Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook zaaien?

kenbeimer

Recommended Posts

Ik las op verschillende sites dat knoflook in principe niet gezaaid word, maar dit nog wel eens gebeurd. Iemand die hier iets meer over weet en waar zaden verkrijgbaar zijn?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

@ Danuta. Tja belachelijk he ? En dan zou je bij zo'n bedrijf zaden moeten bestellen ? echt unbelievable.

Knoflook zaai je dus eigenlijk niet, maar kán wel natuurlijk. Ik weet eigenlijk niet ( nog nooit naar gezocht ) of er wel zaad van te krijgen is. Van uien wel, maar ook daar wordt vaker pootgoed gekocht.

Waarom ? Vanwege de te langdurige teelt.

Als je knoflook zaait vormt zich het 1e jaar een klein bolletje. Het 2e jaar zal je pas de gewenste grote bol hebben.

Verder is het vegetatief vermeerderen van de knoflook handig als je soortjes echt wil houden.

Kennelijk is het commercieel voldoende interessant om een knoflook in teentjes te verkopen, dan heb je dus inderdaad maar een plant of 8-12 in tegenstelling tot wel 100 ofzo, áls je zou zaaien.

Stom genoeg zaai ik niet voor de oogst, maar voor de hobby. Ik heb vorig jaar ook een appelpit gezaaid en dit is inmiddels een klein boompje en ook daar weet ik van dat het wel 10 jaar kan duren tot er niet-eetbare appels aan komen. Dan valt de knoflook nog wel mee. Thanks voor de link, maar dit zijn geloof ik ook teentjes?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Ben net terug uit de stad, bij vreeken langs geweest, bessenstruik mee genomen want bij hem zijn ze toch goedkoper dan in de tuincentra's (tenzij je ze in de uitverkoop koop) en een zakje bindsla die ga ik straks gelijk even zaaien.

Maar geen knoflook zaad.... Heb het aan vreeken zelf gevraagd knoflook kan je alleen telen uit teentjes.

Zit hier ook na te denken daarover... als je knoflook laat bloeien komen er in de bloemtoppen geen zaden maar ieniemini knoflookteentjes... Is dát wat er dan met zaad wordt bedoeld?

Die hebben we wel ooit uitgestrooid en later knoflook van weten te oogsten.

Zover ik weet, is het zaad een hoeveelheid broedbolletjes, na bevruchting ontstaan aan de bloeistengel: eigenlijk een soort zaad dus: ieniemini kleine bolletjes. Geen tenen. Die kan je zaaien ja, en dat duurt dus 2 seizoenen. Dat Vreeken zegt dat je alleen maar vegetatief knoflook kan telen is natuurlijk niet zo. Maar dat is wél de enige manier om de oorspronkelijke eigenschappen te behouden en weer te verkrijgen. Uien/ prei / knoflook kan kruisen ( als het tegelijk zou bloeien )

Mja, ik had eigenlijk gedacht dat je de bloeihoofden zou krijgen maar ook hier lijkt het weer om bollen te gaan, zucht....

Naja, als troost dan maar even dit blogstukje, zeer interessant om zelf dus zaad te verkrijgen.....

MVG

Danuta (seed zijn geen teentjes in mijn optiek )

MVG

Danuta

Nee. teentjes, zijn delen van de bol. Herplant groeit daar een nieuwe plant uit, 100% gelijk aan de moederplant ( = vegetatieve vermeerdering )

Broedbolletjes uit de bloemhoofden zijn 'zaden' ( echt mini mini bolletjes 2mm doorsnede ofzo ) en kunnen genetich dus verschillen van de moederplant.

Dan bestaan er ook nog kralen , soms ook wel broedbolletjes genoemd, die verschijnen aan de moederbol onder de grond ( gladiolen doen dat bv , maar ook hyacinten en ook sommige uien ) en die zijn dan weer wél 100% genetisch gelijk.

@ Bit, bulb is de gehele bol, alleen van de olifant krijg je 12 tenen.

Ik had gewoon gedacht dat ze daar (aangezien er seed stond) de bol bedoelde die de bloeivorm is en dat je gewoon zo een bloeihoofd kreeg (met de zaden er in)

Naja, duidelijk nu dus dat ze gewoon knoflookbollen bedoelen, grom...nog steeds geen zaad gevonden trouwens...best irritant eigenlijk........

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Mooie link die eerste, Danuta, en dus écht zaad!!

De andere twee links hebben dan weer fotooz van de kleine bolletjes en noemen die dan ook weer zaad... Lekker verwarrend...

Wel heel lekker trouwens die miniknofbolletjes... superveel smaak!

Tja. Die eerste link was wel een hele mooie ja. Er zijn dus niet 2 , maar zelfs 3 manieren van voortplanting voor de knoflook, Boeiend hoor. Veel geleerd weer ! Thnx !

Mooie link die eerste, Danuta, en dus écht zaad!!

De andere twee links hebben dan weer fotooz van de kleine bolletjes en noemen die dan ook weer zaad... Lekker verwarrend...

