Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke pruimsoort is dit?


Chantal77

Aanbevolen berichten

Wie kan mij helpen?

Wij wonen sinds drie jaar in dit huis en de bomen die in de tuin staat, stonden er al (lang) toen wij het kochten.

 

Volgens mijn schoonvader is dit een Mirabelle pruim, maar daar zijn zoveel soorten van. Welke soort is dit en wanneer kunnen we de oogst verwachten?

Dit hebben we vanmorgen geplukt, de vruchten zijn al mooi van kleur, maar ik heb geen idee of ze al echt rijp zijn...

1148841_415306678590501_863433679_n.jpg

 

Voorgaande twee jaren waren ze al iets eerder rijp en als we van vakantie terugkwamen lagen de meesten al op de grond. Dit jaar zijn we thuis En willen we dolgraag zoveel mogelijk oogsten, dit is de vorige twee jaar dus niet gelukt.

Is het een pruim die we zo kunnen eten of beter in jam oid kunnen verwerken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

pruim is goed rijp als de pit los is van het vrucht vlees.

aan de smaak kun je het ook proefen.

vruchten zijn dan niet meer hard maar zacht .iets in drukbaar

 

ik denk dat het opal pruimen zijn.

 

Misschien hebben andere andere gedachten.

Opal is op het moment rijp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie boom hoor ! Ik durf niks te zeggen over de soort, al ziet mijn Reine Claude d'Althan er nu ook zó uit wel ( iets meer met wat geel, maar voor de rest zien ze er nu zo uit )

Maar neem dat met een korreltje zout, want ik ga met pruimen wel vaker de mist in. En daar komt nog bij , dat pruimen, hoe rijper, hoe meer van kleur kunnen veranderen.

 

Een pruim is rijp als je hem goed kan indeuken. Dat moet je natuurlijk zeker niet met te veel pruimen doen , maar zijn er dus een aantal rijp ( en proeven ) dan meerdere keren gaan plukken over een week verspreid ( of 2 weken )

Langer laten hangen maakt ze lekkerder. Het komt echt niet op een dag. Beter langer dan te vroeg plukken. Ligt er wel aan overigens, of en hoe je ze wil verwerken.

Op de 1e foto zie je trouwens al dat ze nog niet rijp zijn om te plukken.

Over verwerken pruimen hebben we topics in de eetrubrieken / inmaken / verwerken / jams enzo.

 

Een rijkdom hoor zo'n boom. Dat de vogels ze er niet uit eten trouwens. Mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

door grote hoeveelheid pruimen zijn ze kleiner

 

de echte echte pruimen boeren dunne de pruimen uit. (verwijderen van de kleine pruimen zodat alle energie naar een kleiner aantal gaat )

Zodat ze mooie en grote pruimen krijgen die goed verkoopbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb 3 pruimensoortjes staan.

Vorige week waren de pruimen aan 1 boom zoals jouw nog blauwgroene onrijpe pruimen.

Deze week zijn ze verder gekleurd naar deze kleur

 

DSCN514698881376940278.JPG

 

Ik zeg er niet veel mee, maar wel, dat het gewoon behoorlijk lastig is. En dan nog dat ook deze pruimen in dit stadium nog lang niet rijp zijn.

Zal volgende week nog een foto maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bit: inderdaad heel moeilijk om pruimen te determineren. Een aantal zaken kunnen we echter wel vaststellen. De pruimen op jouw foto hebben een veel kortere en nogal dikke steel. De pruimen zijn minder bedauwd en hebben een diepere groef, en zijn vermoedelijk veel groter dan die van ze topicstarter. Ik vind ze lijken op een Reine Claude.

 

Wat kenmerkend is aan de vruchten van topicstarter is het kleine, ronde formaat, de blauwe kleur en de waslaag, de bijzonder lange steel en de rijptijd is eind augustus. Op basis van die feiten kun je al heel veel wegstrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ze gaan super...

Er is al zeker 2,5 kilo van afgehaald en hier in de omgeving uitgedeeld en van de 700 gram die gisteren over was heb ik drie potten jam kunnen maken (2 kleintjes en 1 grote). Vanmiddag even 20 minuten zelf geplukt (de eerdere lichting was door de kinderen geplukt)... 1600 gram! Yummm... Ze smaken erg lekker. Heerlijk zoet.

 

De oogst van zojuist...

533212_420227701431732_1169598982_n.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...