Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben nog in het stadium "vormen van zaadjes". D.m.v. teentjes die maar niet willen bloeien.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik ben ook een experiment gestart.

Aangezien mijn knoflook deze zomer spontaan ging bloeien, heb ik de bloemhoofden bewaard. Die zaten vol met rijstkorrel-achtige mini-knoflookjes (zie foto op de schaaltjes). Het zijn de Purple Glazer (links) en de Siberian (rechts). De Purple glazer had maar liefst 180 minibulbs in zijn ene bloemhoofd; de Siberina 'slechts' 90!

Deze heb ik nu in een zaaibakken gedaan en die mogen lekker buiten overwinteren. Eens zien wat ervan komt!

knoflookminibolletjes88691416232515.jpg

knoflook-gezaaid26001416232526.jpg

• 3 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Hoe lang duurt het eigenlijk tot teentjes bloeien? Het zijn nog steeds dezelfde teentjes van begin dit topic. In het vroege voorjaar steken ze de kop boven, maar in de zomer sterven ze telkens af.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

• 1 jaar later...
Geplaatst:

Dit Topic maar weer eens ophalen

Voor de duidelijkheid nog even aankaarten dat het hier echt alleen om zaadjes gaat en niet over de piepkleine broedbolletjes welke voorkomen in de bloem, het is een vegetatieve vermeerdering, het is een type ongeslachtelijke voortplanting die het meest voorkomt bij gewone knoflook, in de grond vormen zich teentjes en in de bloem kunnen zich kleine broedbolletjes vormen. Echter geen zaadjes. Broed en teentjes zijn genetisch allemaal identiek aan elkaar.

Zaai knoflook daarentegen ontstaat door middel van geslachtelijke vermeerdering, hier heeft dus wel een genetische uitwisseling plaatsgevonden tussen vader en moederplant, dit is ook de enige manier van voorplanting bij knoflook welke toegepast wordt om verschillende varianten (soorten) te krijgen.

Een paar jaar geleden vond ik toevallig in een erg warm land een soort 'wilde 'knoflookplant' aan de voet van de plant (onder de grond) een paar dikke tenen en hogerop een lange rechte bloemstengel met paarsblauwe bloemen. De tenen werden in de herfst 2015 geplant, van 1 plant werd de bloemstengel niet verwijdert en was bedoelt om er zaadjes van te krijgen.

Van al mijn andere soorten knoflookplanten werden de bloemstengels verwijdert dit om een ongewenste kruisbestuiving te voorkomen, eerst wil ik afwachten of de geoogste zaden kiemkrachtig blijken te zijn, mocht dit zo zijn kan dit misschien de basis vormen waarmee ik verder kan experimenteren.

Bloem met inmiddels al lege zaadhuisjes

DSC0162281531474660902.JPG

Zwarte knoflookzaden

DSC0161857171474661028.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.