Wel heel lekker trouwens die miniknofbolletjes... superveel smaak!

Dat zijn de bloeivormen, die een 2 ledige functie hebben, als je die normaal in de tuin hebt staan dan haal je die kleine bolletjes weg en blijven de vrouwelijke bloemen over en daar kan dan echt zaad in groeien.....

Knoflook is een bijzonder iets en dan niet alleen in smaak )

Wil je zelf zaad trekken dan zorg voor een bloeiende vorm want niet alle soorten knoflook geven bloemen.

http://www.allseeds.eu/webshop/index.php?catog=30

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Zoals Bit al opmerkte zijn de 'zaden' van een knoflook de minibroedbolletjes die ontstaan in de bloembol, alleen 'Hardneck' knoflook maakt een bloemstengel, "Softnecks' daarentegen maken nooit een bloemstengel dus ook geen minibroedbolletjes. o.a. het type Artichock-knoflook.

Uit gezaaide minibroedbolletjes groeien uiteindelijk gewone knoflookbollen met daarin 'teentjes'

Wel een primitieve uitleg van Vreeken trouwens, als hij gelijk zou krijgen zouden en nooit zoveel verschillende soortjes op de wereld voorkomen, dit zijn uiteindelijk allemaal kruisingen en dit is enkel mogelijk via geslachtelijke voortplanting. Voortplanting via Teentjes daarentegen zijn allemaal exacte copietjes van de moederplant.

Olifantenknoflook maakt ook een bloemstengel en 'zaden' (een Olifanten knoflookbol bevat echter hooguit (4 tot 5 grote tenen) en geen 12 zoals eerder werd aangekaart.

Heb erg veel broedbolletjes te drogen hangen.

knoflookzaad58981377954577.jpg

knoflookzaad232551377954591.jpg

Ehm..ik zei niet dat de olifant knoflook zelf 12 tenen kreeg per bol maar dat je van de olifant 12 tenen kreeg per bestelling ) Bij die engelse knoflook farm/zaak gaan bijna alle soorten per bol, behalve de olifant, daar krijg je afgemeten 12 tenen voor dat bedrag )

Tot nog toe gaan bij mij de knolookjes niet zo goed dus volgend jaar een nieuw groot hoogbed van lariks op maat gemaakt en het eerste wat ik er in mik is knoflook

MVG

Danuta (gaat terug naar de naaimaschine...hup hup...."_)

MVG

Danuta

Vanmiddag maar gelijk even gekeken naar de knoflook die ergens op de tuin dit seizoen gebloeid heeft. Ik was ze eigenlijk vergeten.

DSCN521535381378139863.JPG

DSCN521639601378139876.JPG

1 bloemhoofd met broedbolletjes van de knoflook. 112 stuks heb ik er uit gehaald.

Zet ik ze over een maand in een tray of bak.

hallo, ik heb ook aardig wat bloemhoofden met broedbolletjes, maar moet ik deze vers poten of moet ik ze eerst laten drogen ?

Vanmiddag maar gelijk even gekeken naar de knoflook die ergens op de tuin dit seizoen gebloeid heeft. Ik was ze eigenlijk vergeten.

1 bloemhoofd met broedbolletjes van de knoflook. 112 stuks heb ik er uit gehaald.

Zet ik ze over een maand in een tray of bak.

• 5 months later...

Iemand bekend met het feit of de broedbolletjes die de bloeiwijze produceert ( zie foto's boven ) , zeg maar : "genetisch gevormd zijn" door bestuiving ( en dus de mogelijkheid van kruisbestuiving ? ) , of dat de broedbolletjes in de kop ook genetisch gelijk zijn aan de plant waar ze aan groeien ?

Kortom: was bestuiving nodig om deze bolletjes ( deze mini-teentjes) te vormen ?

Ah... mooi dat je hier verder daarover doorgaat... was ook al op zoek naar dit topic.

En op zoek naar waar ik nou toch ook alweer al die info daarover gelezen heb...

Hier was dat geloof ik:

http://www.knoflooksite.nl/nederlands/knoflook.htm

Deze beste man reageert (snel) ook op persoonlijke mails. Dus we kunnen hem die vraag ook stellen?

Maar uit het volgende stukje zou ik concluderen dat dat niet zo is... dus geen bestuiving nodig is...

"Kun je knoflook van broedbollen kweken?

broedbollen zijn kleine secundaire tenen, en geen zaden, die in het bloemhoofd aan de bovenkant van steel worden gevormd. De broedbollen verschillenin grootte van dat die van rijstkorrels tot aan erwten, afhankelijk van de soort knoflook. Zij kunnen in de Herfst of de lente worden geplant en zullen het eerste jaar kleine knoflookbolletjes produceren. Het duurt 2 tot 3 jaar tot de bollen oogstbaar zijn."

Edit: Bit.... Hier heb je misschien ook iets aan qua antwoord op je vraag.

https://www.garlicfarm.ca/article-garlic-seeds.htm

Kort gezegd komt het erop neer dat de knoflook van nu (bijna allemaal) steriel is.