Katja1604 Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Mijn tomatenplant ziet er een beetje vreemd uit, bepaalde delen van de stengels/takken.Na te googelen weet ik nu dat het oppervlakkige stengelaantasting zou moeten zijn.Maar ik kan nergens vinden of het schadelijk is voor de tomaten(en voor mij).Kan ik de tomaten die aan de planten groeien gewoon nog eten?De planten zijn eindelijk mooi vol en de tomaten worden nu ook stuk voor stuk rood.Wie weet het antwoord op mijn vraag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Daarmee bedoel je hoogst waarschijnlijk de Aardappelziekte (Phytophthora infestans). Met een foto erbij wordt dat wat duidelijker... Door die ziekte worden uiteindelijk de tomaten die aan die planten groeien ook aangetast. De ene tomatensoort kan er wat beter tegen als de andere...De tomaten die bruin worden en verschrompelen zijn gewoon niet meer lekker om te eten... Je zou de tomaten die bijna rijp zijn nu al kunnen plukken en in de vensterbank na laten rijpen. Het kan zijn dat ze dan alsnog de bruine plekken ontwikkelen, misschien ook niet.Je zou ze ook kunnen laten hangen... op hoop van zegen...Vaak snij ik het onaangetaste deel van de tomaten af en verwerk die in soep en saus (heb zelfs nog een bak met groene licht aangetaste tomaten in de vriezer... ). Zou wel het aangetaste blad van de planten verwijderen (in plastic zak en in de container dumpen) om verdere verspreiding tegen te gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts