Kassiopei Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Mijn vlier en krulwilg hebben een grote snoeibeurt nodig om ze in deze tuin te kunnen houden.De vlier snoei ik elk jaar wel flink, maar is dit jaar veel meer uitgegroeid dan andere jaren.De wilg die gegroeid is uit een tak 4 jaar geleden heb ik laten gaan, maar het wordt nu tijd omdat ik er anders straks zelf niet meer bij kan. Ik was van plan ze volgend voorjaar te snoeien, maar heb dan in een keer wel heel veel snoeiafval te verwerken.Is het ook mogelijk om dit najaar alvast een deel te doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Ik heb inmiddels uitgevonden dat het bij de vlier niet zo gek veel uitmaakt, dat die overal wel doorheen groeit.Bij wilgen kom ik alleen het voorjaar tegen, dan bewaar ik die voor dan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Bi beide maakt het niet zo veel uit. Beide makkelijk en doe je niet snel iets fout. De vlier verliest met snoei wel de mogelijkheid te bloeien volgend jaar ( die bloeit op hout van het voorgaande jaar ) en de wilg kan je de hele rustperiode snoeien. Van nov tm maart. De vlier ook. Nú is niet echt super. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Ah, dankjewel, dat is goed nieuws.Dan graag nog een vraag:Ik heb in de afgelopen jaren bij de vlier steeds de nieuwe uitlopers het jaar daarop gesnoeid om uit te dunnen/ te zorgen voor genoeg licht in de struik. Bijna allemaal.Ik vond het wel mooi om die oude dikke takken, inmiddels meer stammen, te laten staan en die nieuwe takken knipten gemakkelijk weg.Elk jaar heb ik toch heel veel bloei gehad. Mijn doel is natuurlijk om zoveel mogelijk bloei te blijven krijgen.Je schrijft dat de bloei komt op de takken van het voorgaande jaar.Is het op lange termijn dan toch handiger om elk jaar wat nieuwe scheuten te laten staan, en evt wat oud hout weg te halen?En: ik had wel veel bloesems elk jaar, maar veel minder bessen.Kan dat ermee te maken hebben dat de bloei op oud hout was? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Hmmm. nee. die bloei is niet echt op oud hout dan. Je knot hem ahw en maakt ie nieuwe scheuten op wat oudere takken die ook bloeien. Zou je hem echt véél dieper wegsnoeien, zeg op een meter van de grond of nog lager , loopt ie ook nog uit en zal ie vrijwel niet bloeien. Echt alleen op eenjarig hout bloeit ie dus ook weer niet. Maar wel het meest.Tja. Soms zijn bomen niet helemaal eenduidig haha. Maar blijft toch een makkelijk ding hoor. Echt veel fout doe je niet gauw.Voor grote trossen dikke bessen, in vroege voorjaar bij bloemvorming ( dat is al snel ) wat takken met bloesem weghalen, uitdunnen zeg maar. De rest wordt dan mooier ( als je de duiven voor bent )Het jaar daarvoor wat voeden helpt zelfs bij een vlier. Op arme grond waar tóch een vlier staat, is de bes minder rijk, minder vol ( lijkt vanzelfsprekend ook wel ) maar ook net nóg wat smaakrijker, dat dan weer wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Ah, ik zal eens beter kijken , en dank voor de tips!Het stond niet in de planning, maar nu wil ik ook weten hoe de bessen smaken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts