Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Laat zaaien - weinig opkomst?

Elizabet

Aanbevolen berichten

Vorig jaar had ik dit ook, maar toen weet ik het aan de slakken. Dit jaar geen slak gezien, maar hetzelfde probleem: Het lijkt wel of mijn zomerzaaisels niet willen. Ik heb zo begin/half juli wat dingen gezaaid die ik eerder het seizoen ook al had (sla, paksoi, radijs, worteltjes, andijvie, en veldsla (die eerder nog niet) sommige dingen in tray, meeste in volle grond en er komt ontzettend weinig van op. Toeval? De zaaitray is wel een keer veel te vochtig geworden en een paar dagen zo blijven staan, dat zou die mislukking kunnen verklaren. Maar in de volle grond dus hetzelfde probleem. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

elizabet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat temperatuur een grote rol speelt.

Op de zaadzakjes staat inderdaad vaak dat je kan zaaien tot laat in het seizoen, maar als het te warm is willen bepaalde soorten niet meer.

Sla, veldsla bijv. die kiemen gewoon niet bij te hoge temperaturen.

Je kan dat vanaf half september, als het wat koeler is, weer gewoon zaaien en dat kan je tot heel laat op het jaar kweken...

Wat de watervoorziening betreft: de zaadjes moeten niet zwemmen, maar ik geef er toch de voorkeur aan om de aarde goed vochtig te houden tijdens het kiemen. Anders loop je ook weer risico dat je plantjes in een heel vroeg stadium sterven door "te droog".

Link naar reactie
Delen op andere sites

altijd al beginnen met slakken te vangen met biervallen of slakken korrels .

Het percentage slakken dat je te zien krijgt is heel klein

Van het jaar een nieuw stuk grond als moestuin en ook daar waren slakken terwijl ik ze daar niet verwacht had.

net zo als bij muizen je ziet er 1 dan zijn het er in werkelijkheid er 10

ook vogels kunnen je van je zaad of net ontkiemende plantjes/zaden verlossen.

Heb dit jaar maar heel weinig bonen planten.

Daarom vaker zaaien is beter dan alles in een keer.Want dan is het weer ook anders van temperatuur en vocht.

Als het altijd goed gaat waardeer je de keren dat de opbrengst super is niet.

Ja het blijft een sport.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, scubapat, dat vroeg ik me zeker mbt de veldsla al af ja, of het ook te warm kon zijn. Als het weer wat koeler wordt zal ik nog wat veldsla bijzaaien. En Spike, ik weet wel dat er meer slakken zijn dan ik zie, maar ik heb ook werkelijk nergens vraat. Vorig jaar zag ik kiempjes opkomen en die waren dan een dag later weer weg, dat waren zeker slakken. Dit jaar lijkt t gewoon niet op te komen.

Vaker zaaien is sowieso een goede tip, ook tegen het alles-tegelijk-klaar-fenomeen, zal daar ns wat fanatieker in worden. En je hebt helemaal gelijk, als het altijd goed zou gaan ging de lol er ook af

elizabet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...