RvO Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 (aangepast) Hallo, in een andere draad loopt een vergelijkbare discussie. Mijn laatste bijdrage aan die draad heb ik op verzoek hierheen gekopieerd. Dan kunnen we hier verder.Er is overlap met de laatste reactie van Erny, maar vanaf nu moet het goed gaan. ... Maar die broedbolletjes van de knoflook, die ik afgelopen herfst gepoot heb, zijn die 100% zeker genetisch gelijk aan de oorspronkelijke soort ? ... Als het hetzelfde soort broedbolletjes zijn als in mijn knoflook ben ik zeker. Zie plaatje hieronder (droge knoflook van afgelopen najaar). De bolletjes groeiden ruwweg halverwege de stengel en hebben dus nooit iets van een vader gezien. Bij de bovenste zijn de velletjes rond de broedbolletjes weggehaald. Verder lees ik overal waar het gaat over knoflookteelt dat knoflook geen "echt" zaad maakt. Dan denk ik dat broedbolletjes die in een bloem groeien ook geen zaad zijn, maar gewoon onderdeel van de moederplant zijn, en dus genetisch gelijk aan die moeder. Een duidelijk plaatje van knoflookbloemen heb ik nog niet gezien, maar ze lijken volgens mij op die van Kraailook. Op dat plaatje zie je dat de bloempjes tussen of op de broedbolletjes staan. Het zijn dus werkelijk geen zaden. En anders gewoon proberen. Bij ruimtegebrek wil ik ook wel een deel planten. 11 februari 2014 aangepast door Gast Quote
Erny Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 Ter aanvulling voor RvO... info over de broedbollen teelt. Ook van die laatst genoemde site: https://www.garlicfarm.ca/garlic-bulbils.htm Quote
RvO Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 ... Verder lees ik overal waar het gaat over knoflookteelt dat knoflook geen "echt" zaad maakt. Dan denk ik dat broedbolletjes die in een bloem groeien ook geen zaad zijn, maar gewoon onderdeel van de moederplant zijn, en dus genetisch gelijk aan die moeder.dit vind ik wel een heel interessante opmerking, zou dus inhouden dat knoflook zich 1zijdig voortplant???Ja Greetje, dat klopt. Ongeslachtelijke voortplanting is de vakterm. Dat komt natuurlijk veel meer voor in de moestuin. Denk aan uien, aardappels, bessen, rabarber, .... Quote
greetje Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 maar uien bloeien, aardappels bloeien en knoflook toch ook????wat heeft die bloei dan tot nut?[bessen is een struik vind ik iets anders en moet bestoven worden tot bevruchting]toch? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Erny Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 Heb je dit hele topic al doorgenomen Greetje, anders vallen we zo in herhaling... En alles wat je ooit wilde weten, en meer, kan je vinden op: http://www.knoflooksite.nl/nederlands/knoflook.htm Heb 'm laatst ook helemaal doorgelezen en veel nieuwe dingen geleerd. Quote
Bit Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 Persica gaf al eerder in dit topic aan , en ook ik ben dat op engelse ( ik geloof amerikaanse ) sites tegengekomen : er zijn wel knofloken die wél zaad produceren. Bepaalde soortjes uit een paar groepen, ben ik even kwijt welke. Is ook wel logisch, zoals persica geloof ik óók opmerkt, omdat er anders nooit zoveel soortjes knoflook zouden kunnen bestaan op de wereld. Kruisen moet wel kunnen. Het is wel mogelijk dat knoflook zaad maakt. Ik herinner me de info, dat in enkele gevallen er een héél klein percentage zaad kan ontstaan in de bloem. Naast die broedbolletjes dus. Tegelijk. Op zich zou ik daar wel het fijne van willen weten. Aan de andere kant, voor het langzaam verder kweken van een paar soortjes volstaan die broedbolletjes natuurlijk óók ( en kan je ze dus op naam behouden ( geen kruising )). Neemt vrij veel tijd ja en ook ruimte, maar is een vrij makkelijke teelt he ? Zoals eerdere foto's al laten zien, ik heb dacht ik nu 70 gewortelde teentjes. Foto van de teentjes ( broedbolletjes ) sept gepoot, nu nog steeds onder de grond ( in tray ), maar wél geworteld. Edit: dank je wel trouwens Erny, voor die link. Bevestigt allemaal mijn denken tot zo ver ( en ook mijn handelen tot zover ) Quote
