geedee Geplaatst: 2 september 2013 Geplaatst: 2 september 2013 Wat n leuke ( en soms heftige ) discussie. Ik had dit draadje ff niet meer gevolgd en lees met interesse allerlei standpunten. Zelf heb ik afgelopen jaar een heel klein beetje een soort van permacultuur toegepast op 1 m2 waar ik de knoflook had uitgeplant....een laag bladeren en grasssen om de kleine sprietjes gelegd in november....tot in juni(oogst) groeide er geen onkruid.....behalve langs de randjes....ik vind het wel en pas het nu op meer plekken toe....het heeft nu meer van mulchen natuurlijk, maar ik vind t Je moet wel tegen een hoop gras onder je artisjokken kunnen....maar onkruid ben ik sowieso niet de baas hier. Wat betreft alle onkruid wieden, ben ik nu ook tot het inzicht gekomen dat je steeds voeding uit de bodem verwijderd en er een kaalslag plaatsvind..... ....het volgende filmpje laat in het groot zien wat wij al onkruidwiedend in het klein doen en wat ik ermee bedoel te zeggen: Enjoy! ps ik ben nu alles over " Land For Life by John D. Liu " aan t googlen....heel interessant! Quote
mijke Geplaatst: 2 september 2013 Auteur Geplaatst: 2 september 2013 Jorg wat jij zegt is inderdaad in de lijn van wat ik zelf dacht. Eigenlijk lag er achter mijn vraag over wat er mis is met onkruid nog een andere vraag verscholen, namelijk 'waarom willen we zo graag onze grond kaal?'. Want dat dat slecht is, is mij inmiddels duidelijk. Je grond gaat er dood van. Het wordt minder vruchtbaar, en moeilijker te bewerken. Sommige mensen vinden het misschien overzichtelijker om in te werken, maar het is sowieso slecht voor je tuin, je moet voedingsstoffen toe blijven voegen. Bovendien gaat het wieden van de grond ook vaak gepaard met harken, schoffelen en spitten, wat de structuur van je bodem kapotmaakt en wederom de bodem onvruchtbaar maakt. Waarom je dat zou willen is mij een raadsel. Wellicht dat iemand echter nog een argument voor kale grond heeft dat ik nog niet heb gehoord? Vooralsnog lijkt het antwoord me echter duidelijk, kale grond is niet ok. Maar onkruid laten staan is echt niet het enige alternatief. Andere opties die tot nu toe genoemd zijn: onkruid niet weghalen, maar alleen binnen de perken houden, leeggekomen stukken direct weer inplanten, mulchen schijnt inderdaad goed te zijn, of je kunt onderbeplanting kiezen die niet concurreert met je groente. Misschien zijn er nog meer opties? Als je gaat kijken naar die opties dan komt er ook nog een derde vraag naar voren, namelijk: "wanneer is iets onkruid?".Dat hangt van een boel factoren af dus zal waarschijnlijk van tuin tot tuin verschillen. Ik las bijvoorbeeld dat klaver een erg goede groenbemester is. Maar tegelijkertijd is het ook behoorlijk hardnekkig. Wel weer erg goed voor de bijtjes. Wil je dit dus wel of niet in je tuin? En zo ja, hoe hou je het dan in de perken? Ik ben wederom benieuwd naar jullie ideeen. Tot nu toe vind ik die verschillende zienswijzes en ervaringen erg interessant! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Jorg Geplaatst: 2 september 2013 Geplaatst: 2 september 2013 @geedee: bij het programma tegenlicht staat er ook nog ergens een aflevering met John D. Liu. @mijke: onkruid laten staan is wat mij betreft geen optie. Ook binnen de perken houden zou ik niet voor kiezen. Gewoon planten en zaaien op rijen, desnoods in combinaties en mulchen, maar geen onkruid (argument a), b), c) en d) ). In de moestuin concurreren bijna alle onderbeplanting met je groenten. Vandaar ook het voorbeeld van wijngaard met volgroeide en jonge druivenstokken. In de eerste vormt de onderbegroeiing (vaak klaver) geen competitie meer voor de stokken en komt ze juist de stokken ten goede, bij de eerste wel. De meeste groenteplanten wortelen nooit zo diep als druiven, zeker niet in hun relatief korte groeiperiode. Groenbemester is nog een optie (bijvoorbeeld de klaver), maar opnieuw, liefst niet in competitie met je groente planten. Kies dan weer voor het zaaien op rijen of zaai alleen groenbemester. Quote
