Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat een goed forum gevonden vandaag , hier kom ik met mijn vele beginnersvragen écht verder mee. Ik, helena, ben getrouwd, en heb 5 kinderen in de leeftijd van 13 tot 28 én een kleinkind. Vooral dit kleinkind is dol op alles wat vitamientjes bevat. Mag zij kiezen tussen snoep en tomaat oid, dan wordt het idd de gezonde keuze. Gewoon??? omdat ze het lekker vindt. Voor mij onvoorstelbaar, 4 van mjn 5 kinderen gruwen ( hebben ze niet van de mama en de papa) van vanalles wat vit. c. bevat.

Eindelijk is het zover, de voortuin wordt omgetoverd in een makkelijke moestuin . Afgelopen winter rezen de plannen om voor een klein gedeelte zelfvoorzienend te worden maar vooral om écht gezond voedsel zelf te gaan verbouwen. Bij gebrek aan grond bij ons hoekhuis, is besloten ( ondanks vele protesten van de kids, op 1 na ) om de voortuin vol te zetten met sfg bakken. Het zijn er uiteindelijk 9 geworden. Met dank aan de bb waar ze kant en klaar in de aanbieding waren. Wanneer ik op mannetje had moeten wachten, zou het zaaiseizoen waarschijnlijk weer verlopen zijn ..... Hoe meer ik google over voedsel uit de supermarkt hoe meer grijze haren tevoorschijn komen. Vitamine rijk voedsel blijkt verrassingen te bevatten waar we níet, op zitten wachten/om vragen. Die waarschuwingen hebben me gedreven tot het zelf gaan zaaien en planten. Ons moestuintje zal de komende jaren vooral een proeftuin blijken te zijn. Van fouten kun je leren, dat beloofd wat. Het mengsel in de bakken is gevuld met turfmolm, compost en perlite. De planten krijgen regen of geozoniseerd kraanwater verrijkt met zeemineralen. Vanaf het eerste moment dat zaadje wordt vertroeteld door deze nauwelijks groene vingers, krijgt het zeemineralen, vanwege grote belofte. Elke druppel water die het krijgt is hiervan voorzien. Ben zééér benieuwd hoe ze op deze behandeling gaan reageren, of ze ons inderdaad gaan belonen met een rijke voedzame oogst. De vensterbanken staan vol met stralende verspeende plantjes in wc rolletjes ( wat een ! ) en beloven een mooi proefjaar.

Geplaatst:

Welkom helena, verser kan je het niet hebben, zo van de tuin op het bord. Veel plezier hier op het forum.

Maar vertel eens die zeemineralen, wat moet ik me daar bij voorstellen, waar zou het goed voor zijn?

Geplaatst:

Hoi Helena,

Die nauwelijks groene vingers... ha, ha... die groeien naarmate je interesse groeit in het zaadje en het plantje...

Sinds de tijd dat het me ECHT interesseert krijg ik die zaadjes zowat met mijn (groene?) ogen de grond uit... daarvoor had ik voornamelijk cactussen en vetplanten... want alles ging maar dood (en dor) bij mij.... Nou niet meer...

Maar eh... welkom op het forum!!

Geplaatst:

@ Jorg: over de zeemineralen, keltisch zeezout, ben ik heel enthousiast geworden door de verhalen van Mike Donkers die hij vertelde op gezondheidsradio.tk.

De link van Ron Fonteine is al eerder op dit forum genoemd waar je ook informatie kunt vinden over deze supervoeding voor mens, dier én plant.

Zelf neem ik ze ook elke dag in en gebruik ze in de maaltijden, ipv het gewone tafelzout. Belangrijk hierin is het magnesium wat nog in het keltisch zeezout zit, daarom het zout pas toevoegen na het koken, anders giet je het kostbare magnesium met het kook water weg.

Dank voor jullie welkom.

Geplaatst: (aangepast)

Hey, welkom!

Leuk dat je ook met zeemineralen aan de gang gaat. Ik doe het nu ook 2 jaar, maar gebruik van alles, dus kan qua zeemineralen niet echt uit eigen ervaring zeggen dat het werkt of niet werkt. En ik heb ook nog nooit een test gedaan: plantjes zonder en met en dan de verschillen vergelijken. Maar de informatie is inderdaad zeer indrukwekkend.

http://www.livingfoods.nl is trouwens ook een aardige site voor geinteresseerde in zeemineralen (de beknopte informatie op de consumenten begin pagina geeft je snel een idee), vooral het verhaal van Gerry Amena vond ik mooi om te lezen.

Succes Helena.

Ik ben benieuwd naar je resultaten.

aangepast door Gast

Comprehend and copy Nature

Geplaatst:

Oei, van de genoemde links (met name de webwinkel) gaan mijn alarmbellen rinkelen hoor. Vindt je het erg als ik een beetje sceptisch ben over het gebruik van zeezout in de moestuin?

Geplaatst:

Vorig jaar heb ik me een beetje verdiept in de zeemineralen. Klonk op zich niet zo gek. Tenslotte is de zee zo zout door de uitgespoelde mineralen van het land. Helaas heb ik geen toegang meer tot mijn oude informatie, maar het kwam er op neer dat je je planten water gaf in een heel grote verdunning met dit zout. Ik had toen nog geen tuin, dus ook niet uitgeprobeerd, maar volgens mij zou het gietwater niet eens zout smaken als je het zou proeven.

Sindsdien heb ik wel zeezout in mijn keuken. Geen Fleur de sel, maar toch een 'goeie' uit de biowinkel, want ik doe er al enorm lang mee... het smaakt gewoon zouter en voller dan simpel zout, dat er bij ons best snel doorheen vloog...

Misschien toch ook de plantjes hiermee water geven...???

Geplaatst:
Oei, van de genoemde links (met name de webwinkel) gaan mijn alarmbellen rinkelen hoor. Vindt je het erg als ik een beetje sceptisch ben over het gebruik van zeezout in de moestuin?

Ja, die lui weten het meestal wel mooi te brengen. Het principe is mogelijk best interessant, en kan ook relatief vrij goedkoop worden getest...

Er zijn ook niet-commerciële sites die er mee bezig zijn. Ik zal de komende dagen nog eens speuren.

Geplaatst:

Welkom op het forum Helena,

hopelijk geeft het eten uit eigen tuin je een beter gevoel dan de spullen uit de winkel met alle ongewenste toevoegingen.

Maar ik wil toch even zeggen dat kwekers door de consument "gedwongen" worden op en top "gezond ogende" en uniforme groenten en vruchten te leveren. Wie eet er nou kersen met een wormpje, we eten wel allemaal kersen die bespoten zijn tegen wormen. Wat zou ongezonder zijn ?

Laatst hadden we het nog over de rode bietjes die aangevreten waren door slakken, geen consument die zoiets koopt bij de groenteman, dus wordt er bestreden. De rode bietjes smaakten prima hoor en ik zelf heb niets geproeft van de slakkenvraat.

Trouwens over dat zeezout, ze hebben mij vroeger geleerd dat alle zout uit zee komt ook al wordt het op het land gewonnen. Zit het verschil met jouw zeezout dan in de "versheid" of is er weer een slimmerik die munt wil slaan uit de goedgelovigen onder ons.

Geplaatst:
Hey, welkom!

Leuk dat je ook met zeemineralen aan de gang gaat. Ik doe het nu ook 1 jaar, maar gebruik van alles, dus kan qua zeemineralen niet echt uit eigen ervaring zeggen dat het werkt of niet werkt. En ik heb ook nog nooit een test gedaan: plantjes zonder en met en dan de verschillen vergelijken. Maar de informatie is inderdaad zeer indrukwekkend.

http://www.livingfoods.nl is trouwens ook een aardige site voor geinteresseerde in zeemineralen (de beknopte informatie op de consumenten begin pagina geeft je snel een idee), vooral het verhaal van Gerry Amena vond ik mooi om te lezen.

Succes Helena.

Ik ben benieuwd naar je resultaten.

Castenade; Helaas , ik ga ook nu niet testen. Ben tot nu toe nog 100% overtuigd dat het gaat werken. Het verhaal klinkt mij logisch en het zaad en de plantjes doen het er prima op. Hoe het zal verlopen met verdere groei oogsten is ook voor mij nog de vraag, heb er wel veel vertrouwen in. Leuk hier geinterresseerden over dit onderwerp te treffen.

Geplaatst:

Jorg, dat van de alarmbellen en de webwinkel begrijp ik niet hoor. Het zeezout, liever dé mineralen genoemd, wordt zéér verdund gebruikt. Kosten zijn te verwaarlozen en zelfs mijn body is er mee tevreden.

Geplaatst:
Vorig jaar heb ik me een beetje verdiept in de zeemineralen. Klonk op zich niet zo gek. Tenslotte is de zee zo zout door de uitgespoelde mineralen van het land. Helaas heb ik geen toegang meer tot mijn oude informatie, maar het kwam er op neer dat je je planten water gaf in een heel grote verdunning met dit zout. Ik had toen nog geen tuin, dus ook niet uitgeprobeerd, maar volgens mij zou het gietwater niet eens zout smaken als je het zou proeven.

Sindsdien heb ik wel zeezout in mijn keuken. Geen Fleur de sel, maar toch een 'goeie' uit de biowinkel, want ik doe er al enorm lang mee... het smaakt gewoon zouter en voller dan simpel zout, dat er bij ons best snel doorheen vloog...