jasmin Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 Grom, vergeet ik de url........ http://garlicseed.blogspot.co.at/p/growing-garlic-from-true-seed.html Tijd voor bed, als ik daar tijd voor had MVG Danuta Prachtig artikel. Ik snap nou alles van het knoflook zaaien enzovoort. Ik ga in elke geval eens kijken wat dit seizoen mij brengt: broedbollen of mogelijk ook zaad. Gewoon voor de fun. Ik weet nu hoe ik mijn kans op zaad kan bewerkstelligen. Met daarna 13, zoveel procent kiemkracht... ik ga eens kijken.... Er is 1 ding me absoluut niet duidelijk. Hoe kan je nou van geslachtelijke bestuiving spreken als de bestuiving komt van 1e generatie knoflook (van tenen dus). Ja, er wordt dan wel bestoven, maar de bestuiving komt van genetisch identieke broertjes/zusjes. Waarschijnlijk heb ik dus de clue gemist, want misschien is het de bedoeling dat ik op zoek ga naar wilde knoflook in het open veld, en in dat geval moet ik natuurlijk afhaken... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
RvO Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 @Greetje, Over geslachtelijke vs ongeslachtelijke voortplanting valt een heleboel te zeggen. Zowel vanuit landbouw / tuinbouw, als vanuit evolutionair perspectief. Ik zal in de loop van de week eens wat verzamelen, en dan begin ik er een apart topic over. Quote
kenbeimer Geplaatst: 11 februari 2014 Auteur Geplaatst: 11 februari 2014 De uitgelopen teentjes van vorig jaar hebben het niet allemaal overleefd, maar ik heb deze week weer een paar steeltjes opgemerkt! Ik ga deze herfst waarschijnlijk aan het experimenteren met de pakweg 3 a 4 teentjes die het overleefd hebben. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
jasmin Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 Bit, die link van Danuta legt het allemaal uit. Het is wel even een kluif om te lezen. Even een samenvatting uit het blote hoofd: Alle knoflook kan zaad produceren, alleen sommige types makkelijker dan andere. Als je zaad wilt kweken, moet je een knoflook in bloei laten komen, en vervolgens de broedbolletjes met een pincet verwijderen. Eventueel een paar dagen later de alsnog opgroeiende bolletjes. Op die wijze krijgen de bloemen de kans/ruimte. De bloemen kan je aan de plant laten, of afsnijden en in een pot water zetten. Maakt niet zoveel uit, eventueel wat voeding in het water doen, maar hoeft niet. Als de steel wat slijmerig wordt: opnieuw afsnijden. Twee maanden na bevruchting zijn de zaden pas rijp. Helemaal aan de bloem'bol' laten drogen/bruin worden. (45 tot 60 dagen) In de winter (jan. febr.) de zaden een bleekbehandeling geven (1 theelepel huishoudbleekmiddel op 2 koppen water) Daarna vier weken in de vriezer leggen. Zonder de koude behandeling gaat het nauwelijks lukken. Daarna zaaien binnenshuis in kleine trays. Zaad van de 1e generatie is zwak, en kiemt slecht (gemiddeld 13 procent) en geeft zwakke nakomelingen. Veel afwijkingen en ongewenste groeivormen. Maar niet stoppen! De generaties die volgen zullen steeds sterker worden, steeds kiemkrachtiger, tot 100% toe. De opvolgende generaties zullen ook meer op zaad gericht raken. De knoflook die ongeslachtelijk vermeerderd wordt (via tenen of broedbollen), stopt geen energie meer in zaadvorming. Maar zodra de geslachtelijke lijn ingezet wordt, zullen de bloemen sterker worden en de broedbollen minder dominant of in aantal verminderen, zodat het op een gegeven moment niet meer nodig is de broedbolletjes te verwijderen om zaad te bekomen. Einde seizoen haal je de klein gevormde bolletjes uit de grond, en een maand later zet je ze er weer in. Het derde jaar zal je grote knoflook kunnen oogsten. Als er geen bolletjes gevormd worden (idee van lente ui), niet de plant weggooien, maar in een koude kas laten overwinteren. Grote kans dat alles bijtrekt, en je alsnog grote knoflook gaat oogsten. Of je gaat de volgende generatie eigen knoflook voortzetten.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Bit Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 Ja had via andere link ( ook die van Erny ) inderdaad ook al zoiets begrepen. Wel vrij nieuwe informatie voor mij, hoewel Danuta toen toch ook al die link had geplaatst. Helemaal goed dus. Duidelijk ook wel, en vrij gemakkelijk te realiseren. Neemt alleen allemaal veel tijd. Ga ik doen denk. Leuk. Thnx Jasmin.Moet ik een plan de campagne opstellen hoe verder.Maar de manier van broedbolletjes hebben we sowieso al. Dus dat is ook weer meegenomen. Nu nog kruisen. Das dan stap 2. Quote
jasmin Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 Voor mij is het ook allemaal compleet nieuw. Maar omdat het zo lollig is, ga ik er een paar knofloken voor reserveren. Ik vraag me nog wat af. Normaal laat ik uien en knoflook niet in bloei komen, dat haal ik al weg voordat er van een bloem gesproken kan worden (de verdikking al).Zijn de knoflook bollen nog te consumeren als je de bloem afsnijdt, en via de vaas verder gaat? Nou hoef je bij knoflook dus niet bang te zijn voor kruisbestuiving (lol) op je tuin, maar stel je wilt uienzaad.... en je zet de uienbloemen op de vaas... zou dat ook lukken? Dat zou leuk zijn, want die kan je gewoon thuis op de vaas zetten en zaad afwachten, en zo kruisbestuiving van je uien voorkomen... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
roosmarij Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 (aangepast) leuk dit! veel nieuwe informatie, interessant.... 11 februari 2014 aangepast door Gast Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Bit Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 @ Jasmin : 2 dingen dus. De 1e is een volmondig ja. Je kan de knoflook gewoon nog consumeren, wat er van over is. De bloei neemt namelijk erg veel energie/voedsel van de bol, en de bol neemt dus in maat af en in houdbaarheid ook. heel sterk zelfs. Dat heb ik al eens ondervonden. Maar je kan gewoon alles consumeren, stengel, bloem , bol, blad wat er nog is. de 2e is dat op de vaas zetten. Schijnt dus te kunnen . Maar toch wel logisch dat de plant in de tuin laten, de natuurlijke processen ( opname voeding bv ) wel beter verlopen. De bloem en de zaadvorming moet anders opeens van water alleen leven ? En wat voor effect heeft dat op de kwaliteit van het zaad ? Beter in de tuin denk ik ?Dat je binnen in een vaas dus beter de kruisbestuiving kunt voorkomen is wel mooi meegenomen. Gewoon uitproberen misschien ? Maar ook knofloken kun je dús kruisen he ? Dus wel. Wanneer er vruchtbare bloemen zijn, kan dat dus ook, met 2 soortjes knoflook bv. Ga ik deze zomer es uitproberen. Met eerst het wegpulken van de broedbolletjes enzo. Leuk gepeuter op een mooie zomerdag @roosmarij : helder voor mij. thnx. Quote
jasmin Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 Bit, die man van dat artikel zei dat zij geen kwalitatief verschil in zaad hadden ontdekt tussen op de vaas en aan de plant. Zelfs geen substantieel verschil tussen vaas met extra voeding in het water, en vaas met alleen water. Dus dan snij je gewoon die bloem er af, en houd je die knoflook bol onder de grond mooi voor je eigen consumptie. PSWat is de natuur toch een fabelachtig wonder, he? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Persica († december 2016) Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Persica gaf al eerder in dit topic aan , en ook ik ben dat op engelse ( ik geloof amerikaanse ) sites tegengekomen : er zijn wel knofloken die wél zaad produceren. Bepaalde soortjes uit een paar groepen, ben ik even kwijt welke. Is ook wel logisch, zoals persica geloof ik óók opmerkt, omdat er anders nooit zoveel soortjes knoflook zouden kunnen bestaan op de wereld. Kruisen moet wel kunnen. Het is wel mogelijk dat knoflook zaad maakt. Ik herinner me de info, dat in enkele gevallen er een héél klein percentage zaad kan ontstaan in de bloem. Naast die broedbolletjes dus. Tegelijk. Hm.. Dat jullie er NU pas achterkomen dat er wel degelijk via deze manier te vermeerderen valt ? Quote