mijke Geplaatst: 2 september 2013 Auteur Geplaatst: 2 september 2013 Ik ga zelf sowieso niet in rijen zaaien, en ook niet in blokken. Persoonlijk lijkt de permaway me beter; zo veel mogelijk door elkaar. Op die manier heb je minder last van plagen en hoef je geen rekening te houden met wisselteelt. Bovendien is mijn tuintje daar toch niet groot genoeg voor! Je zegt trouwens wel erg makkelijk dat bijna elk onkruid sowieso concurrerend is met je groente. Misschien heb je gelijk hoor, maar kun je uitleggen waarom dit zo zou zijn? En welke definitie van onkruid hanteer je dan precies; alles wat je niet zelf geplant hebt? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
jootje Geplaatst: 3 september 2013 Geplaatst: 3 september 2013 Onkruid, ik word er gek van. Mijn nieuwste stuk tuin is jaren niks aan gedaan. Zit vol met kweekgras en andere soorten grassen, zevenblad, brandnetel, wilde braam, en nog meer van die zooi. Ik ben veel meer tijd kwijt aan dat onkruid dan aan de rest van de tuindingen. Heb zelf voor dat stuk grond gekozen, maar het zal lang duren voordat het een normaal stuk, met een normale hoeveelheid onkruid is. Als ik er niks aan gedaan zou hebben zou ik er echt niks op hebben kunnen telen....mijn groentes zouden in no time overwoekerd geweest zijn, onkruid groeit veel harder als mijn sla planten! Ik wil gewoon keurige vakken, met groente op rijtjes, en dan mag er echt gewoon onkruid groeien, wat ik dan moet wieden, maar gewoon zomaar alles laten groeien dat gaat bij mij echt niet werken! Als er een if ander goedje op de markt zou komen wat op een gezonde, niet schadelijke manier mijn onkruid zou kunnen weg toveren, dan sta ik vooraan in de rij om wat jerrycans aan te schaffen! Quote
mijke Geplaatst: 3 september 2013 Auteur Geplaatst: 3 september 2013 waarom bedek je het niet gewoon eerst met een laag karton? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Jorg Geplaatst: 3 september 2013 Geplaatst: 3 september 2013 Ik bedacht me later dat ik kris-kras door elkaar planten ook had moeten vermelden in mijn vorige bericht. Maar dan wel met de opmerking dat je dan rekening moet houden met de plantafstand, formaat (hxb), etc. Het is namelijk niet zo dat elke cm van de bodem bedekt moet zijn met begroeiing. Waarom denk jij dat dit (onkruid competitie voor je groenteplanten) niet zo zou zijn? Quote
mijke Geplaatst: 3 september 2013 Auteur Geplaatst: 3 september 2013 Brrr, een wedervraag! Maar vooruit, ik zal hem voor deze keer beantwoorden Omdat elke plant niet alleen iets neemt, maar ook iets geeft. En omdat planten verschillende wortelsystemen gebruiken, en dus uit verschillende aardlagen voeding halen. Omdat niet alle planten hetzelfde voedsel eten. En omdat de ene plant een beest weert waar de andere plant weer belang bij heeft, of juist beesten aantrekt, zoals bijen. Sommige planten (ik noemde hem al, de klaver) zijn zelfs groenbemesters. Bovendien trekt een plant altijd micro-organismen etc. aan, die van die plant leven, en op hun beurt weer de bodem voeden, wat dus weer goed is voor andere planten. In tegenstelling tot plekken waar geen plant staat, daar maakt het zonlicht de micro-organismen dood. Dus waarom zou het standaard zo zijn dat een niet zelf geplant kruid per definitie concurreert met je groente? En nou niet weer antwoorden met een wedervraag he Ik vraag het aan jou, niet aan mezelf. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
geedee Geplaatst: 3 september 2013 Geplaatst: 3 september 2013 In theorie klinkt het wel aardig.......benieuwd hoe dat in de praktijk uitziet en hoe goed je je voorraad kunt plannen op deze manier..... Quote
greetje Geplaatst: 3 september 2013 Geplaatst: 3 september 2013 even een wedervraag dan van mij........ wil je echt groente telen op een moestuin of zoek je voor jezelf een balans tussen cultuurgewas binnen de natuur die moeder aarde jou geeft? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Kruidje Geplaatst: 3 september 2013 Geplaatst: 3 september 2013 Ik wil graag nog vermelden dat de Permacultuur echt niets moet hebben van onkruid. Daar wordt veel gewied - zeker de eerste jaren tot het systeem goed draait. En in de groentetuin permanent. De niet gedomesticeerde planten (=onkruid, = pionierplanten) zijn namelijk veel sterker dan je groente. Mulchen, wieden, tussenbeplanting rekening houdend met niet alleen ruimtebehoefte bovengronds maar ook ondergronds. Ik zoek zelf nog hoe je dat dan concreet moet invullen. Wel kan je van hardnekkig onkruid (wat je toch niet kwijt kan, b.v. door een heftige penwortel of vertakt wortelstelsel) gebruik maken door de bladjes steeds weer te plukken en ter plaatse als mulch te gebruiken. Die planten genereren namelijk heel veel biomassa en daar is het je ook weer om te doen. Na verloop van tijd put je deze planten zo wel uit. Gaat wel ten koste van je groente... Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