Hoi Jasmin,

Ik heb me er ook maar een beetje in verdiept. Wat me duidelijk is geworden is dat keltisch zeezout niet wordt gewassen, gezuiverd, waardoor er nog veel mineralen in aanwezig zijn. Vooral het magnesium wat er met spoelen( dit zout is grijs) uitgaat, komt onze aarde tekort door intensief gebruik. Een bio winkel is niet persé een garantie voor een goed produkt, is mijn ervaring.

Geplaatst:

Ja, die lui weten het meestal wel mooi te brengen. Het principe is mogelijk best interessant, en kan ook relatief vrij goedkoop worden getest...

Er zijn ook niet-commerciële sites die er mee bezig zijn. Ik zal de komende dagen nog eens speuren.

Juist het níet commerciele verhaal spreekt me juist aan. Met zeemineralen, zijn de kosten van bemesten vrijwel te verwaarlozen. Je zal Moeder Aarde toch wat moet geven om hoogwaardig voedsel ervoor terug te krijgen? Van een betere, milieuvriendelijker, goedkopere manier ben ik nu niet op de hoogte. Mocht iemand tips hebben graag.

Geplaatst:

Hoi Jasmin,

Ik heb me er ook maar een beetje in verdiept. Wat me duidelijk is geworden is dat keltisch zeezout niet wordt gewassen, gezuiverd, waardoor er nog veel mineralen in aanwezig zijn. Vooral het magnesium wat er met spoelen( dit zout is grijs) uitgaat, komt onze aarde tekort door intensief gebruik. Een bio winkel is niet persé een garantie voor een goed produkt, is mijn ervaring.

Nou, ik ben gewoon erg tevreden over mijn huidige zeezout. Vroeger ook wel met zeezout gekookt, maar merkte nooit verschil. Met deze die ik nu heb merk ik het wel degelijk. We gebruiken echt veel en veel minder zout.

En over het Keltische zout... je bedoeld waarschijnlijk fleur de sel van Keltisch zout... het schuimlaagje dat er vanaf geschept wordt , volgens mij rond de 18 euro per kilo of zo, maar ik kan me vergissen.

Gewoon zeezout is nog goedkoper. En als je het zou gebruiken voor je tuin heb je niet eens een kilo nodig, aangezien je enorm gaat verdunnen. Inderdaad erg goedkoop, misschien 2 a 3 euro per kilo (gewoon grijs zout nemen). Hoeveel jaar zou je daarmee doen? Misschien wel tot je pensioen... ha, ha...

Ik heb wel bijna zin om het gewoon te gaan testen... een deel gewoon, een deel met zeezout... maar dan moet ik wel iets slims bedenken... zodat er geen gewoon regenwater bij kan...

Geplaatst:

Hallo Helena, welkom op dit forum. Jullie hebben een flink grote voortuin dat er 9 sfg bakken in kunnen staan. Ik ben benieuwd naar de resultaten met het gebruik van Keltisch (zee)zout.

Good things come in small packages

Geplaatst:
Ons moestuintje zal de komende jaren vooral een proeftuin blijken te zijn. Van fouten kun je leren, dat beloofd wat.

Welkom Helena, Zo is het, al doende leert men. Nu is het zo dat we met onze hobby wel een beetje afhankelijk zijn van wisselende factoren, waaronder het weer. Bij iedereen mislukt er wel eens iets, hoe ervaren men ook is. Elke keer weer een nieuwe uitdaging, altijd weer wat te leren en dat maakt moestuinieren extra leuk.

Geplaatst:
Maar ik wil toch even zeggen dat kwekers door de consument "gedwongen" worden op en top "gezond ogende" en uniforme groenten en vruchten te leveren. Wie eet er nou kersen met een wormpje, we eten wel allemaal kersen die bespoten zijn tegen wormen. Wat zou ongezonder zijn ?

Laatst hadden we het nog over de rode bietjes die aangevreten waren door slakken, geen consument die zoiets koopt bij de groenteman, dus wordt er bestreden. De rode bietjes smaakten prima hoor en ik zelf heb niets geproeft van de slakkenvraat.

Inderdaad het gaat om het gevoel wat je erbij hebt. Voor jezelf weten dat je maaltijd ok is. De kwekers worden volgens mij gedwongen omdat de regelgeving omtrent informatie over de gebruikte bestrijdingsmiddelen niet deugt. Volgens EU goedgekeurd neem ik met een korreltje zout . Wanneer op het etiket vermeld zou worden welke bestrijdingsmiddelen gebruikt zijn , met de daarbij behorende schade voor het lichaam, zouden consumenten er wel over nadenken.

Geplaatst:

welkom op de site .

hoop dat jij er veel van wijzer wordt .

nog even over de vorige mail .

jaren lang bloemen geteeld maar als er ook maar een smetje of beestje op zat dan werdt jij afgekeurd .

dus blijft er weinig over als het tedoen want ik hebt ook een gezin van vier jongens van 20 tot 29 jaar als dat gaat zitten eten is het ook niet bij te werken .

dus niet zo zwart wit aub

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...