Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Ja uiteraard! Als je weet hoe 'grond' ontstaat, wat het doet, waar het vandaan komt, welke invloeden een rol spelen en waar het heen gaat, dan weet je dus ook gelijk dat het een kringloop is. En het is precies die kringloop waarop permacultuur zich heeft gebaseerd.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Ik zie nu pas dat ik helemaal nooit in dit topic gereageerd heb terwijl ik toch hier ooit op pagina 1 terechtkwam en me heb aangemeld voor de cursus.

Ik heb dit weekend de cursus in Groningen gevolgd, veel, heel veel informatie! Alleen de praktijk moet nog, maar daar heb ik een paar handvaten vast voor.

Ik heb iig ontdekt dat test 1 in mijn tuin positief was want ik kreeg vieze handen! (en om dat te begrijpen moet je de cursus maar volgen )

Ook leuk dat Marc zelfs vorige week op de permacultuurtuin kwam in mijn woonplaats waar ik ook kom. Ik kon alleen die datum niet dus ging ik lekker toch naar Groningen, lekker warm in de kas daar ook

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Geplaatst:

Mooi om te horen Elrike......vieze handen krijg ik ook als ik geen handschoenen aan doe in mn tuin dus dan zit ik ook goed....nu nog leren waarom....moet er nog ff op wachten

Geplaatst:
  • Auteur

Ja lekker temperatuurtje daar

Helaas had mijn 19jarige bovenbuurjongen gisteravond een (netjes van tevoren aangekondigd) verjaardagsfeestje, net op die ene zaterdag in het jaar dat ik zondag vroeg op moet En op 4 uur slaap krijg ik toch een stuk minder mee dan na een goede nachtrust. Gelukkig heb ik het stikstofverhaal wel uitstekend gesnopen.

Al met al vond ik het dus erg geslaagd. En niet alleen vanwege de razend interessante inhoud en Marcs bevlogenheid, maar ook doordat er een leuke groep was en er een hele ontspannen sfeer hing. Iedereen wilde leren, er was ruimte voor wat grapjes, en zaterdagavond hebben we met zijn allen van zelf meegebrachte waren heerlijk en uitgebreid gekookt. Wat zondagmiddag weer navolging had tijdens de lunch; leuk met zijn allen aan lange tafels elkaars eten eten! Zo ontstond er een fijne balans tussen het toch wel vermoeiende informatie opnemen en het losse van gezellig met elkaar kletsen en uitrusten. Het leuke aan dat eten was verder dat er ook niks werd georganiseerd, werkelijk niemand had van tevoren overlegd over welke ingredienten mee te nemen of wat te maken, niemand heeft staan stressen en toch kwam alles automatisch goed. Naderhand hebben we met zijn allen nog contactgegevens uitgewisseld via een lijst zodat we op die manier ook weer wat netwerk hebben opgebouwd.

Ik zat zojuist met een vermoeid hoofd te zappen en kwam langs een brits programma op de BBC. Ik zag een stukje voorbij komen over de 'native bullies' zoals ze het noemden; oftewel de braam, brantnetel etc. die de laatste 20 jaar op een stuk grond aardig waren toegenomen en op die manier de kruiptijm verdrongen. Dat was verschrikkelijk want van die kruiptijm leeft eoa vlinder. En dus moesten die braam en brandnetel worden bestreden en de kruiptijm worden gered. Mijn allereerste gedachte was: waarom gaan ze er gewoon van uit dat die brandnetel en braam met opzet de kruiptijm wegpest, in plaats van dat ze eerst kijken of de grond niet blijkbaar dusdanig verarmd is dat de kruiptijm er helemaal niet goed meer wil groeien en de pionierssoorten juist weer de overhand nemen omdat die daar veel beter overleven en ze op die manier de kwaliteit van het bodem weer kunnen herstellen?

Het stukje op tv was heel erg 'wij tegen de natuur', erg treffend voor hoe de meeste mensen dat zien en hoe simpel er naar gekeken word, en ik vond het erg fijn te merken dat ik daar nu direct al mijn vraagtekens bij zet. Daardoor heb ik het gevoel dat ik niet alleen pure informatie tot me heb genomen, maar dat de cursus ook echt mijn manier van denken veranderd heeft. En dat beschouw ik denk ik als het belangrijkste dat de cursus me heeft kunnen geven.

Ohja, en voor degenen die daar nog benieuwd naar zijn: er waren geen addertjes onder het gras, en ook niet er boven

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Dank je wel Mijke voor het uitgebreid verslag

Ik zat er op te wachten

Geplaatst:
  • Auteur

En dan heb ik het nog kort gehouden

Geplaatst:

Nou als je morgen weer lekker uitgerust bent, mag het wat mij betreft best uitgebreid Hier of in n pm

Geplaatst:

Mooi verwoord Mijke!

Geplaatst:
  • Auteur

Thnx!

Geedee, volgens mij kun je beter gewoon zelf naar de cursus gaan!

Geplaatst:

Ja ik organiseer er eentje hier in de buurt in maart 2014....maar ik = ongeduldig

Geplaatst:
  • Auteur

Herkenbaar!

Ok, hier dan een korte samenvatting. Mijn vriend grapte vandaag: "Tuinieren voor beginners. Stap 1: stop met alles wat u doet! Stap 2: U heeft gereedschap in uw handen. Ga terug naar stap 1."

Zwaar gechargeerd natuurlijk, maar ik vond em wel lollig

Geplaatst:

Ik zat zojuist met een vermoeid hoofd te zappen en kwam langs een brits programma op de BBC. Ik zag een stukje voorbij komen over de 'native bullies' zoals ze het noemden; oftewel de braam, brantnetel etc. die de laatste 20 jaar op een stuk grond aardig waren toegenomen en op die manier de kruiptijm verdrongen. Dat was verschrikkelijk want van die kruiptijm leeft eoa vlinder. En dus moesten die braam en brandnetel worden bestreden en de kruiptijm worden gered. Mijn allereerste gedachte was: waarom gaan ze er gewoon van uit dat die brandnetel en braam met opzet de kruiptijm wegpest, in plaats van dat ze eerst kijken of de grond niet blijkbaar dusdanig verarmd is dat de kruiptijm er helemaal niet goed meer wil groeien en de pionierssoorten juist weer de overhand nemen omdat die daar veel beter overleven en ze op die manier de kwaliteit van het bodem weer kunnen herstellen

Misschien heeft je vermoeidheid iets doen missen van de essentie van die boodschap ? Leuk om een volgende keer na te vragen op de cusrus.

Het is andersom wat jij denkt. De braam en brandnetel doen het tegenovergestelde. Het zijn pioniersplanten inderdaad. Van de invasive soort. Ze maken gebruik van het eventueel stoppen van de extensieve landbouw, dan wel ze profiteren van de stijging van het stikstofgehalte ter plekke ( door bv stikstof depositie vanuit naburige landbouwpercelen ( inwaaien van mestgift ) of neerslag stikstof uit regen), en nemen een perceel grond over als daar niets aan gedaan wordt. De tijm is juist een indicator voor arme grond en gedijt allen bij weinig concurrentie van sterkere soorten. De tijm verlaat een perceel bij nalaten van de extensieve begrazing, waarna brandnetels en braam of hedera kan overnemen. Eenmaal gevestigd produceren deze planten een dusdanige hoeveelheid humus, dat de tijm vanzelf het perceel zal verlaten / wegsterft. En daarmee gaat een arm stuk grond verloren. Verdwijnen zeldzame soorten en de precaire balans van extensief gebruiken, geen bemesting, aanwezigheid van byzondere soorten van flora en fauna stopt. Het grote en mooie voorbeeld zijn de arme kalkgraslanden in Zuid Limburg. Doen we daar niks, gaan hele stukken uiterst mooie en zeldzame biotopen verloren.

Niets doen is geen optie. Dat lijkt er bij jou niet in te willen Maar is echt zo. Vraag maar na op je cursus.

Natuurlijk is niets doen wél een optie. Maar dan accepteer je een grote verarming van de biodiversiteit in onze streken.

aangepast door Gast

Geplaatst:
Ja ik organiseer er eentje hier in de buurt in maart 2014....maar ik = ongeduldig

Dan zijn er een heleboel boeken om te lezen, ik zoek morgen even de foto op van alle boeken die mee waren en dan kun je je vast inlezen

Geplaatst:
Geplaatst:

In november in Amsterdam kan ik helaas niet. Misschien kom ik wel naar Limburg in maart Gé..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zat zojuist met een vermoeid hoofd te zappen en kwam langs een brits programma op de BBC. Ik zag een stukje voorbij komen over de 'native bullies' zoals ze het noemden; oftewel de braam, brantnetel etc. die de laatste 20 jaar op een stuk grond aardig waren toegenomen en op die manier de kruiptijm verdrongen. Dat was verschrikkelijk want van die kruiptijm leeft eoa vlinder. En dus moesten die braam en brandnetel worden bestreden en de kruiptijm worden gered. Mijn allereerste gedachte was: waarom gaan ze er gewoon van uit dat die brandnetel en braam met opzet de kruiptijm wegpest, in plaats van dat ze eerst kijken of de grond niet blijkbaar dusdanig verarmd is dat de kruiptijm er helemaal niet goed meer wil groeien en de pionierssoorten juist weer de overhand nemen omdat die daar veel beter overleven en ze op die manier de kwaliteit van het bodem weer kunnen herstellen

Misschien heeft je vermoeidheid iets doen missen van de essentie van die boodschap ? Leuk om een volgende keer na te vragen op de cusrus.

Het is andersom wat jij denkt. De braam en brandnetel doen het tegenovergestelde. Het zijn pioniersplanten inderdaad. Van de invasive soort. Ze maken gebruik van het eventueel stoppen van de extensieve landbouw, dan wel ze profiteren van de stijging van het stikstofgehalte ter plekke ( door bv stikstof depositie vanuit naburige landbouwpercelen ( inwaaien van mestgift ) of neerslag stikstof uit regen), en nemen een perceel grond over als daar niets aan gedaan wordt. De tijm is juist een indicator voor arme grond en gedijt allen bij weinig concurrentie van sterkere soorten. De tijm verlaat een perceel bij nalaten van de extensieve begrazing, waarna brandnetels en braam of hedera kan overnemen. Eenmaal gevestigd produceren deze planten een dusdanige hoeveelheid humus, dat de tijm vanzelf het perceel zal verlaten / wegsterft. En daarmee gaat een arm stuk grond verloren. Verdwijnen zeldzame soorten en de precaire balans van extensief gebruiken, geen bemesting, aanwezigheid van byzondere soorten van flora en fauna stopt. Het grote en mooie voorbeeld zijn de arme kalkgraslanden in Zuid Limburg. Doen we daar niks, gaan hele stukken uiterst mooie en zeldzame biotopen verloren.

Niets doen is geen optie. Dat lijkt er bij jou niet in te willen Maar is echt zo. Vraag maar na op je cursus.

Natuurlijk is niets doen wél een optie. Maar dan accepteer je een grote verarming van de biodiversiteit in onze streken.

Mijn vermoeide hoofd heeft mij absoluut niet de essentie van de cursus doen missen. En tevens zeg ik helemaal niet dat niets doen de beste optie is als je lekkere groentes wilt. Maar als je een vruchtbare grond wilt... En jij hebt de cursus helemaal niet gevolgd, dus hoe kun jij nou weten wat ze op die vraag zouden antwoorden? Ik stel voor dat je zelf even de cursus gaat volgen Dat van mijn vriend was een GRAPJE. En dat voorbeeld van TV; natuurlijk weet ik niet of dat zo is, ik heb het immers niet onderzocht. Het ging mij er meer om te illustreren dat ik niet zonder slag of stoot aannam dat ongewenste plant X is bad hmmkay en maar direct te bestrijden zonder je 1 seconde te verdiepen in de oorzaak.

Volgens mij heb je de essentie van mijn vorige posts iig compleet verkeerd begrepen.

Geplaatst:
  • Auteur

Oh en PS) zo zeldzaam is arme grond dus niet...

Geplaatst:
En dat voorbeeld van TV; natuurlijk weet ik niet of dat zo is, ik heb het immers niet onderzocht. Het ging mij er meer om te illustreren dat ik niet zonder slag of stoot aannam dat ongewenste plant X is bad hmmkay en maar direct te bestrijden zonder je 1 seconde te verdiepen in de oorzaak.

Volgens mij heb je de essentie van mijn vorige posts iig compleet verkeerd begrepen.

Tuurlijk kán het zijn dat ik je vorige post verkeerd begrijp. Maar ik quote niet voor niets he ? Ik reageerde alleen maar op jouw kijken naar en oordelen over dat BBC programma. Meer niet. Je hoeft je ook helemaal niet aangevallen te voelen hoor. Ik leg uit waarom ze in dat BBC programma de bramen, distels en brandnetels verwijderen uit de kalkgraslanden. We doen dat in Nederland ook. En met reden. Ik probeer je de reden uit te leggen, en daarmee aan te geven dat sommige acties van natuur-beschermingsorganisaties ( Engeland heeft hele legers met vrijwilligers op dat vlak: een absolute traditie. Iets waar wij jaloers op mogen zijn ) met een reden gedaan worden. Daar is wel degelijk over nagedacht door die mensen. Ze hebben zich er in verdiept, zij hebben wellicht jouw cursus wel gevolgd ook ?

Waarom aannemen dat dit opschonen van graslanden gebeurd zonder dat ze zich verdiepen in de oorzaak ?

Maar goed. Laten we mekaar niet in de haren gaan zitten. Ik kan er inderdaad slecht tegen als dingen zo stellig neergezet worden, maar dat zal mijn ding zijn, mn excuses daarvoor. Ik zal mn mond een tijdje proberen te houden.

Als die cursus deze kant opkomt wil ik overigens wel overwegen er ook heen te gaan hoor, om te kijken of het dingen bevat die nieuw voor me zijn. Sta altijd open om meer en meer te leren.

Geplaatst:

Hoezo "mond houden" Bit? Ik zit hier enorm te genieten van deze discussie

(Ik snap wel wat je bedoeld met "stelligheid" aangaande Meike....ik had dat gevoel ook een beetje maar heb dat ook bij mn volwassen kids....die zijn precies zo stellig in sommige van hun beweringen. Ik gooi t dan maar op generatiekloof en voel me meteen n stuk beter )

Ik ben iig zeer benieuwd waarom het zevenblad en het behaard knopkruid zich zo thuisvoelt in mn tuin. Vooral die eerste....die kan ik toch echt niet zn gang laten gaan of op zn "perma" afknippen en terugleggen en de wortels laten zitten. Ik hoop dat Elrike de lijst met "inleesboeken" nog voor me heeft opgesnort kan ik vast beginnen....

Hé Appelvrouw dat zou wel leuk zijn als je hier naar de cursus komt, kunnen we gelijk peper en/of tomatenplantjes en meer ruilen want die hebben we dat al in maart .

Geplaatst:
  • Auteur

Ja ik had idd een vraagteken achter die lange zin moeten zetten, dan had het wellicht wat minder stellig geleken

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Woeps de foto's moesten nog steeds, ik vergat elke keer mijn telefoon mee naar beneden te nemen terwijl ik op dit forum keek maar ik heb ze:

20130929_150238_zpsb05d4ce3.jpg

20130929_150337_zps94b6df89.jpg

Geplaatst:

Dank je wel

Geplaatst:

Graag gedaan

• 6 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Voor de noorderlingen onder ons: op 27 & 28 juni geeft Marc deze cursus weer, ditmaal in Haren op een leuke locatie. Mijn vriend en ik zijn er weer bij, dit keer met het voornemen meer op te schrijven dan de vorige keer Zijn er hier nog mensen die ik daar wellicht nog tegenkom?

• 2 years later...
Geplaatst:

Toen deze draad werd aangemaakt, ging ik net mijn vijfde cursus geven. Hij was in feite een geheel andere cursus dan de cursussen ervoor. Nu heb ik ruim zeventig cursussen gegeven, door heel Nederland en Vlaanderen. Ik heb bijzonder veel geleerd de afgelopen drie jaar.

Zo is een halfjaar geleden bekend gemaakt dat humus niet bestaat. Vandaar dat ik even een nieuw account heb aangemaakt, want Gevoel voor humus is ook uitgefaseerd. Omdat ik de term humus nog steeds mooi vind, houd ik de term humisme er ook nog even in. Als eerbetoon.

Ik heb intussen twee boeken vertaald Het Bodemvoedselweb (vertaling van Teaming with Microbes, dat je hierboven op de foto ziet) en Bodem in Balans.

Ook ben ik anderhalf jaar bij de opstart van het Permacultuur Magazine betrokken geweest. Voor nummer 1 schreef ik Ondergronds gezwam, over mycorrhizale schimmels.

Al met al is er een hoop gebeurd!

Ik hoop jullie spoedig op een cursus tegen te komen. Er staan er nog een heleboel gepland, zie humisme.nl/locaties/ voor alle locaties!

Groeten,

Marc Siepman

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic