik constant draaien (verwarming max 600 watt). Incl bezorgkosten nog geen 15 euro

het bouwplan zit in mijn hoofd, maar ik hou de liefhebbers op de hoogte

gr Adriaan

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic