Jump to content
helena

aangenaam

Recommended Posts

jaren lang bloemen geteeld maar als er ook maar een smetje of beestje op zat dan werdt jij afgekeurd .

dus blijft er weinig over als het tedoen want ik hebt ook een gezin van vier jongens van 20 tot 29 jaar als dat gaat zitten eten is het ook niet bij te werken .

dus niet zo zwart wit aub

Tuurlijk, we willen allemaal brood op de plank.

De vraag blijft; is consument op de hoogte van het gebruik van bestrijdingsmiddelen en de gevolgen hiervan? Ik zie geen etiket op een bos bloemen.

Zwart - wit

openheid - verzwijgen

jaren lang mee gedaan met kom in de kas

nooit er vragen over gehad wel altijd openheid .

want vergeet niet de middelen die er nog zijn ,zijn onbetaalbaar geworden en de werking is steeds minder geworden en vooral in de groenten wordt heel veel gedaan met biologische bestrijding vooral bij tomaat en ander vruchtgroenten .

maar het blijft een moeilijk punt vooral omdat er van de import nog weinig controle is wat er binnen komt

Maar ik wil toch even zeggen dat kwekers door de consument "gedwongen" worden op en top "gezond ogende" en uniforme groenten en vruchten te leveren. Wie eet er nou kersen met een wormpje, we eten wel allemaal kersen die bespoten zijn tegen wormen. Wat zou ongezonder zijn ?

Laatst hadden we het nog over de rode bietjes die aangevreten waren door slakken, geen consument die zoiets koopt bij de groenteman, dus wordt er bestreden. De rode bietjes smaakten prima hoor en ik zelf heb niets geproeft van de slakkenvraat.

Is idd overal zo.. ook in specerijen handel, ff een voorbeeldje:

als je langs een rijdende auto loopt krijg je bij. 30x iets van een stof binnen,

en als die lucht bijv. maar 15x in de specerijen zit? Dag 4000kg peper, op naar de brandstapel. Zo kan dat soms gaan.. doooood zonde Ok, dan kan het vaak weer geschikt zijn voor decoratie doel einden als dat nog lukt.)

Ik begrijp het wel hoor wat jullie bedoelen. Wij hebben zelf 14 jr. lang een geitenhouderij gehad. Uieindelijk opgegeven dankzij oa belachelijke regelgeving. Wil je milieu en diervriendelijk bezig zijn, wordt je daar op afgestraft. Bijv. onze dieren liepen op stro,ipv op koud beton. Maatregel:extra, heel veel extra betalen aan een of andere heffing. Wilde graag zelf gaan zuivelen, gewoon pure, volle melkprodukten. Eis was wel om een of ander machine aan te schaffen ( ging om 10 duizenden € ) omdat het vetpercentage was vastgelegd. Volvet mocht niet. Rare wereld is het hoor. En dat geldt net zo voor de consument, die weet van gekkigheid niet meer wat belangrijk is. Ben nu bezig in het boek "zelfgenezing"van Hulda Clark en kom daarin pas echt de gevolgen van allerlei toevoegingen en bestrijdingsmiddelen tegen. Ok, dat gaat soms wel heel erg ver maar toch lijkt het me prima terug te gaan naar de basis. Best ingewikkeld hoor in deze tijd. Wat weten wij nog van de basis. Hoe ver zijn we afgedreven. Voordeel is wel dat we nu kunnen goochelen en zelf een keuze kunnen maken. Heb nog wel een goede tip www.moestuinforum.nl

Jasmin,

Het zou kunnen, dat ik antwoord kan geven. Hoewel wat wij hadden was behoorlijk grootschalig en zo'n 10 jaar geleden. Het is ook ( nog steeds ) een gevoelige plek. Alles achterlaten; je baan, de dieren, het huis en de ruimte is nogal wat hoor.De laatste tijd denk ik steeds vaker; zou willen de dieren en de grond nog te mogen "beheren" zou het wel hééél anders aanpakken. Alles biologisch. zonder kunstmest ( veel zeemineralen, daar zijn ze weer.... ) en de dieren alleen grasgevoerd, daar waar ze op gebouwd zijn. Vragen kan altijd, wie weet hebben we een antwoord . Heb je geiten?

Die gevoeligheid begrijp ik wel. Ik ben ook een bedrijfje kwijtgeraakt. Anders, zou niet meer terug willen, maar gevoelig is het soms nog wel.

Nee, ik heb geen geiten. Ik help wel eens geiten en andere dieren te voederen als vrijwilligerswerk. Dat is wel allemaal bio-verantwoord. Ze hebben net gelammerd. De eerste lammetjes zijn ondertussen als stevige dingen geworden. In het begin was het verplicht knuffelen met de lammetjes, om ze mak te maken. Voelde gewoon als een echte stevige baby in je armen.

Dat aan de mensen wennen is voor als ze eventueel/waarschijnlijk bij een kinderboerderij terecht komen. Maar ondertussen zijn ze natuurlijk al de kraamkamer uit, en ik vraag me af of ze nog geknuffeld worden... moet je er eerst een kilometer achter aan rennen... ze staan gewoon buiten namelijk.

Na ruim een maand uitgeplant te zijn geweest in de mmm bak, vandaag de paprikaplantjes ( alleen een paar blaadjes ) een nieuwe kans gegeven; ze gaan in een pot en op de vensterbank. Had van de zelfde zaaironde wat plantjes buiten gezet dus, 2 in het kasje buiten en 2 op de vensterbank. Wat een verschil in een maand tijd. Niet normaal meer. De soort; Capsicum annuun, beloofd een sterk groeiend vroeg ras te zijn en geschikt voor buitenteelt, op een zonnige, beschutte plek. Zon kregen ze wel maar wellicht toch niet beschut genoeg

Helaas foto's uploaden wil nu niet lukken. Wordt vervolgd

Wat zielig, er gebeurt helemaal niets

raqknt.jpg

in het kasje begint het er op te lijken

dvn9c0.jpg

Lekker veilig op de vensterbank wordt op prijs gesteld

hvdxye.jpg