mijke Geplaatst: 3 september 2013 Auteur Geplaatst: 3 september 2013 (aangepast) Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe nergens in permacultuurinfo echt iets over wieden ben tegengekomen (maar dat komt wellicht nog, bijvoorbeeld tijdens de gratis humuscursus eind deze maand!). Wel over mulchen, en inderdaad de andere dingen die je zegt. Wat ik ook erg vaak tegenkom is kijken naar en leren van de plaatselijke flora en fauna. 'Dit groeit hier, en dus zijn we dit gaan telen' is een veelgebruikt voorbeeld. En dat zijn precies de dingen die ik bedoel. Ik probeer hier geen punt te maken tegen wieden in het algemeen, en ook niet voor al het onkruid (ik bedoel, ik zie die vermaledijde klimmende winde ook al het gemeentegroen begroeien als een malle, dat hoef ik ook niet in mijn tuin ). Wat ik wel probeer is te onderzoeken waarom we met onkruid en grond omgaan zoals we dat in de traditionele moestuinmethodes doen. Dat lijkt me namelijk hoe dan ook in ieder geval niet erg efficient. Nooit meer wieden is echt niet het enige alternatief. Het valt me wel ontzettend op dat er heel simplistisch gedacht wordt als het aankomt op wieden. Niet alleen in dit topic, maar ook als ik met mensen praat. Het lijkt net alsof het een strijd is tussen 'onkruid is stout, wieden zul je!' en 'onkruid is ok, lekker laten staan'. Maar dat zijn alleen maar de extreme uitersten. Ik ben benieuwd waarom mensen voor die uitersten zouden kiezen, want als daar ijzersterke argumenten voor zijn ga ik het misschien ook wel zo doen. Maar waarschijnlijk ligt de beste oplossing ergens in het midden, en zijn er vele manieren te verzinnen. Welke manieren dat zijn, en vooral waarom; dat vind ik interessant! In theorie klinkt het wel aardig.......benieuwd hoe dat in de praktijk uitziet en hoe goed je je voorraad kunt plannen op deze manier.....Hoe wat er precies uitziet? (even voor de duidelijkheid: ik heb nergens gezegd dat je je moestuin maar met onkruid moet laten overwoekeren he ) 3 september 2013 aangepast door Gast Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
mijke Geplaatst: 3 september 2013 Auteur Geplaatst: 3 september 2013 even een wedervraag dan van mij........ wil je echt groente telen op een moestuin of zoek je voor jezelf een balans tussen cultuurgewas binnen de natuur die moeder aarde jou geeft? Dus volgens jou sluit het een het ander uit? Waarom? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Jorg Geplaatst: 4 september 2013 Geplaatst: 4 september 2013 In alle punten die je noemt schuilt een kern van waarheid. Toch ben ik van mening dat die gedachte/theorie niet helemaal op gaat in de moestuin. Je moet misschien het onkruid even links laten liggen en kijken wat er nodig is voor plant en bodem. Voor plant is dat hoofdzakelijk voedingstoffen en licht. Voor de bodem is dat humus en het bodemleven. Beide zijn sterk aan elkaar verbonden. De plant heeft voor de bodem nodig voor de voedingstoffen, maar is in concurrentie met andere planten om diezelfde voedingstoffen en licht/ruimte. Het bodemleven heeft de interactie met de plant nodig. Een praktisch en herkenbaar voorbeeld met concurrentie tussen groenteplanten zijn bietjes die te dicht op elkaar staan. Dun je ze niet uit dan zal je niet snel een normaal formaat bietjes kunnen oogsten. Je hebt die plantafstand (lees: minder concurrentie) nodig om de planten tot volle wasdom te laten komen. Voor onkruid tussen de planten dan gaat dat ook op. Een distel in je wortelbed onttrekt direct voeding die anders door de wortels benut had kunnen worden en heeft daarmee gevolgen voor de oogst. Een halve grasmat tussen je planten, idem. Samen met eerdere argumenten toch weinig simplistisch ( ) lijkt me zo. Je argumenten kloppen dus maar wel met deze notitie. Voor de interactie tussen plant en bodem is bovendien geen volledig bedekte grond nodig. Wortels reiken ver, de bodem is beschut, schimmels kunnen tijden overleven en mulch voorziet in een laag organisch materiaal. Je komt zo dus tot een balans in het bieden van plantafstand (mits goed op elkaar afgestemd minder concurrentie) en bevorderen van het bodemleven. Een voorbeeld is de drie zuster techniek. Je combineert de planten, zorgt voor goede beplanting maar ook voor een bijpassende plantafstand. Onkruid past dan niet goed in het plaatje, tenminste als het op plaatsen komt te staan waar het de concurrentie aangaat met andere planten (zie bijv reacite kruidje). En volgens mij gaat het om dat als kernpunt. @kruidje: goede opmerking over hoe sterk onkruiden zijn in vergelijking met groenteplanten. Als je er een beetje op let zijn daar voorbeelden te over van. Quote
dsmit Geplaatst: 12 september 2013 Geplaatst: 12 september 2013 Het is ook een beetje abstract begrip volgens mij onkruid. Of je wel of geen onkruid wil is afhankelijk van de situatie. In je voortuin of moestuin is het hinderlijk. Het groeit snel en tast de rest van je aangewassen aan. In andere omgevingen kunnen ze denk ik zelfs als nuttig worden ervaren. Denk aan onkruid in een wegberm. Desalniettemin goed om hier is een keer bij stil te staan! Quote
Bit Geplaatst: 11 april 2014 Geplaatst: 11 april 2014 Haal ik dit topic even naar boven. Onkruid. Is dat nou wél of niet lastig ? Is er een noodzaak om de tuin onkruidvrij te houden.Een voorbeeldje van van de week. Heb ik gewoon een mooie pol Kaardebol staan op de tuin. Mooie grote rozet, 3e jaars nu. Eigenlijk is de plant 2 jarig, maar deze heeft zich aan de voet vermeerderd tot echt een forse pol.Heb ik van de moederplant geen foto gemaakt, maar wel van het gevolg. De pol staat ergens meer rechts buiten de foto aan de rand van een bed waar dit seizoen de plantuitjes gezet zijn. De uitjes hebben een vliesdoek tegen de fazanten nu. Rondom de Kaardebol staan nog wat vaste planten en nog wat dingen. Maar voorál heel veel zaailingen. Heul veel ! Het meeste is al weggehaald, onder en tussen de andere planten die daar staan. Het stond er stikvol mee. Echt barstensvol. Honderden. Vind ik Kaardebol geen onkruid. Maar toch echt wel ongewenst op deze manier.Ik probeer er mee aan te geven: wieden is voor mij, bij mij op de tuin, een absolute noodzaak. Quote
Bit Geplaatst: 11 april 2014 Geplaatst: 11 april 2014 De moederplant vandaag even op de foto gezet. Quote
Bit Geplaatst: 17 juni 2014 Geplaatst: 17 juni 2014 Inmiddels zitten we bijna in midden-seizoen. Mijn vraag aan topicstarter en alle anderen die een bijdrage aan dit topic en de achterliggende gedachtes/ afwegingen/ overdenkingen daarbij leverden : Hoe staat het met je anti-onkruid-beleid.Is het te doen ? Heb je je keuze's moeten bijstellen, hoe doe je het nu ? en gaat dat ? ( en hoeveel werk is het ? ) Wat is er eigenlijk mis met onkruid ? Is het gedoogbaar ? Is het in de hand te houden ? Of toch rigoreus aangepakt ? ( Ik haal dit draadje eigenlijk omhoog vanwege een post in een ander topic waar eenzelfde vraag naar boven kwam in een blog van een mede-forumlid: http://deboon.blogspot.nl/2014/06/column-gedogen-is-het-nieuwe-schoffelen.html#.U5_qnrE098F ) Quote
RobO Geplaatst: 19 juni 2014 Geplaatst: 19 juni 2014 we wieden/schoffelen ons hier suf om de grond zo zwart mogelijk te houden; werkt tegen slakken bij droog weer, minder concurrentie voor het gewenste kruid, uitpieren van vriend wortelonkruid, en mulchen alleen waar nodig met rijpe compost, houtsnippers en stro (we hebben vochthoudende veengrond, mesten met oude mest en een opgeruimd karakter ) Quote
HuubvG Geplaatst: 19 juni 2014 Geplaatst: 19 juni 2014 Mijn streven om de tuin onderhoudsarm te maken lukt aardig na een tijd van niet spitten, wel compost en mulch toevoegen en wieden. Nu wied ik weleens, maar veel onkruid groeit er niet. Schoffelen is niet nodig, kan niet eens. Ik zorg dat de bodem bedekt is en pas combinatieteelt toe, zodat er bijna geen grond te zien is. Kan me voorstellen dat de grote lappen moestuin met rijenteelt wél geschoffeld moeten worden. Quote
bio-fee Geplaatst: 19 juni 2014 Geplaatst: 19 juni 2014 Ik ben erg tevreden over mijn mulchbeleid. Het zorgt duidelijk voor minder onkruid, vooral daar waar ik de laag echt dik genoeg heb gemaakt. Van slakken heb ik hier gelukkig geen last. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.