Bit Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Ja sorry hoor Persica. Hier niet de slimste Denk eigenlijk dat het vermeerderen via zaad ( toch ook wel een heel gedoe; wél leuk ! ) eigenlijk alleen wat brengt, als het doel is : kruisen.Want zeg nou zelf: via broedbolletjes, al maken sommige soortjes veel minder broedbolletjes dan weer andere soortjes; de knoflook die ik van de zomer in bloei had, maakte er meer dan 100 op 1 bloem. Daarmee heb je toch al een aardige hoeveelheid. En ook nog genetisch gelijk aan de variëteit die je lekker vond.Kruisen ga ik van de zomer zeker es proberen, maar of dat nou werkelijk veel brengt ? Je moet trouwens maar de ruimte hebben he ? om al dat zaad op te laten groeien 2 of 3 seizoenen lang ( elk seizoen er weer uit nemen, andere plek weer neer zetten 2 maanden later etc ) Quote
kenbeimer Geplaatst: 12 februari 2014 Auteur Geplaatst: 12 februari 2014 Ik wil vooral knoflook achter het huis, vanwege de lookachtige geur. Gewoon pure knoflook, zonder verwerkt ergens in of gesneden ruikt best lekker. Wie weet of ik dan nog eens een teentje gebruik. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Bit Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Inmiddels weer een stuk verder in de tijd. De 'zaailingen' staan voor een deel boven ( ook een heel deel is óf nog niet boven, óf komt nooit meer boven ) in de tray rechts.Link de vanmiddag opgepotte grootste zaailingen in 7x7 potjes.Misschien, als ze straks allemaal opgepot zijn, heb ik er 35 a 40 over van de 70 in september gezaaiden. Quote
Bit Geplaatst: 7 oktober 2014 Geplaatst: 7 oktober 2014 De 'zaailingen' zijn in juli uit de grond gehaald en heb ik nu liggen om te herpoten.Dit is wel alles wat er enigszins bruikbaar over bleef van de ongeveer 70 gezaaide mini-teentjes-zaden ( hoe die dingen ook heten )Kleine mini-solo's dus. Volgend jaar misschien enkele knoflookbollen met tenen. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 Dit topic weer eens doorgelezen, en ik vraag me af, is er nu al iemand die het bloemhoofd van een knoflook stengel dusdanig heeft bewerkt om de 'werkelijke bloemen' tot zaad productie aan te sturen? En met zaad bedoel ik: piepkleine zwarte zaadjes en dus géén kleine miniteentjes of broedbolletjes Want dit zou ik graag in dit topic gescheiden willen houden, hier gaat het enkel om de 3 de vermeerderings methode van knoflook. Zelf heb ik hiermee (nog) geen ervaring maar ben dit zeker wel van plan in het nieuwe seizoen 2015. Inmiddels enkele verschillende soortjes (Hardnecks) -->( Want deze geven bloemstengels) geplant welke ik met elkaar ga proberen te kruisen. Just for Fun ! Tevens komt dan ook weer gelijk bij mij de vraag naar boven of er iets dergelijks met Olifantenknoflook te kruisen valt maar aangezien deze niet onder het geslacht (Allium sativum) echte knoflook valt lijkt dit voornemen nihil, desalniettemin ben ik echt benieuwd of Olifantenknoflook ook te manipuleren valt om er fertiele bloemen aan over te houden. Wellicht valt deze dan weer te kruisen met een andere Allium variëteit ?Maar deze ervaringen zouden dan weer om het geheel overzichtelijk te houden in een ander topic onder gebracht kunnen worden. Alweer een leuk experiment in het vooruitzicht voor het nieuwe jaar. Wie doen er mee? Quote
kenbeimer Geplaatst: 3 november 2014 Auteur Geplaatst: 3 november 2014 De bolletje komen bij mij telkens in de winter boven (nu zelfs al in oktober) Ze overwinteren vervolgens om daarna in de zomer slap te gaan hangen en het proces daarna te herhalen. Niet echt stevige stengels nog. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Persica († december 2016) Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 Re: Knoflook zaaien? De bolletje komen bij mij telkens in de winter boven (nu zelfs al in oktober) Ze overwinteren vervolgens om daarna in de zomer slap te gaan hangen en het proces daarna te herhalen. Niet echt stevige stengels nog. Waar heb je het over? Quote
kenbeimer Geplaatst: 3 november 2014 Auteur Geplaatst: 3 november 2014 uhm knoflook? Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Persica († december 2016) Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 @ kenbeimer Nee joh, ik stelde in mijn vorige stukje de vraag wie heeft er inmiddels ervaringen met het vermeerderen van knoflookspecifiek door middel van zaadjes. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.