Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe aardappels doorspiezen voorkomen?

Thamar

Recommended Posts

Vanavond weer een half emmertje aardappels gerooid. Ongeveer 1/3 heb ik dus doorspiest met de riek . Heeft iemand tips hoe ik dit kan voorkomen en/of hoe ik het best die aardappels kan rooien? Ik doe dit dit jaar voor het eerst, dus te onervaren waarschijnlijk...

Deze aardappels zijn voor gelijk gebruik, maar komende week wil ik een groot deel van de aardappels er uit rooien en bewaren in de kelder ... en lijkt me niet zo handig dat er dan zoveel aan de riek geregen worden! Hopelijk heeft iemand wat tips.

Groetjes Kelly

1) de aardappelen op ruggen telen

2) een spitvork nemen in plaats van een riek

3) de spitvork recht omlaag in de geul ver genoeg naast de aardappelen drukken en dan omhoog wippen, zowel links als rechts naast de rug

Jawel. Echt ingewikkeld is het niet. Je moet je er een beetje bewust van zijn hoe de plant groeit. De ene soort aardappel maakt net weer op een wat andere afstand of diepte de nieuwe aardappelen aan, dan het andere soortje aardappel.

Ga op safe en begin iets verder van de plant met de riek er in te steken . in de grond. Wip de grond van wat dieper onder de plant naar boven. Ik doe dat overigens niet met de riek maar met een spitvork. Met de spitvork haal je net wat meer kluit mee naar boven. Doe dat van 4 kanten van de oorspronkelijke plant. 4x dus. Dan moet je wel alles zichtbaar naar boven halen.

Ik doe zo 4 x wippen , en de rest doe ik op mijn knieën wroetend.

Maar ook dan zal je 1 op de 50 aardappelen toch toevallig raken hoor

Ja ik aard ze ook altijd aan. Bij het oogsten ga ik elke rij eerst helemaal los steken aan één kant met de spitvork, dan aan de andere kant en dan gaat de rest van het rooien met de handen bijna vanzelf. Ik kende een boer die alles er met de spitvork uit wist te halen, niks op de knieën, niks wroeten met de handen. Ik heb veel van die boer geleerd, maar dat zal ik hem nooit nadoen... hij wees mij erop dat ik daar en daar nog een aardappel had laten zitten. Ik wroeten en ja hoor, hoe wist hij dat? Hij liet er nooit eentje zitten, zelfs geen kriel, en hij spieste er ook nooit een door.

ik aard mijn aardappelen nooit aan

verder afblijven met de spitvork

met de hand het loof aftrekken ,dan heb je al een gedeelte aardappels mee uitgetrokken

de rest met de blote hand

gaat prima

Edited by Guest